ترامپ: چین تعرفه‌ محصولات کشاورزی را لغو کند

۱۳۹۷/۱۲/۱۲ - ۰۰:۲۹:۰۴
کد خبر: ۱۴۰۶۹۷

گروه جهان| دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، از چین خواسته تا فورا تمام تعرفه‌ها روی محصولات کشاورزی امریکا را لغو کند. به‌گزارش یورونیوز، ترامپ با انتشار توییتی تاکید کرده در حال حاضر مذاکرات تجاری میان کشور پیشرفت خوبی دارد و به همین دلیل اعمال تعرفه روی محصولات چینی را متوقف می‌کند. قرار بود تعرفه‌های جدید از اول مارس اعمال شوند. پس از آغاز جنگ تجاری چین و امریکا، دو کشور توافق کردند که به مدت ۹۰روز اختلاف‌ها را متوقف کنند تا نتیجه مذاکرات تجاری مشخص شود. این مهلت اول مارس به پایان رسید. لری کادلو یکی از نزدیکترین مشاوران اقتصادی ترامپ پنجشنبه گفته بود توافق اقتصادی میان پکن و واشنگتن تقریبا نهایی شده و قرار است دیداری میان روسای جمهوری دو کشور به منظور امضای توافق جدید برنامه‌ریزی شود. پس از آخرین دور مذاکرات میان دو کشور که فوریه انجام شد، وزیر کشاورزی امریکا گفته چین متعهد به خرید ۱۰میلیون تن سویا از ایالات متحده شده است. چین یکی از مهم‌ترین بازار محصولات کشاورزی امریکاست. ایالات متحده ۲۰۱۷ یک سوم محصول سویای خود به ارزش ۱۴میلیارد دلار را به چین صادر کرد و به همین دلیل توافق کنونی از اهمیت زیادی برای کشاورزان ایالات متحده برخوردار است. همزمان با آغاز اختلافات تجاری میان دو کشور، چین در تابستان ۲۰۱۸ تعرفه‌های جدید بر روی محصول سویا وارداتی از امریکا وضع کرد. این تعرفه‌ها به‌ویژه صادرات مناطقی را کاهش می‌دهد که از حامیان ترامپ به‌ شمار می‌روند.

 


خسارت سنگین جلیقه‌زردها به اقتصاد فرانسه

 گروه جهان| وزیر دارایی فرانسه اعلام کرده رشد اقتصادی این کشور تحت تاثیر اعتراض‌های خیابانی موسوم به جنبش جلیقه‌زردها ۰.۲ درصد کاهش یافته است. به‌گزارش آناتولی، «برونو لومر» گفته تظاهرات خیابانی اخیر در بازه زمانی سه ماهه پایانی ۲۰۱۸ و نخستین ماه سال ۲۰۱۹ خسارت سنگینی به رشد اقتصادی فرانسه زده است که حدود ۰.۲ درصد برآورد می‌شود. ماه گذشته نیز صندوق بین‌المللی پول با هشداری مشابه گفته بود که با توجه به تداوم اعتراض‌های مردمی، پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی دومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو را به ۱.۵درصد برای ۲۰۱۹ کاهش داده است. در عین حال مجلس فرانسه ضمن محکوم کردن برخورد خشونت‌آمیز پلیس این کشور با معترضان، خواهان خویشتنداری بیشتر طرفین شده است. جلیقه زردها به برنامه اقتصادی دولت امانوئل ماکرون رییس‌جمهور فرانسه، برای افزایش بهای سوخت و اصلاح نظام بازنشستگی این کشور اعتراض دارند. با این حال ماکرون قبول کرده حداقل سطح دستمزدها را افزایش دهد و از برنامه قبلی خود برای افزایش نرخ مالیات عقب‌نشینی کرده است. لومر در بخش دیگری از سخنان خود گفته: «دیگر نمی‌توان اثر اعتراضات جلیقه‌زردها را کتمان کرد، نتیجه این بحران پیدایش یک بن‌بست است.» به گفته این مقام فرانسوی، هزینه اقتصادی این بحران افزایش یافته و اکنون این مساله از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده است. گفته شده، تاکنون۱۱کشته، بیش از دو هزار زخمی و ۸۴۰۰ بازداشتی، نتیجه اعتراض‌های مردمی در فرانسه بوده است. همچنین ۱۷۹۶ نفر از معترضان به جرم اغتشاش حکم حبس دریافت کرده‌اند.

آغاز روند استرداد مدیر هواوی از کانادا به امریکا

 گروه جهان| وزیر دادگستری کانادا از آغاز روند استرداد منگ وانژو مدیر مالی شرکت چینی خدمات مخابراتی هواوی، خبر داده است. وانژو ابتدای دسامبر سال گذشته به درخواست امریکا در ونکوور بازداشت شد. به‌گزارش یورونیوز، اوتاوا اعلام کرده یک‌ماه پس از انتشار فهرست بلند اتهامات ضد این غول آسیایی خدمات مخابراتی و مدیر مالی آن، کارکنان وزارت دادگستری دستورالعمل قضایی را درباره این پرونده به اجرا گذاشته‌اند و این امر به منزله آغاز رسمی روند استرداد وانژو است. وزارت دادگستری امریکا هواوی و مدیر مالی این شرکت را به تلاش برای دور زدن تحریم‌های ایالات متحده امریکا علیه ایران و نیز سرقت اطلاعات محرمانه صنعتی از گروه مخابراتی «تی‌موبایل» امریکا متهم کرده است. پکن مصرانه ضمن رد اتهامات وارد شده از سوی واشنگتن، امریکا را به سیاسی‌کاری در این ماجرا متهم کرده است. وزارت دادگستری کانادا با اشاره به اینکه جلسه قضایی رسیدگی به روند استرداد به منزله یک محاکمه نیست، تاکید کرده است: «مدارک و مستندات لازم به اندازه کافی برای ارایه به قاضی استرداد و تصمیم‌گیری در این مورد وجود دارد.» وانژو مدیر مالی و دختر موسس شرکت هواوی که دارای دو ملک شخصی در ونکوور است اوایل ماه دسامبر در ازای وثیقه‌ای سنگین و پس دادن گذرنامه خود به‌طور مشروط از زندان آزاد شد. دستگیری وانژو سبب بروز یک تنش دیپلماتیک بی‌سابقه اتاوا و پکن شده است. پکن در واکنش به بازداشت وانژو، چندین دیپلمات کانادایی را در چین بازداشت کرد.

اعضای بریکس سیستم واحد پرداخت ایجاد می‌کنند

گروه جهان| معاون امور ارتباطات مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه اعلام کرد که قدرت‌های نوظهور اقتصادی جهان «بریکس» متشکل از کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی یک سیستم واحد پرداخت‌های مالی ایجاد می‌کنند. «ماریا مدودوا» دیروز شنبه در مسکو به خبرنگار ایرنا گفت که این سیستم مالی ظرف یک سال آینده ایجاد خواهد شد. او تاکید کرد: «سیستم واحد پرداخت‌های بریکس، «بریکس پی» نامیده خواهد شد و با کمک آن می‌توان در کشورهای عضو این گروه شامل روسیه، چین، هند، آفریقای جنوبی و برزیل خرید کرد.» به‌گفته مدودوا، صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه هماهنگ‌کننده کارگروهی برای ایجاد این سیستم مالی است و چندین شرکت دیگر هم در ایجاد آن مشارکت دارند. او افزود: کارشناسان روسیه، چین و هند از امکانات و توانمندی‌های فنی برای ایجاد این سیستم برخوردارند. معاون امور ارتباطات مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه همچنین گفت که پرداخت‌ها از طریق این سیستم جدید مالی را می‌توان از طریق تلفن‌های هوشمند نیز انجام داد؛ «بریکس پی» در عمل مانند سیستم‌های «سامسونگ پی» یا «اپل پی» کار خواهد کرد. نمونه اولیه این کیف پول الکترونیکی در ماه آوریل در آفریقای جنوبی که در ماه دسامبر سال 2010 به بلوک پیوسته، آزمایش خواهد شد. مدودوا هدف از این سیستم پرداخت مالی کاهش وابستگی کشورهای عضو به سازمان‌های پرداختی است که به‌ویژه باتوجه به تنش‌های کنونی در منطقه اهمیت دارد.

کاهش رشد اقتصادی هند در پی کمپین‌های انتخاباتی

گروه جهان| کارشناسان اقتصادی عوامل خارجی و داخلی، افزایش قیمت جهانی نفت، کاهش رشد اقتصادی و کم شدن سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها را از چالش‌های ناراندرا مودی برای پیروزی در انتخابات سراسری پیش رو اعلام کرده و گفته‌اند بخت نخست‌وزیر کنونی برای پیروزی در انتخابات کاهش یافته است. روزنامه «بیزینس تودی» هند نوشته، کمپین‌های انتخاباتی چند میلیارد دلاری در چند ماه آینده توسط حزب حاکم بهاراتیا جناتا و دیگر احزاب می‌تواند رشد اقتصادی هند را کاهش دهد. هند به عنوان سومین اقتصاد بزرگ جهان در سه ماه آخر سال 2018 با کاهش رشد اقتصادی مواجه شد. رشد اقتصادی سالانه این کشور در ماه‌های پایانی سال گذشته 6/6 درصد بود. نارندرا مودی برای پیروزی در انتخابات سراسری که در ماه مه برگزار می‌شود، اقدامات زیادی از جمله کاهش مالیات کشاورزان و تصویب بودجه موقت به ارزش 25‌میلیارد دلار را در پیش گرفته است. دیگر احزاب سیاسی هم به امید پیروزی در انتخابات سراسری تاکنون بیش از 500‌میلیارد روپیه در کارزار انتخاباتی هزینه کرده‌اند. «سومیا کانتی» کارشناس اقتصادی در بانک مرکزی هند معتقد است با نزدیک شدن به کارزار انتخاباتی در این کشور، سرمایه‌گذاری دولت در زیرساخت‌ها کاهش می‌یابد و انتظار می‌رود این روند تا چند ماه ادامه داشته باشد. او پیش‌بینی کرد که با ادامه این روند، هند در 3ماه نخست سال 2019 میلادی به رشد اقتصادی 6.2 درصدی برسد که بسیار کمتر از انتظار کارشناسان اقتصادی است.

 

ارسال نظر