نهمین دوره پارلمان اروپا در غیاب بریتانیا

۱۳۹۷/۱۲/۰۷ - ۰۰:۰۳:۲۸
کد خبر: ۱۴۰۳۸۷

گروه جهان| 373‌میلیون شهروند 27‌کشور عضو اتحادیه اروپا ماه مه‌در انتخابات پارلمان اروپا شرکت می‌کنند تا نهاد قانون‌گذاری این تشکل اروپایی برای نهمین دوره 5ساله آماده تصمیم‌گیری درباره قوانین این بلوک شود. به گزارش ایرنا، اگر برگزیت به تاخیر نیفتد یا لغو نشود، از 29 مارس بریتانیا از اتحادیه اروپا و در نتیجه پارلمان آن خارج و 73‌کرسی آن از مجموع کرسی‌های پارلمان اروپا کسر می‌شود. با احتساب افزایش جمعیت برخی کشورهای عضو، تعداد نمایندگان دوره آتی پارلمان اروپا از 751‌نفر دوره کنونی به 705‌نفر کاهش خواهد یافت. آلمان در میان کشورهای عضو با 96‌کرسی، بیشترین و مالت، لوکزامبورگ و قبرس هر کدام با 6‌کرسی کم‌ترین سهمیه را در پارلمان دارند.

«گروه حزب مردم اروپا» که ریشه در بنیان‌گذاران پارلمان اروپا دارد با 29‌درصد آراء اکثریت نسبی کرسی‌های این دوره را به خود اختصاص داده و گروه چپ‌گرای «اتحاد مترقی سوسیالیست‌ها و دموکرات‌ها» با 25‌درصد آراء پس از آن قرار دارد. نخستین دور انتخابات پارلمان اروپا سال 1979 برگزار شد. نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که بلوک‌های اصلی پارلمان در دوره آتی نیز وزن خود را حفظ خواهند کرد، هرچند که احزاب مخالف اتحادیه اروپا با اقبال بیشتری مواجه و شکاف‌های کنونی در خصوص موضوعاتی همچون مهاجرت و تنظیم بودجه تشدید خواهند شد.

نحوه رای‌گیری و شرایط رای‌دهندگان در هر یک از کشورهای عضو متفاوت است و رویه واحدی در این زمینه حاکم نیست. با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات نگرانی نهادهای اروپایی از افزایش حملات سایبری افزایش یافته و شرکت مایکروسافت به‌تازگی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده در تلاش است تا با تامین امنیت سایبری این انتخابات، به شهروندان اروپایی کمک کند و اجازه ندهد تا سلامت انتخابات با اعمال نفوذ اطلاعاتی به خطر بیفتد.

دبیرخانه پارلمان اروپا در شهر لوکزامبورگ پایتخت کشور لوکزامبورگ قرار دارد، جلسات پارلمان در استراسبورگ فرانسه و بروکسل بلژیک و جلسات کمیسیون‌ها در بروکسل برگزار می‌شود.

 

ارسال نظر