کوتاه از منطقه

۱۳۹۷/۱۲/۰۶ - ۰۰:۰۴:۵۸
کد خبر: ۱۴۰۳۱۴

اردوغان: شمال سوریه باید در کنترل ترکیه باشد

رییس‌جمهوری ترکیه گفته هرگونه منطقه امن در مناطق مرزی شمال سوریه باید تحت کنترل ترکیه باشد. به‌گزارش بی‌بی‌سی، این سخن رجب طیب اردوغان در واکنش به اظهارات یک مقام امریکایی است که گفته دست‌کم ۲۰۰ سرباز امریکایی در سوریه باقی می‌مانند. ترامپ دسامبرگفته بود دو هزار نیروی نظامی امریکا از سوریه خارج می‌شوند. اما به‌ نظر می‎رسد او در تصمیم خود بازنگری کرده و قرار شده دست‌کم ۲۰۰ سرباز امریکایی را در سوریه نگه‌دارد.

نخستین سفیر زن عربستان به امریکا می‌رود

ریما بنت بندر از اعضای خاندان آل‌سعود به عنوان نخستین سفیر زن عربستان جانشین خالد بن‌سلمان در واشنگتن می‌شود. به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، سفیر پیشین ریاض در امریکا برادر کوچک‌تر ولیعهد عربستان است و قرار است معاون وزیر دفاع شود. روابط امریکا و عربستان پس از قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی با چالش روبرو شده است.

2018 پرتلفات‌ترین سال غیرنظامیان در افغانستان

سازمان ملل متحد در گزارش تازه‌ای سال گذشته را پرتلفات‌ترین سال برای غیرنظامیان در ۹سال اخیر در افغانستان اعلام کرده است. این سازمان اعلام کرده در ۲۰۱۸ میلادی ۳۸۰۴ نفر در افغانستان کشته شدند که ۱۱ درصد بیشتر از سال قبل است. تعداد زخمی‌های سال ۲۰۱۸ هم ۷۱۸۹ نفر اعلام شده است. افزایش تلفات در افغانستان با قدرت گرفتن داعش  مرتبط دانسته شده است.

لغو سفر وزیر خارجه پاکستان به ژاپن

روزنامه نیشن پاکستان یکشنبه از لغو سفر شاه محمود قریشی وزیر خارجه این کشور، به ژاپن خبر داده است. به نوشته این روزنامه، قریشی قرار بود سفر چهار روزه‌اش به ژاپن را به منظور گفت‌وگو با وزیر خارجه این کشور شروع کند. به‌گفته مقام‌های پاکستان، تصمیم لغو این سفر با رایزنی مقامات ژاپنی گرفته شده و تاریخ جدید این سفر پس از مشورت‌های دوجانبه اعلام می‌شود.

کابل بار دیگر از اسلام‌آباد شکایت کرد

دولت افغانستان به‎دلیل آنچه نقض حاکمیت این کشور از سوی پاکستان خوانده از اسلام‌آباد به شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بار دوم شکایت کرده است. به‌گزارش طلوع‌نیوز، افغانستان هفته گذشته نیز در رابطه با سفر هیات طالبان به اسلام‌آباد برای مذاکره با نخست‌وزیر پاکستان به این دلیل که به اعضای تحت تحریم طالبان نباید اجازه داده شود به خارج سفر کنند، به سازمان ملل شکایت کرده بود.

 

ارسال نظر