کوتاه از منطقه

۱۳۹۷/۱۲/۱۲ - ۰۰:۳۱:۰۰
کد خبر: ۱۴۰۶۹۹

لاوروف به قطر، عربستان  کویت و امارات می‌رود

رییس دستگاه دیپلماسی روسیه در نظر دارد در طول هفته جاری با سفر به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با مقامات قطر، عربستان، کویت و امارات درباره تازه‌ترین تحولات خاورمیانه علی‌الخصوص موضوع سوریه تبادل‌نظر کند. به‌گزارش ایرنا، تور خاورمیانه‌ای سرگئی لاوروف از یکشنبه با سفر به قطر کلید می‌خورد و وزیر خارجه روسیه پس از حضور در امارات آخرین ایستگاه مدنظر خود پنجشنبه به مسکو باز می‌گردد. انتظار می‌رود لاوروف در این سفر درباره بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و کمک به بهبود روابط دمشق با کشورهای عربی، بازگشت آوارگان سوری به کشور خود و اوضاع ادلب تبادل‌نظر کند.

افزایش شمار کشته‌شدگان حمله طالبان

مقام‌های رسمی افغانستان از افزایش شمار نیروهای کشته شده ارتش این کشور در حمله جمعه طالبان خبر دادند. به‌گزارش خبرگزاری طلوع، در حمله طالبان به یک مرکز فرماندهی ارتش در ایالت هِلمند حداقل ۲۵ سرباز ارتش کشته شدند. همچنین ۹ عضو طالبان از جمله سه مهاجم انتحاری هم جان خود را از دست داده‌اند. طالبان در نخستین ساعات جمعه به لشکر ۲۱۵ ارتش افغانستان در میوند حمله کردند.

عربستان حق شهروندی را از پسر بن‌لادن گرفت

عربستان سعودی حق شهروندی حمزه بن‌لادن را سلب کرده است. به‌گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از روزنامه ام‌القرا چاپ عربستان، ریاض در آغاز هفته گذشته حق شهروندی را از حمزه بن‌لادن ۳۰ ساله گرفته است. دولت امریکا پنج‌شنبه از تعیین جایزه‌ای یک میلیون دلاری در ازای هر گونه اطلاعات در مورد محل اختفای حمزه بن‌لادن، پسر بنیان‌گذار گروه القاعده، خبر داده بود. پسر بن‌لادن، طراح اصلی حملات ۱۱سپتامبر «ولیعهد جهاد» خوانده شده و در سال‌های اخیر گزارش‌هایی از حضورش در افغانستان، سوریه و عراق منتشر شده است.

ترکیه ده‌ها هزار پاسپورت بی‌اعتبار را  معتبر کرد

بنا بر اعلام وزارت کشور ترکیه در آنکارا، دولت پس از تحقیقات خود به بیش از ۵۷هزار گذرنامه‌ای که پس از کودتای نافرجام ۲۰۱۶ باطل کرده بود، بار دیگر اعتبار بخشیده است. به‌گزارش اشپیگل، دولت ترکیه در طول دو سال برقراری وضعیت اضطراری پاسپورت ده‌ها هزار نفر را به ظن فعالیت‌های تروریستی صاحبان‌شان بی‌اعتبار اعلام کرد تا مانع از خروج آنها از کشور گردد. با گذشت بیش از دو سال از کودتای نافرجام ترکیه سیر پیگردها، بازداشت‌ها و یورش‌های ماموران امنیتی این کشور علیه کسانی که مظنون به مشارکت در فعالیت‌های تروریستی تشخیص داده می‌شوند، همچنان ادامه دارد.

 

 

ارسال نظر