آغاز رسیدگی به اتهامات ترامپ

۱۳۹۷/۱۲/۱۴ - ۰۰:۰۲:۳۵
کد خبر: ۱۴۰۸۵۶
آغاز رسیدگی به اتهامات ترامپ

گروه جهان|

 کمیته قضایی مجلس نمایندگان امریکا تحقیقات درباره اتهامات دونالد ترامپ از جمله کارشکنی در اجرای عدالت و سوءاستفاده از قدرت را آغاز کرد. از سوی دیگر، چهار سناتور جمهوری‌خواه از جمله راند پال در مخالفت با وضعیت اضطرار ملی که از سوی ترامپ برای ساخت دیوار مرزی اعلام شده، به دموکرات‌ها پیوسته‌اند و به این ترتیب آرای لازم برای تصویب مخالفت با این طرح در سنا فراهم شده است. سی‌ان‌ان نوشته، جمهوری‌خواهان در سنا با اختلاف 3 کرسی در اکثریت هستند و پیوستن این چهار نماینده به دموکرات‌ها، زمینه را برای مقابله این مجلس با سیاست‌های مهاجرتی دولت این کشور هموار کرده است.

به‌گزارش ای‌بی‌سی نیوز، جرالد نادلر رییس کمیته قضایی مجلس نمایندگان امریکا که اکثریت آن در اختیار دموکرات‌هاست، گفته از وزارت دادگستری درباره بیش از 60 نفر از جمله «ترامپ جونیور» پسر رییس‌جمهور امریکا و «الن وایزلبرگ» مقام ارشد مالی سازمان ترامپ اسناد و مدارک خواسته است. نادلر گفته: «موضوع این تحقیقات را سوءاستفاده از قدرت، کارشکنی در روند اجرای عدالت و فساد تشکیل می‌دهد و روشن است که رییس‌جمهوری در اجرای عدالت کارشکنی کرده است. برای تصمیم‌گیری درباره استیضاح رییس‌جمهوری هنوز بسیار زود است. قبل از اینکه کسی را استیضاح کنیم باید مردم امریکا را قانع کنیم که به استیضاح نیاز هست.»

رییس کمیته قضایی مجلس نمایندگان امریکا به عنوان شاهدی برای مانع‌تراشی ترامپ در روند اجرای عدالت به اخراج جیمز کومی رییس سابق پلیس فدرال امریکا (اف‌بی‌آی) اشاره کرد که پیش از اخراج، ریاست تحقیقات درباره دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 امریکا و احتمال تبانی تیم ستاد تبلیغاتی ترامپ با مسکو را برعهده داشت. به‌دنبال اخراج کومی، رابرت مولر بازرس ویژه مسوولیت این تحقیقات را برعهده گرفت که انتظار می‌رود در چند هفته آینده نتایج آن را به دادستان کل امریکا ارایه دهد. نادلر همچنین به تلاش‌های ترامپ در ارعاب شاهدان در تحقیقات اشاره کرده است.

به‌گزارش ایرنا، دونالد ترامپ هرگونه همکاری با مسکو در انتخابات را رد و در توییتی خود را فردی بی‌گناه توصیف کرده که از سوی افراد بد و فاسد در یک عملیات غیرقانونی که او شکار ساحره‌ها توصیف کرده است، تحت پیگرد قضایی قرارگرفته است.

ترامپ شنبه هفته جاری نیز به گروهی از سیاستمداران و فعالان سیاسی محافظه‌کار گفته تیم تحقیقات به ادل‌های برای اثبات موضوع تبانی با روسیه دست نیافته، از این رو معاملات تجاری و مالی‌اش را هدف قرار داده است.

نادلر هم دوشنبه به ای‌بی‌سی نیوز گفته، در حالی که تحقیقات مولر برخی جرایم خاص را هدف قرار می‌دهد، کمیته مذکور شبکه گسترده‌تری را هدف قرار می‌دهد. اظهارات نادلر به‌دنبال شهادت علنی مایکل کوهن وکیل سابق ترامپ مطرح شده است. کوهن، ترامپ را به دروغگویی در دوران نامزدی انتخابات و حتی پس از ورود به کاخ سفید متهم کرده است. کوهن همچنین در جمع اعضای کمیته نظارت مجلس نمایندگان امریکا ترامپ را فریبکار و شیاد توصیف کرده است. ترامپ با انتقاد دوباره از تحقیقات مولر گفته دموکرات‌ها با اهداف قبلی و از روی عمد جلسه استماع کوهن در مجلس نمایندگان را با مذاکرات هانوی با حضور رهبر کره‌شمالی همزمان برگزار کردند و این جلسه استماع باعث شده که نشست او با کیم جونگ‌اون بی‌نتیجه به پایان برسد. وکیل سابق ترامپ به‌دلیل دروغگویی به کنگره، فرار مالیاتی و نقش مقررات مالی کمپین‌های انتخاباتی به 3 سال زندان متهم شده است.

دونالد ترامپ تاکنون غیر از تحقیقات رابرت مولر، سوژه تحقیقات چندی در کنگره امریکا بوده است. آدام شیف رییس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان، گفته کمیته متبوعش تحقیقات دقیقی را درباره مذاکرات مربوط به ساخت برج ترامپ در مسکو انجام می‌دهد. به‌گفته کوهن (وکیل سابق ترامپ) این مذاکرات تا زمان تبلیغات انتخابات در سال 2016 ادامه داشته است. شیف گفته اگر این مذاکرات به توافق دست می‌یافت ترامپ می‌توانست بیشتر از هر معامله‌ای در طول زندگی خود پول به جیب بزند.

دموکرات‌های کنگره که به نظر می‌رسد به واسطه اکثریت خود در مجلس نمایندگان جرات بیشتری کسب کرده‌اند با انجام تحقیقات گسترده جدید خود را آماده دوران پس از مولر می‌کنند. به اعتقاد ناظران، رابرت مولر در گزارش نهایی خود درباره روسیه، ترامپ را متهم بکند یا نکند، دموکرات‌های کمیته‌های مختلف مجلس نمایندگان با درخواست مدارک جدید، درخواست شهادت و حتی احضاریه در صورت نیاز، خود را آماده تحقیقات گسترده‌تری کرده‌اند که فراتر از دخالت روسیه و بحث تبانی در کمپین انتخاباتی 2016 است.

غیر از تحقیقات جدید کمیته قضایی مجلس نمایندگان امریکا، کمیته خدمات مالی این مجلس نیز به ریاست ماکسیم واترز تحقیقات خود را بر عملکرد دویچه‌بانک آلمان متمرکز کرده است. بر اساس این تحقیقات بانک مذکور سال‌ها به سازمان املاک و مستغلات ترامپ میلیون‌ها دلار وام داده است. واترز هفته پیش گفته بود این بانک با این کمیته برای ارایه اسناد و مدارک مورد نظر همکاری کرده است. الیوت انجلس رییس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان امریکا، نیز در حال همکاری با آدام شیف و کمیته متبوعش درباره ارتباط ترامپ با پوتین از جمله نشست‌های خصوصی بین این دو نفر در هلسینکی در سال گذشته است. این کمیته همچنین در حال تحقیقات درباره سیاست دولت امریکا در قبال عربستان و واکنش به قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار عرب در کنسولگری استانبول در ترکیه است. کوین مک‌کارتی رهبر جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان امریکا، دموکرات‌ها را متهم کرده که دستور استیضاح رییس‌جمهور را دنبال می‌کنند. این نماینده جمهوری‌خواه گفته “از آنجایی که آنها به نتیجه‌ای درباره تبانی تیم ترامپ ومسکو دست نیافتند رویه جدیدی را آغاز کرده‌اند. “

به نظر می‌رسد که پایان تحقیقات رابرت مولر سرآغاز تحقیقات جدیدی است که قابلیت آن را دارد که دونالد ترامپ را هدف استیضاح قرار دهد.

 

 

ارسال نظر