ماکرون پیام‌آور «رنسانس اروپایی»

۱۳۹۷/۱۲/۱۵ - ۰۰:۲۰:۲۶
کد خبر: ۱۴۰۹۴۵
ماکرون پیام‌آور «رنسانس اروپایی»

گروه جهان|

«شهروندان اروپا امروز به اذن خود و به نام تاریخ و ارزش‌هایی که ما را متحد کرده، با شما صحبت می‌کنم چرا که وقت تنگ است و زمان اقدام فوری است. تنها چند هفته تا انتخابات پارلمان اروپایی باقی است؛ انتخاباتی که برای آینده قاره ما سرنوشت‌ساز خواهد بود.» این بخش آغازین مقاله‌ای است که امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه، نوشته و سه‌شنبه بطور همزمان در رسانه‌های 28 کشور اتحادیه اروپا منتشر کرده است.

گاردین به نقل از ماکرون نوشته: «هیچگاه از زمان جنگ جهانی دوم بدین‌سو اروپا تا این‌ اندازه در معرض خطر نبوده است. برگزیت نماد این خطر است؛ نماد بحران ناتوانی اروپا در پاسخ به نیازهای مردمانش، نیاز به حمایت در برابر شوک‌های بزرگ دنیای مدرن... چه کسی به مردم بریتانیا درباره فردای پسابرگزیت گفت؟ چه کسی به آنها درباره دسترسی نداشتن‌شان به بازارهای اروپایی پس از برگزیت هشدار داد؟ چه کسی به آنها خطر از دست رفتن صلح در ایرلند و تنش‌های مرزی را یادآوری کرد؟ عقب‌نشینی به سیاست‌های ناسیونالیستی هیچ دستاوردی نخواهد داشت؛ ملی‌گرایی افراطی نفی بدون جایگزینی است؛ و این تله‌ای است که تمام اروپا را تهدید می‌کند: هیولای خشم با حمایت اخبار جعلی وعده «هیچی و همه‌چیز» را می‌دهد. ما باید ثابت قدم در برابر دستکاری تعریف از اروپا بایستیم. بازسازی یک قاره ویران شده یک پیروزی تاریخی بود؛ بیایید این مساله را فراموش نکنیم. ادامه این روند امروز هم از ما حمایت خواهد کرد. یک کشور در برابر استراتژی‌های تهاجمی قدرت‌های بزرگ به تنهایی چه کاری می‌تواند انجام دهد؟ چه کسی می‌تواند به تنهایی در برابر غول‌های دیجیتالی ادعای اقتدار مطلق داشته باشد؟ چطور می‌توانیم بدون یورو که برای تمام اتحادیه اروپا یک نیروی پشتیبانی است، در برابر بحران مالی سرمایه‌داری مقاومت کنیم؟ مشکلات و چالش‌های هر روزه مثل مرمت مدارس، ساخت پل‌ها و جاده‌ها هم هست که مسوولیت‌پذیری روزانه ما را نیاز دارد... اما ما باید سریع‌تر اقدام کنیم چرا که با یک تله دیگر هم روبرو هستیم: تله «وضع موجود و کناره‌گیری». شهروندان در مواجهه با بحران‌های گسترده جهان اغلب می‌پرسند که «اروپا کجاست؟»، «اروپا چه می‌کند؟» برای آنها اروپا به یک بازار بی‌روح تبدیل شده است. اما اروپا فقط یک بازار اقتصادی نیست. بازار بودن خوب است اما نباید در حفاظت از ارزش‌هایی که ما را متحد کرده، کوتاهی کنیم. ملی‌گرایان زمانی که ادعا می‌کنند می‌خواهند با خروج از اتحادیه اروپا از هویت ما دفاع کنند، ما را گمراه می‌کنند. چون در واقع این تمدن اروپایی است که ما را متحد و آزاد کرده و از ما حفاظت می‌کند.»

انتخابات پارلمانی اروپا برای مشخص شدن ۷۰۵ نماینده در روزهای ۲۳ تا ۲۶ ماه مه سال جاری در کشورهای عضو برگزار خواهد شد. امانوئل ماکرون در مقاله خود این انتخابات را سرنوشت‌ساز خوانده و پیشنهاد داده که آژانس‌هایی اروپایی ایجاد شوند تا از انتخابات و دموکراسی‌ در برابر دخالت‌های خارجی محافظت کنند. رییس‌جمهوری فرانسه نوشته: «ما در دوران سرنوشت‌سازی برای قاره اروپا قرار داریم، دوره‌ای که نیاز داریم تا با یکدیگر به لحاظ سیاسی و اقتصادی تمدن خود را در جهان در حال تغییر بازتولید کنیم. اکنون زمان رنسانس اروپایی است. از این رو پیشنهاد می‌کنم برای مقاومت در برابر وسوسه انزواطلبی و جدایی، این بازتولید را با همدیگر در سه محور بلندپروازانه آزادی، حفاظت و پیشرفت بسازیم.»

رییس‌جمهوری فرانسه در بخش دیگری از مقاله خود تشکیل یک «شورای امنیت اروپایی با مشارکت بریتانیا» را پیشنهاد می‌دهد. ماکرون نوشته که به اعتقاد او، تشکیل چنین نهادی برای هماهنگی و تدارک تصمیم‌های جمعی اتحادیه اروپا در زمینه مسائل دفاعی ضروری است. به اعتقاد امانوئل ماکرون اتحادیه اروپا باید دست به تدوین یک «پیمان دفاعی و امنیتی» بزند تا ضمن لحاظ کردن اولویت اروپایی در زمینه‌های رقابتی به تبیین شرح وظایف کشورهای عضو اتحادیه در ارتباط با سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو بپردازد.

ماکرون همچنین خواستار اتخاذ راهبرد «اول اروپا» شده است، همانطور که به‌گفته او امریکا و چین چنین سیاستی را در پیش گرفته‌اند. در راستای این راهبرد، رییس‌جمهور فرانسه تاکید کرده باید فعالیت شرکت‌هایی که منافع راهبردی اروپا را تهدید می‌کنند در خاک این قاره ممنوع شود. درخواست مجدد برای اتخاذ سیاست واحد اروپایی در زمینه تغییرات اقلیمی و همچنین روزآمد کردن سیاست مشترک درمورد منطقه مرزی شنگن از دیگر محورهای مقاله ماکرون بوده است. رییس‌جمهور فرانسه ماه‌هاست که ایده اصلاحات در اروپا را مطرح کرده است، امری که با حمایت آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و واکنش عموما منفی دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا همراه بوده است.

برخی دیگر از پیشنهادهای ماکرون در این مقاله عبارتند از: ایجاد یک خبرگزاری برای حمایت از دموکراسی اروپا و روند‌ انتخابات در برابر حملات سایبری و جلوگیری از انتشار اخبار جعلی که ممنوعیت حمایت‌های خارجی از احزاب سیاسی و ایجاد قوانینی که مانع از انتشار سخنان نفرت‌پراکنانه و توام با خشونت در فضای مجازی می‌شود هم در برنامه آن قرار داشته باشد؛ ایجاد اصلاحات در منطقه شنگن از جمله تشکیل پلیس مرزی مشترک و دفتر اروپایی مهاجرت؛ کنترل سختگیرانه‌تر بر مرزهای خارجی اروپا و پیگیری سیاست پذیرش پناهجویان؛ مجازات یا ممنوعیت فعالیت شرکت‌هایی که تخلف محیط‌زیستی یا مالیاتی دارند یا در زمینه حفاظت از اطلاعات تخلف کردند؛ تشکیل بانک آب وهوا اروپا تا به این وسیله هزینه برای راه‌های زندگی پایدار تامین شود؛ در نظر گرفتن «سپر اجتماعی» برای تمامی شهروندان اروپایی که دستمزد اندکی دارند.

 

 

ارسال نظر