روز بلند ترامپ؛ از «کوهن» تا «کیم»

۱۳۹۷/۱۲/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۰۵۴۸
روز بلند ترامپ؛ از «کوهن» تا «کیم»

گروه جهان|

دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا و کیم‌جونگ اون رهبر کره‌شمالی، که برای دور دوم گفت‌وگوهای هسته‌ای به ویتنام رفته‌اند، چهارشنبه دیدار کردند. ترامپ در ابتدای این دیدار، لبخند به لب نسبت به مذاکرات ابراز امیدواری کرده و گفته گمان می‌کند نتیجه به اندازه موفقیت نشست اول و حتی بهتر از آن باشد. کیم جونگ اون هم گفته یقین دارد این‌بار نتایج بزرگی حاصل خواهد شد که مورد استقبال همگان قرار خواهد گرفت.

ترامپ اما در پس لبخندهای دیپلماتیک در هانوی نگرانی‌های جدی دارد. فضای سیاست داخلی امریکا ملتهب است؛ درست چند ساعت پیش از دیدار مهم او با رهبر کره‌شمالی، اکثریت مجلس نمایندگان به اعلام وضعیت اضطراری او برای اجرای پروژه دیوار مرزی با مکزیک رای منفی دادند؛ همچنین مایکل کوهن وکیل سابقش در برابر نمایندگان کنگره علیه او شهادت داده است. حضور جنجالی کوهن در کنگره که قرار است پنج‌شنبه (امروز) هم ادامه داشته باشد تمام برنامه‌های ترامپ برای استفاده حداکثری از یک دستاورد بزرگ (توافق احتمالی با پیونگ‌یانگ) در سیاست خارجی را تحت تاثیر قرار داده است.

اشیپگل نوشته: «ترامپ بار دیگر صحنه را برای خود آماده کرده تا نقش دولتمرد جهانی را ایفا کند. او راهی ویتنام شده تا در آنجا با کیم دیدار و درباره صلح گفت‌وگو کند. اما به نظر می‌ر‌سد این دیدار در پایان به موضوعی فرعی تبدیل شود. در حال حاضر موضوعات دیگری وجود دارد که نفس را در سینه امریکایی‌ها حبس کرده است. از رای منفی مجلس نمایندگان به طرح ترامپ که بگذریم، حاضر شدن کوهن در برابر کنگره و شهادت توجه بسیاری از امریکایی‌ها را به خود جلب کرده است؛ مساله دیگر ارایه‌ گزارش نهایی رابرت مولر بازرس ویژه پرونده روابط ترامپ و مسکو است.»

در شرایطی که ترامپ به ویتنام رفته، نمایندگان دموکرات در مخالفت با سیاست اعلام وضعیت اضطراری او طرحی آماده کرده بودند که با اکثریت آرا تصویب شد. گفته ‌شده، ۱۳ جمهوری‌خواه نیز از این طرح حمایت کرده‌اند. البته موفقیت دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان به معنای پایان ماجرا نیست. حتی در صورتی که اکثریت نمایندگان سنا نیز به این طرح رای مثبت دهند، ترامپ همچنان از حق وتو برخوردار است. اکثریت سنا خلاف مجلس نمایندگان در اختیار جمهوری‌خواهان است. ترامپ پیش از رای‌گیری در مجلس نمایندگان اعلام کرده بود در صورت مخالفت مجلس نمایندگان با سیاست اعلام وضعیت اضطراری او، تصمیم مجلس را وتو خواهد کرد. برای خنثی کردن رای وتوی ترامپ به دو سوم رای نمایندگان کنگره نیاز است که دست یافتن به چنین حدی از مخالفت در شرایط کنونی بعید به نظر می‌رسد.

ترامپ برای ساخت دیوار مرزی تقاضای پنج میلیارد و ۷۰۰میلیون دلار بودجه کرده بود. این در حالی است که نمایندگان دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه بر سر اختصاص یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار برای تضمین امنیت مرزی امریکا توافق کرده‌بودند. پس از آن ترامپ در واکنش به این توافق، اعلام وضعیت اضطراری کرد.

بر بستر این سیاست، رییس‌جمهور می‌تواند حتی بدون رای کنگره به بودجه مورد نظر خود دسترسی یابد.

    گزارش مولر

کوهن وکیل پیشین ترامپ هم برای پاسخ به پرسش‌های نمایندگان به کنگره رفته است. نیویورک‌تایمز نوشته: کوهن به نمایندگان امریکا گفته موکلش یعنی رییس‌جمهور فعلی امریکا نژادپرست، فریبکار و کلاهبردار است. اما در بخشی دیگر از این اظهارات که مخرب‌تر است، کوهن شهادت داده ترامپ در ۲۰۱۶ از قصد ویکی‌لیکس برای انتشار ایمیل‌های هیلاری کلینتون باخبر بوده است.

رابرت مولر، بازرس ویژه روابط ترامپ با روسیه نیز به‌زودی گزارش خود را ارایه خواهد داد. به این ترتیب سرانجام می‌توان منتظر پاسخ برای پرسش‌های بزرگی شد که امریکا را از ماه‌ها پیش مشغول کرده است؛ اینکه آیا ترامپ شخصا در توطئه‌ای با کرملین دست داشته که هدف آن دستکاری و تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا بوده است؟ آیا میان تیم انتخاباتی ترامپ و مسکو پول و اطلاعات رد و بدل شده است؟ آیا روس‌ها می‌توانند از ترامپ اخاذی کنند؟ آیا ترامپ مانع تحقیقات دادگستری درباره این ماجرا شده است؟ کوهن درباره معاملات ترامپ و نقض قوانین مربوط به تامین مالی کارزار انتخاباتی چه می‌داند؟ به اعتقاد ناظران، دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان خود را آماده نبرد سیاسی بی‌سابقه می‌کنند. مخالفان ترامپ با خوشحالی منتظرند که اظهارات کوهن و مولر رییس‌جمهور را زیر فشار قرار دهد. اما موافقان ترامپ امیدوارند که او از این نبرد سربلند بیرون بیاید. آنان تلاش می‌کنند کوهن را دروغگو بنامند و آنان همچنین انتظار دارند که رابرت مولر یک‌بار برای همیشه ترامپ را در رابطه با مسکو بی‌گناه اعلام کند.

در ابتدا قرار بود گزارش نهایی مولر در این هفته آماده شود. اما این گزارش احتمالا اوایل مارس، یعنی هفته آینده منتشر خواهد شد. مولر می‌تواند در گزارش خود شخص رییس‌جمهوری را نیز به قانون‌شکنی متهم کند. اگر این اتفاق بیفتد می‌تواند به گونه‌ای اجتناب‌ناپذیر روند برکناری ترامپ از مقام خود توسط اکثریت دموکرات مجلس نمایندگان را به جریان اندازد. یا اینکه مولر نمی‌تواند مدرکی برای قانون‌شکنی ترامپ ارایه دهد و بدین‌ترتیب ترامپ بی‌گناه اعلام خواهد شد.

دویچه‌وله نوشته: «در حال حاضر جز مولر و تیمش هیچ‌کس نمی‌داند در گزارش او چه نوشته شده است. بنابراین مهم‌ترین پرسش در حال حاضر این است که این سند چگونه و چه وقت منتشر خواهد شد. طبق اساسنامه مولر باید نخست گزارش خود را به وزیر دادگستری ارایه دهد. وزیر دادگستری از چند روز پیش ویلیام بار است که ترامپ او را منصوب کرده و بطور سنتی جزو جمهوری‌خواهان است و در اوایل دهه۹۰میلادی وزیر دادگستری جرج بوش پدر بود. ویلیام بار می‌تواند شخصا تصمیم بگیرد که چه روالی در پیش خواهد گرفت. او می‌تواند گزارش را بطور کامل منتشر کند یا آن را برای کارشناسی در اختیار کنگره قرار دهد. اما او این اختیار را هم دارد که با شگردهای قضایی بخش‌هایی از آن را منتشر نکند. اما او در هر حال موظف است خلاصه‌ای از آن را دراختیار کنگره قرار دهد. از این‌رو دموکرات‌ها بیم آن دارند که ویلیام بار اطلاعات مهمی از تخلفات احتمالی ترامپ را لاپوشانی کند.»

 

ارسال نظر