عمر البشیر اختیارات حزبی خود را واگذار کرد

۱۳۹۷/۱۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۰۶۲۷

عمر البشیر اختیارات حزبی خود را واگذار کرد

گروه جهان| حزب کنگره ملی سودان اعلام کرده رییس‌جمهوری این کشور اختیارات حزبی خود را به معاونش واگذار کرد. به‌گزارش اسکای نیوز، احمد هارون، معاون امور سیاسی و سازمانی حزب کنگره ملی سودان اعلام کرده است که عمر البشیر رییس‌جمهوری این کشور، در اقدامی تمامی اختیارات حزبی خود را به او واگذار کرده است تا با کاهش فعالیت‌های حزبی و سازمانی خود زمان کافی را برای انجام وظایف ملی که در سخنرانی جمعه گذشته از آن سخن گفته بود، داشته باشد. احمد هارون گفته است: «دفتر رهبری حزب کنگره ملی سودان این اقدام البشیر را درک کرده و آمادگی کامل خود را برای سروسامان دادن به اوضاع داخلی ابتکار ملی مطرح شده از سوی البشیر و مشارکت در آن اعلام کرده است.» این مقام سودانی ادامه داده: «حزب کنگره ملی بار دیگر بر تأیید و حمایت خود از این ابتکار و سند گفت‌وگوی ملی تاکید می‌کند و به همراه دیگر احزاب سودان آمادگی کامل دارد تا در مسیر اتحاد ملی گام بردارد.» سودان چند ماهی است که به‌دلیل بحران اقتصادی و کمبود نان شاهد اعتراض‌های گسترده مردمی در تمامی ایالت‌های خود است و معترضان سودانی خواستار برکناری عمرالبشیر از منصب ریاست‌جمهوری این کشور هستند و در مقابل وی به منظور آرام کردن اعتراضات مردم دست به اقداماتی از جمله اعلام حالت فوق‌العاده به مدت یک سال در تمامی ایالت‌های سودان کرد. همچنین شمار گسترده‌ای از فرمانداران برکنار شده‌اند.

روسیه و چین قطعنامه ضد ونزوئلایی را وتو کردند

گروه جهان| روسیه و چین که در بحران ونزوئلا از نیکلاس مادورو رییس‌جمهوری این کشور پشتیبانی می‌کنند، مانع از تصویب قطعنامه پیشنهادی امریکا برای برگزاری انتخابات جدید در ونزوئلا شدند. به نوشته دویچه‌وله، قطعنامه پیشنهادی روسیه نیز شکست خورد. امریکا در قطعنامه پیشنهادی خود ارسال کمک‌های بشردوستانه و برگزاری انتخابات آزاد و منصفانه در ونزوئلا را خواستار شده بود. این پیش‌نویس توانست ۹‌رای موافق از جمله آرای آلمان، فرانسه و بریتانیا را کسب کند. چین و روسیه آن را وتو کردند. آفریقای جنوبی نیز به آن رای منفی داد. ساحل عاج، اندونزی و گینه استوایی رای ممتنع دادند. بعد از آن قطعنامه پیشنهادی روسیه به رای گذاشته شد. روسیه در این قطعنامه خواستار راه‌حل سیاسی و پشتیبانی از دولت ونزوئلا به رهبری مادورو به عنوان هماهنگ‌کننده کمک‌های انسان‌دوستانه شد. این قطعنامه تنها 4رای مثبت کسب کرد، 4کشور رای ممتنع و باقی رای منفی دادند. نبرد قدرت که از چند هفته پیش میان مادورو و خوان گوایدو رهبر مخالفان و رییس‌جمهوری خودخوانده ونزوئلا آغاز شده، همچنان ادامه دارد. گوایدو که برای شرکت در یک کنفرانس بین‌المللی به کلمبیا رفته بود، اعلام کرده است با وجود خطر بازداشت به کشور خود باز می‌گردد. مناقشه بین دولت مادورو در این کشور فقرزده و نیروهای اپوزیسیون، در جامعه بین‌المللی نیز شکافی عمیق ایجاد کرده است: روسیه از مادورو حمایت می‌کند و می‌گوید مدافع حاکمیت ملی و رییس‌جمهوری مشروع ونزوئلاست.

هشدار اتحادیه اروپا درباره تهدید اقتصادی ایتالیا

 گروه جهان| اتحادیه اروپا به ایتالیا در رابطه با مشکلات اقتصادی از جمله میزان بالای بدهی‌های دولتی و رشد پایین اقتصادی، هشدار داده و آن را خطری برای اروپا خوانده است. به‌گزارش رویترز، والدیس دومبروسکیس نایب‌رییس کمیسیون اتحادیه اروپا، و پی‌یر موسکوویسی کمیسر امور اقتصادی و مالی این اتحادیه، به دولت ائتلافی ایتالیا درباره مشکلات ریشه‌ای این کشور مانند میزان بالای بدهی‌های دولتی، رشد پایین اقتصادی، موانع موجود بر سر راه سرمایه‌گذاری‌ها، فرار مالیاتی، بیکاری و سایر کاستی‌های ساختاری در سیستم اقتصادی و همچنین اجرای سیاست‌های اخیر مانند کاهش سن بازنشستگی و اعطای تخفیف مالیاتی برای متخلفان در پرداخت مالیات‌ها، هشدار داده‌اند. کمیسیون اتحادیه اروپا در جریان ارایه گزارش سالانه خود پیرامون وضعیت اقتصادی کشورهای عضو، ضمن تأیید تفاهم ماه دسامبر گذشته در مورد مانور اقتصادی 2019 که براساس آن ارزیابی درباره حساب‌های دولتی رم به بعد از زمان برگزاری انتخابات اروپایی موکول شده، ایتالیا را به همراه یونان و قبرس در ردیف کشورهایی با عدم تعادل بیش از حد در اقتصاد کلان قرار داده است. جوزپه کونته نخست‌وزیر ایتالیا، درپاسخ به هشدار بروکسل گفته: «کمیسیون در گزارش خود تأثیرات تدابیر اتخاذ شده در برنامه بودجه 2019 را از یک سو و اقتضای تقویت عدالت اجتماعی را از سوی دیگر، دستکم گرفته است.» بدهی‌های دولتی این کشور نوامبر 2018 به بیش از 2 تریلیون و 345میلیارد یورو رسیده است.

طرح پنتاگون برای خروج از افغانستان ظرف ۵ سال

 گروه جهان| تمام نیروهای نظامی امریکا قرار است بر اساس طرح جدید پیشنهادی از سوی واشنگتن در مذاکرات صلح افغانستان، ظرف پنج سال آینده از این کشور خارج شوند. نیویورک تایمز نوشته، این پیشنهاد در جریان گفت‌وگوهای صلح با طرف‌های درگیر در مناقشه افغانستان مطرح شده است. بر اساس این گزارش مذاکرات اخیر صلح قرار است به تشکیل دولتی در کابل منجر شود که تقسیم قدرت با طالبان بخشی انکارناپذیر از آن به شمار می‌رود. دور جدید مذاکرات صلح میان طالبان و امریکا قرار است از شنبه (امروز) آغاز شود.

دیگر نظامیان عضو نیروی حمایت قاطع ناتو در افغانستان پس از برقراری ثبات در این کشور همزمان با نیروهای امریکایی خاک افغانستان را ترک خواهند کرد. این طرح در حال حاضر تحت بررسی متحدان اروپایی ناتو قرار دارد و جزییات بخشی از آن قرار است در اختیار ترامپ قرار گیرد. این در حالی است که ترامپ نسبت به نقش پایدار و مداوم نظامیان امریکایی در نبردهای برون مرزی بدبین است. خروج نیمی از 14هزار نظامی امریکایی از خاک افغانستان در ماه‌های آینده بخشی از این طرح به شمار می‌رود که خبرهای مربوط به آن پیش‌تر اعلام شده بود. بر این اساس حدود 8هزار و 600 سرباز اروپایی و استرالیایی عضو نیروی حمایت قاطع ناتو وظیفه خواهند داشت ضمن تربیت و آموزش نیروهای عضو ارتش افغانستان مسوولیت بخش عمده‌ای از عملیات محول شده به نظامیان امریکایی علیه حملات تروریستی را برعهده گیرند.

هند و ژاپن توافق سوآپ ارزی را فعال کردند

گروه جهان|هند و ژاپن با امضای یک قرارداد سوآپ ارزی دوجانبه جدید میان بانک‌های مرکزی دو کشور توافق سال گذشته سوآپ ارزی ۷۵ میلیارد دلاری را بطور رسمی فعال کردند. این توافق در سفر نارندرا مودی نخست‌وزیر هند، به ژاپن در اکتبر سال ۲۰۱۸ میلادی به عنوان مکانیزم پرداخت مبادلات خارجی بین دو کشور ایجاد شد. به‌گزارش اسپوتنیک، وزارت اقتصاد هند با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است که توافق سوآپ ارزی از پنج‌شنبه بطور رسمی اجرایی شده است.

در این بیانیه آمده است: «این توافق روح یک شراکت قوی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌و زمینه ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌همکاری‌های استراتژیک در آینده بین دو کشور است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. این همکاری مالی به تقویت مناسبات اقتصادی بین هند و ژاپن منجر خواهد شد.» سال گذشته میلادی چندین کشور از جمله هند اقداماتی را در راستای کاهش وابستگی به دلار امریکا در مبادلات تجاری خود اتخاذ کردند که بخشی از آن امضای توافق ۷۵ میلیارد دلاری سوآپ ارزی بود. با اعمال تحریم‌های امریکا، هند با مشکل در پرداخت پول به شرکای تجاری خود نظیر روسیه، ایران و ونزوئلا روبرو شده است.

هند که تا سال قبل ششمین اقتصاد بزرگ جهان بود اندکی پیش با دستیابی به اقتصاد 2.57 تریلیون دلاری توانست با پشت سر گذاشتن بریتانیا به پنجمین اقتصاد بزرگ جهان بدل شود. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده نرخ رشد امسال اقتصاد هند بین 7.3 درصد تا 7.5 درصد باشد. این رقم تقریباً دو برابر متوسط رشد 3.9 درصدی اقتصاد جهانی است.

 

 

ارسال نظر