ترامپ انتقام شکست هانوی را از چین می‌گیرد؟

۱۳۹۷/۱۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۰۶۲۵
ترامپ انتقام شکست هانوی را از چین می‌گیرد؟

گروه جهان|

 «دولت امریکا در پی شکست مذاکرات با کره‌شمالی، فشارها بر چین را تشدید خواهد کرد.» نشریه فارن پالسی با اشاره به نیمه‌کاره ماندن مذاکرات دونالد ترامپ و کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی، پیش‌بینی کرده دولت امریکا در مذاکرات تجاری با چین مواضع سخت‌تری را در پیش خواهد گرفت؛ به‌ویژه این‌که دونالد ترامپ خود پس از بی‌نتیجه ماندن دیدار تاریخی‌اش با رهبر کره‌شمالی در ویتنام به پکن هشدار داده که مذاکرات تجاری نیز می‌تواند سرنوشتی مشابه، نشست هانوی داشته باشد.

پس از ماه‌ها مذاکره درباره اختلافات تجاری هنوز نمی‌توان گفت که امریکا و چین دقیقا بر سر چه مواردی به توافق رسیده‌اند؛ در حالی که ترامپ می‌گوید دو طرف به توافق قطعی بسیار نزدیک شده‌اند، رابرت لایتزر نماینده تجاری ایالات متحده، به نمایندگان کنگره گفته که هنوز موارد بسیار مهمی وجود دارد که باید برای رسیدن به توافق درباره آن‌ها مذاکره کرد. در این میان کارشناسان نسبت به تاثیر شکست نشست هانوی بر مذاکرات تجاری چین و امریکا هشدار می‌دهند.به‌رغم هشدارها نسبت به سخت‌گیری بیشتر دولت ترامپ در مذاکرات تجاری با چین، استیو شوارزمن کارشناس اقتصادی سی‌ان‌بی‌سی، پیش‌بینی کرده که دولت ترامپ به‌دلیل پافشاری کره‌شمالی بر ادامه سیاست‌های گذشته، مجبور خواهد شد که برای حل این چالش از چین کمک بگیرد و به پکن نزدیک شود. شوارزمن بر این باور است که شکست مذاکرات خله سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره توسط امریکا و کره‌شمالی، در نهایت باعث نزدیکی بیشتر چین و امریکا خواهد شد؛‌ چرا که بی‌نتیجه ماندن این روند خطر وقوع تشدید تنش‌های در شبه جزیره کره را به‌طور خطرناکی افزایش خواهد داد.   گفته شده، کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی، در هانوی از دونالد ترامپ خواسته تا تمام تحریم‌های هسته‌ای علیه این کشور لغو شود، درخواستی که رییس‌جمهوری امریکا آن را رد کرده است. ترامپ در کنفرانس خبری پیش از ترک هانوی گفت: «آنها در اصل می‌خواستند تحریم‌ها به‌طور کامل برداشته شود اما ما نمی‌توانستیم این کار را بکنیم، ما باید از این موضوع دوری می‌کردیم. گاهی لازم است از مذاکره خارج شد،‌ آنها خواسته‌های زیادی داشتند و به همین دلیل تصمیم گرفتم که توافق نکنم چون معتقدم یک توافق بد بسیار بدتر از توافق نکردن است.  اگر می‌خواستم، می‌توانستم یک توافق را با رهبر کره‎شمالی امضا کنم اما حاضر نشدم یک توافق بد را امضا کنم.» به‌گزارش رویترز، دونالد ترامپ رییس‌جمهوری آمریکا که با فشارهای گسترده داخلی نیز روبه‌روست، پس از ناکامی در رسیدن به توافق با کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی، نسبت به سرنوشت مشابه در گفت‌وگوهای تجاری با چین هشدار داده است.

ترامپ گفته شی جین‌پینگ رییس‌جمهوری چین، می‌توانست از مذاکرات حمایت بیشتری کرده و کره‌شمالی را برای رسیدن به توافق ترغیب کند. دونالد ترامپ با اشاره به جنگ تجاری آمریکا و چین گفته همیشه برای دور شدن از یک معامله و عبور از آن آماده است و در مورد چین هم اگر لازم باشد و نتیجه نگیرد این کار را خواهد کرد. رییس‌جمهوری آمریکا کمک‌های چین و روسیه را برای خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره مهم خوانده و گفته «پکن نمی‌تواند عاشق یک همسایه دارای سلاح هسته‌ای باشد.» ترامپ سال گذشته هم گفته بود که چین برای پیشبرد فرایند مذاکرات با کره‌شمالی تلاش زیادی نمی‌کند. این در حالی است که «وانگ یی» وزیر خارجه چین اعلام کرده بودند که از نشست سران دو کشور و رسیدن به توافق برای خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره حمایت می‌کنند.

  کاهش تولیدات کارخانه‌ای چین

ترامپ در شرایطی نسبت به تشدید تنش‌های تجاری با چین هشدار داده که رویترز گزارش داده، فعالیت کارخانجات چین فوریه با کاهش سفارشات صادرات که به کمترین میزان خود پس از بحران اقتصادی جهان رسیده، به کمترین سطح خود در ۳ سال اخیر رسیده است. در این گزارش آمده: فعالیت کارخانجات چین به کمترین میزان ۳ ساله خود کاهش یافته و این تاکیدی بر افزایش مشکلات اقتصادی چین در مواجهه با کاهش تقاضا در داخل و خارج است. این داده‌ها دیدگاه‌هایی را تقویت کرده که پیش‌بینی می‌کنند پس از کُند شدن رشد اقتصادی چین در سال گذشته و رسیدن آن به پایین‌ترین میزان ۳۰ ساله، دومین اقتصاد بزرگ جهان همچنان در حال کندتر شدن باشد.

گفته شده، شاخص پی‌ام‌آی (شاخص مدیران خرید) از ۴۹.۵ واحد در ماه ژانویه به ۴۹.۲ واحد در ماه فوریه افت کرد. این نشان می‌دهد برای سومین ماه متوالی فعالیت کارخانجات چین در حال افت کردن است. سرعت حذف مشاغل در این بخش، در بیشترین میزان خود از دسامبر ۲۰۱۵ تا کنون قرار دارد. در ماه فوریه برای اولین بار پس از ژانویه ۲۰۰۹، میزان تولیدات کارخانجات با کاهش روبرو شد. زیرشاخص تولید که در ماه گذشته در سطح ۵۰.۹ واحد قرار داشت (عدد بالای ۵۰ نشانه رشد است) در ماه فوریه به ۴۹.۵ واحد کاهش یافت.

سفارشات جدید برای صادرات، برای نهمین ماه متوالی و با شدت بیشتری، کاهش یافت، که این حاکی از بدتر شدن تقاضا در جهان است. زیرشاخص مربوطه که در ماه ژانویه در ۴۶.۹ واحد قرار داشت به ۴۵.۲ واحد افت کرد که کمترین میزان آن از فوریه ۲۰۰۹ تا کنون است.

اسپوتنیک هم نوشته که در ایالات متحده یک دهه پس از پایان رکود بزرگ اقتصادی، اکنون بسیاری از فعالان اقتصادی آمریکا انتظار وقوع یک رکود دیگر را دارند که یکی از دلایلش جنگ تجاری است.

 

ارسال نظر