تقابل «شی» با تردیدها در پکن

۱۳۹۷/۱۲/۱۳ - ۰۰:۰۱:۳۷
کد خبر: ۱۴۰۷۷۲
تقابل «شی» با تردیدها در پکن

گروه جهان|

 دومین نشست سیزدهمین کمیته ملی کنفرانس مشورت سیاسی خلق چین که از آن به عنوان عالی‌ترین و بزرگ‌ترین نهاد مشورتی سیاسی چین یاد می‎شود یک‌شنبه در پکن گشایش یافت. سه‌شنبه هم کنگره خلق چین آغاز به‌کار خواهد کرد و پیشنهادات سیاسی و اقتصادی کنفرانس مشورتی چین را بررسی و در صورت نیاز به عنوان قانون تصویب خواهند کرد. کارشناسان معتقدند با توجه به جنگ تجاری چین و امریکا و فشار واشنگتن بر پکن برای اصلاح ساختارهای اقتصادی، این نشست‌ها از حساسیت‌ زیادی برخوردارند.

دیلی‌تلگراف نوشته، سال گذشته همین روزها بود که کنگره ملی خلق چین با تغییر قانون اساسی و لغو محدودیت دو دوره متوالی ریاست‌جمهوری، عملا به شی جین‌پینگ امکان داد تا رییس‌جمهور مادام‌العمر باشد. در آن زمان از نظر جامعه جهانی شی جین‌پینگ سیاستمداری قدرتمند و توقف‌ناپذیر بود؛ امسال اما «شی» در شرایطی در کنفرانس کنگره ملی خلق چین شرکت می‌کند که با چالش‌های جدی روبروست که یکی از مهم‌ترین آنها کاهش بی‌سابقه رشد اقتصادی کشورش در سه دهه گذشته است، مشکلی که محصول جنگ تجاری با امریکا است. پکن همچنین شاهد نخستین مقاومت‌ها در برابر طرح «یک کمربند، یک جاده» است، ابتکاری که هدفش توسعه نفوذ جهانی پکن است. اخیرا برخی از شرکای پکن یا توافق‌های پیشین خود را کاملا لغو کرده یا در آنها تجدیدنظر کرده‌اند که دلیلش نگرانی آنان نسبت به افزایش بدهی‌های خود به چین بوده است. دولت‌های خارجی هم فشارها بر چین را به‌دلایل مختلفی بیشتر کرده‌اند؛ از اتهام جاسوسی گرفته تا نقض حقوق بشر.

بنجامین کاوندر مشاور و مدیر مرکز تحقیقات بازار چین، می‌گوید: «امروز تقریبا آن نگاه مثبت گذشته به چین وجود ندارد. حالا زمانی که صحبت از همکاری با چین به میان می‌آید این پرسش مطرح می‌شود که آیا همه‌چیز خوب پیش می‌رود. با وجود چالش‌هایی که پیش‌روی چین است، شی جین‌پینگ باید از فرصت این نشست استفاده کرده و به مردم کشورش اطمینان دهد که همه‌چیز تحت کنترل است.» کری براون استاد مطالعات چین در کالج کینگ لندن، هم می‌گوید: «در حال حاضر نگرانی‌های زیادی وجود دارد. به همین دلیل فکر می‌کنم که کنگره امسال خلق چین فضای ناآرام و نامطمئنی داشته باشد.»

یکی از قوانینی که انتظار می‌رود در نشست‌های پیش‌روی دولتمردان چینی تصویب شود، قانون سرمایه‌گذاری خارجی در این کشور است. گفته شده، بر اساس اصلاحیه جدید قانون ممنوعیت انتقال فناوری لغو شده و دخالت دولت در این امر ممنوع خواهد شد. همچنین لی که‌کیانگ نخست‌وزیر چین، سه‌شنبه قرار است که رشد اقتصادی هدف را اعلام کند که انتظار می‌رود برای 2019میلادی چیزی حدود 6 تا 6.5درصد باشد. رشد اقتصادی هدف سال گذشته چین 6.6درصد اعلام شده بود. یکی دیگر از مسائلی که احتمالا رهبران چین پشت درهای بسته در این نشست بررسی خواهند کرد شرایط مذاکرات تجاری با چین و توافق احتمالی بر سر این موضوع با دولت دونالد ترامپ است.

چین و ایالات متحده درگیر جنگ اقتصادی هستند و با گذشت 9 ماه مذاکره هنوز دو کشور نتوانسته‌اند به توافق برسند. کارل وینبرگ اقتصاددان ارشد بین‌المللی، می‌گوید گرچه در حال حاضر شی جین‌پینگ کنترل امور را در دست دارد اما هیچ کس نمی‌تواند این مساله را رد کند که تندروهای حزب کمونیست چین احتمالا او را تحت فشار خواهند گذاشت تا از پذیرش درخواست‌های امریکا خودداری کند، درخواست‌هایی که به کاهش نظارت و نفوذ دولت بر عملکرد شرکت‌ها مربوط می‌شود. «چویی تیانکای» سفیر چین در واشنگتن اخیرا با اشاره به درخواست‌های امریکا گفته: «برخی از درخواست‌های امریکا باید حقوقی و قانونی شود و برای پکن رسیدن به آنها ساده نیست و شاید این روند به 5 تا 10 سال زمان نیاز پیدا کند. برخی از تقاضاهای امریکا مانند خرید کالاهای بیشتر از این کشور در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر است اما اصلاحات اقتصادی و تجاری زمان‌بر خواهد بود و باید قانونی شود.» امریکا می‌خواهد که چین ساختارهای صنعتی و سیستم پرداخت یارانه‌ها را تغییر دهد با قانون با نقض حق مالکیت معنوی برخورد کند و از فشار آوردن به شرکت‌های امریکایی برای انتقال اجباری فناوری به پکن خودداری کند.

در این میان طرح «ساخت چین، ابتکار 2025» که تدوین شده تا به عنوان جایگزینی برای طرح‌های واردات‌محور رشد داخلی اقتصاد چین را تقویت کند، نیز انتقادهایی را در پی داشته است. گفته شده، کارآفرینان از این اصلاحات اقتصادی شی جین‌پینگ دل خوشی ندارند، اصلاحاتی که اغلب شرکت‌های دولتی غیرفعال و ناپایدار را به شرکت‌های خصوصی و فعال‌تر ترجیح می‌دهد. از سوی دیگر رقم بودجه دفاعی که دولت شی جین‌پینگ در نظر گرفته نشان می‌دهد که پکن با وجود مشکلات اقتصادی، اهداف استراتژیک بلندمدتی را برای تقویت ارتش در نظر گرفته است. این مساله نیز از جمله مواردی است که در کنگره خلق چین به آن پرداخته خواهد شد. همچنین انتظار می‌رود که چارچوب طرح‌هایی برای راه‌اندازی شبکه‌های 5G تلفن همراه مشخص شود، طرح‌هایی که شرکت‌هایی چون «هواوی» در آن مشارکت خواهند داشت. هواوی اخیرا از سوی کشورهای غربی متهم به جاسوسی شده است.

یکی دیگر از دستور کارهای این اجلاس بحث مقابله با آلودگی هوای پکن است، رسیدگی به این مساله و ارایه طرح‌های پیشنهادی برای رفع این معضل در چین از دیگر دستور کارهای نمایندگان در این دو اجلاس است.

کنفرانس مشورت سیاسی خلق چین (CPPCC) بزرگ‌ترین مرجع مشورتی سیاسی جهان است که تحت‌نظر حزب کمونیست چین فعالیت می‌کند. این نشست بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رویدادهای سیاسی سال چین محسوب می‌شود.

 

ارسال نظر