پاشنه آشیل ترامپ در کنگره

۱۳۹۷/۱۲/۰۸ - ۰۰:۲۰:۰۹
کد خبر: ۱۴۰۴۶۵
پاشنه آشیل ترامپ در کنگره

گروه جهان|

دونالد ترامپ روزهای سرنوشت‌سازی را در پیش دارد. مایکل کوهن وکیل سابق او، سه‌شنبه و چهارشنبه اطلاعات جدیدی را درباره پروژه‌های اقتصادی او در روسیه پس از نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری‌اش در اختیار نمایندگان امریکا قرار می‌دهد. رویترز به نقل از یک منبع آگاه نوشته که کوهن قرار است به نمایندگان امریکایی بگوید که ترامپ پس از قطعی شدن نامزدی‌اش از سوی حزب جمهوری‌خواه، چندین بار از او خواسته تا پروژه آسمان‌خراشش در مسکو را پیگیری کند. ادعای کوهن ثابت خواهد کرد که ترامپ حتی پس از قطعی شدن نامزدی‌اش در انتخابات شخصا علاقه‌مند بوده تا کسب‌وکار خود را در روسیه ادامه دهد.

خبرگزاری آلمان با اشاره به دیدار مهم ترامپ و کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی در ویتنام نوشته: دونالد ترامپ در صورتی که بتواند در هانوی (پایتخت ویتنام) در زمینه معاهده صلح به توافق برسد، از نظر سیاست خارجی به موفقیتی مهم دست یافته؛ اما تقریبا همزمان با این رویداد، یک واقعه ناخوشایند در کنگره آینده سیاسی او را تهدید می‌کند. زیرا کوهن وکیل سابق او یا به اصطلاح «مامورش برای انجام کارهای ناخوشایند» قرار است درباره رازهای مگوی او شهادت دهد.

از آنجا که مایکل کوهن سال‌های طولانی به عنوان دلال کارهای جنجالی ترامپ را هم انجام داده، در برابر نمایندگان و سناتورها بطور مفصل و با ارایه جزییات اعتراف خواهد کرد. سی‌ان‌ان نوشته: «این هفته در انتظار دو رویداد بسیار بزرگ هستیم: نشست هانوی و شهادت کوهن؛ یکی از این دو رویداد می‌تواند پایه‌های ریاست‌جمهوری ترامپ را بطور اساسی به لرزه دربیاورد؛ و هر دو اتفاق تقریبا همزمان روی می‎دهد. درباره شهادت کوهن باید گفت، آرزوی ترامپ دال بر کسب موفقیتی که شایستگی دریافت جایزه نوبل را داشته باشد، ممکن است تحت‌الشعاع گذشته تاریکش قرار بگیرد، زمانی که او در بخش ساخت و خرید و فروش املاک فعالیت داشت.»

با توجه به گزارش‌های پراکنده متعددی که درباره وضعیت غیرشفاف مالی خانواده ترامپ و ارتباط احتمالی ستاد انتخاباتی او با روس‌ها در انتخابات 2016 مصرح شده، نمایندگان عضو حزب دموکرات سوالات متعددی از مایکل کوهن دارند از جمله درباره “پرداخت حق‌السکوت به استورمی دنیلز بازیگر فیلم‌های غیراخلاقی و زنان دیگری که ادعا دارند با ترامپ رابطه داشته‌اند، پروژه ساختمانی موسوم به «برج ترامپ» در مسکو و به خصوص اینکه آیا رییس‌جمهور امریکا وکیل سابقش را از طریق تطمیع یا ارعاب مجبور به ادای شهادت دروغ کرده است یا خیر. در صورتی که دونالد ترامپ واقعا چنین کاری انجام داده باشد، از اجرای عدالت جلوگیری کرده و ممانعت از فعالیت‌های قضایی یکی از شروط به جریان انداختن روند استیضاح و برکناری رییس‌جمهور در ایالات متحده است.

مایکل کوهن خود ماه دسامبر در مصاحبه با «ای‌بی‌سی» تاکید کرده بود که هیچ کاری را بدون دستور دونالد ترامپ انجام نداده است. او در این باره گفته بود: «در سازمان ترامپ هیچ‌کاری بدون نظر آقای ترامپ انجام نمی‌شد. او به من دستور داد به این زنان پول بدهم و به این مسائل رسیدگی کنم.» بنابراین دونالد ترامپ بسیار تحت فشار است که با کسب موفقیت در هانوی، اخبار منفی از واشنگتن را کم اهمیت جلوه دهد.

در روند خلع سلاح هسته‌ای در کره‌شمالی تاکنون تقریبا هیچ پیشرفتی صورت نگرفته و به این خاطر ترامپ به‌شدت تحت فشار است که در هانوی موفقیتی در این زمینه ارایه کند.

انعقاد احتمالی معاهده صلح میان ایالات متحده امریکا و کره‌‌شمالی می‌تواند تحولات داخلی امریکا را تاحدی کمرنگ کند. با این حال ناظران با اشاره به سابقه تاریخی مقاومت کره‌شمالی در برابر خلع سلاح هسته‌ای تاکید می‌کنند که ترامپ کار بسیار دشواری در هانوی خواهد داشت. رییس‌جمهوری امریکا با علم به همین مساله پیش از پرواز به ویتنام، نسبت به انتظارات سطح بالا از روند خلع سلاح اتمی در شبه‌جزیره کره هشدار داده و گفت: «عجله ندارم. تا زمانی که آزمایش‌های جدید موشکی یا هسته‌ای انجام نشود، راضی هستیم.»

شهادت روز سه‌شنبه مایکل کوهن پشت درهای بسته خواهد بود و مشخص نیست که خبری از آن به بیرون درز می‌کند یا خیر. شهادت روز چهارشنبه (امروز) اما بطور علنی برگزار خواهد شد. مایکل کوهن محکوم به سه سال حبس شده و باید از ابتدای ماه می‌به زندان برود. در همین حال نشریه وال استریت ژورنال نوشته، کمیته قضایی مجلس نمایندگان امریکا مدارکی در دست دارد که ثابت می‌کند دونالد ترامپ از دادستان سابق خواسته است تحقیقات مایکل کوهن را به یکی از دادستان‌های حامی وی بسپارد.

گزارش‌های منتشر شده حاکی از آن هستند که کمیته قضایی مجلس نمایندگان اسنادی در دست دارد که اتهام ترامپ مبنی بر درخواست از متیو ویتکر دادستان کل موقت سابق امریکا، به منظور گماشتن جفری برمن، یکی از حامیان مالی کمپین ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ میلادی برای رسیدگی به تحقیقات درباره مایکل کوهن را تایید می‌کند. البته مدرکی مبنی بر اقدام ویتکر در راستای این درخواست وجود ندارد. برمن که به کمپین دونالد ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ کمک مالی کرده، خود را فاقد شرایط رسیدگی به پرونده تحقیقات مایکل کوهن اعلام کرده است.

اما شهادت وکیل پیشین تنها نگرانی ترامپ در بخش سیاست داخلی نیست. مجلس نمایندگان ایالات متحده امریکا سه‌شنبه با اکثریت آرای حزب دموکرات یک قطعنامه علیه اعلام وضعیت اضطراری توسط ترامپ تصویب کرد. همچنین گفته شده که هفته آینده، گزارش نهایی رابرت مولر بازرس ویژه در مورد روابط ترامپ و روسیه به دست وزارت دادگستری می‌رسد.

 

 

ارسال نظر