گوایدو به‌دنبال ‌گزینه نظامی است؟

۱۳۹۷/۱۲/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۰۳۰۷
گوایدو به‌دنبال ‌گزینه نظامی است؟

گروه جهان|

پس از وقوع درگیری‌های خونین در مرز کلمبیا با ونزوئلا، ایوان دوکه رییس‌جمهوری کلمبیا در سفر به شهر مرزی کوکوتا از ارتش ونزوئلا خواست اجازه عبور اقلام ضروری را بدهد و گفت ممانعت از این کار از نظر او، «جنایت علیه بشریت» است. تنش‌ها بین دو طرف بر سر ورود کمک‌های بشردوستانه بالا گرفته و نیکلاس مادورو رییس‌جمهور ونزوئلا با بیان اینکه «کاسه صبرش لبریز شده»، روابط دیپلماتیک با کلمبیا را قطع و کارکنان سفارت این کشور را از کاراکاس اخراج کرده است. در جریان درگیری‌های روز شنبه دست‌کم 2نفر کشته و بیش از ۳۰۰‌نفر مجروح شدند. خوان گوآیدو رهبر مخالفان و رییس‌جمهوری خودخوانده ونزوئلا در واکنش به این خشونت‌ها از جامعه جهانی خواسته تا در تلاش‌ها برای برکنار کردن نیکلاس مادورو از قدرت، همه گزینه‌ها را در نظر بگیرند که ظاهرا درخواستی برای اجرای گزینه نظامی است. او قرار است امروز دوشنبه با مایک پنس معاون رییس‌جمهوری امریکا دیدار کند.

  تنش‌های مرزی

و قطع روابط کاراکاس و بوگوتا

به‌گفته مقامات کلمبیا، شماری از سربازان گارد ملی ونزوئلا با ترک پست‌هایشان با عبور از مرز به این کشور گریختند. گوایدو که با وجود دستور ممنوع‌الخروجی جمعه به آن سوی مرز کلمبیا رفت و از سوی ایوان دوکه رییس‌جمهوری این کشور مورد استقبال قرار گرفت، به سربازان فراری کشورش گفت: «به طرف سمت درست تاریخ خوش آمدید. مطمئن باشید که مورد عفو قرار خواهید گرفت.» در همین حال، دیگر نیروهای ونزوئلایی با شلیک گاز اشک‌آور درصدد آن برآمدند تا مانع از عبور افرادی شوند که قصد گذر از مرز را داشتند. به گزارش بی‌بی‌سی، مردم ونزوئلا ملتمسانه از سربازان می‌خواهند که به آنها اجازه عبور از مرز داده شود.

نیکلاس مادورو رییس‌جمهوری ونزوئلا بخشی از مرز مشترک این کشور با کلمبیا را برای جلوگیری از ورود محموله‌های کمک‌های بشردوستانه بسته است. اما خوان گوایدو رهبر مخالفان و رییس‌جمهوری خودخوانده، وعده داده که صدها هزار داوطلب برای ورود این کمک‌ها به کشور کمک خواهند کرد. مادورو این کمک‌‌ها را که شامل دارو و مواد غذایی است، تلاش‌های مخفیانه امریکا برای حمله به ونزوئلا خوانده است.

   همه گزینه‌های روی میز

نیروهای امنیتی ونزوئلا روز شنبه هواداران گوایدو را که در تلاش بودند کمک‌های بشردوستانه را وارد این کشور کنند، متوقف کردند. تنش‌ها زمانی بالا گرفت که 4کامیون حامل کمک‌های انسانی روی پل ارتباطی سانتاندر میان کلمبیا و ونزوئلا در مرز اورنا به حرکت درآمدند. نیروهای نظامی ونزوئلا دو کامیون را به آتش کشیدند. براساس گزارش دولت کلمبیا، ۲۵۵‌نفر از ونزوئلایی‌ها و ۳۰‌کلمبیایی در جریان درگیری‌ها زخمی شدند. «سازمان ایالات امریکایی» نیز از ۲۸۵‌زخمی در مرز کلمبیا و ونزوئلا خبر داد و اعلام کرد دست‌کم

۱۴ نفر در درگیری‌های روز شنبه کشته شدند. بخشی از کاروان کمک‌های بشردوستانه نیز در مرز برزیل متوقف شده‌اند. در آنجا هم خبرها حاکی از شلیک گاز اشک‌آور و حمله به مردمی است که قصد باز کردن مرز برای ورود کامیون‌ها را داشتند. در جریان درگیری‌ها در مرز ونزوئلا و برزیل هم دست‌کم 2نفر کشته شدند. برزیل و کلمبیا از جمله کشورهایی هستند که خوان گوایدو را به عنوان رییس‌جمهوری قانونی ونزوئلا به‌رسمیت

شناخته‌اند.

گوایدو در توئیتر خود از جامعه بین‌المللی خواست «همه گزینه‌ها» را برای نجات ونزوئلا روی میز بگذارند. به این ترتیب، گوایدو عملا به راه‌حل نظامی برای «حل بحران» روی آورده است. همزمان مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا هم در توئیتی نوشت: «زمان آن رسیده که برای کمک به مردم جان به لب رسیده ونزوئلا، اقدام شود.»

کمک‌های بشردوستانه توسط امریکا و به درخواست گوایدو به پشت مرزهای ونزوئلا در کلمبیا و برزیل ارسال شده است، اما مادورو می‌گوید این یک «نمایش مضحک» از سوی امریکا برای براندازی دولت و مقدمه‌چینی برای «اشغال» این کشور است. نزاع بر سر ورود یا ممانعت از ورود اقلام بشردوستانه به دوئلی شخصی بین مادورو و گوایدو تبدیل شده است. رهبر اپوزیسیون ونزوئلا دیروز یکشنبه در توئیتی ادعا کرد که اولین محموله از مرز برزیل و دومین محموله از مرز کلمبیا به اراضی ونزوئلا انتقال داده شده است، اما جزییاتی در این باره منتشر نکرد.

ارتش و نهادهای دولتی همچنان از مادورو پشتیبانی می‌کنند و او رسما قدرت را در دست دارد، اما با بحران جدی مشروعیت روبه رو است. در طرف دیگر، گوایدو که رییس مجلس ملی ونزوئلاست، از سوی بخش بسیار بزرگی از مردم به عنوان رهبر کشور پذیرفته شده و شماری از کشورهای امریکای لاتین به‌علاوه ایالات متحده، کانادا و اتحادیه اروپا او را به عنوان رییس‌جمهوری موقت پذیرفته‌اند. در همین حال یورو نیوز به نقل از یکی از دستیاران معاون رییس‌جمهوری ایالات متحده اعلام کرد که مایک پنس و گوایدو دوشنبه در بوگوتا با یکدیگر دیدار خواهند کرد. نمایندگان کشورهای «گروه لیما» نیز در این دیدار حضور خواهند داشت. گروه لیما از ۱۳‌کشور امریکای جنوبی و کانادا تشکیل شده و از همان ابتدا، پشتیبانی خود را از رهبر اپوزیسیون ونزوئلا اعلام کرده است. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که واشنگتن همزمان با دیدار پنس و گوایدو تحریم‌های جدیدی را علیه دولت مادورو به اجرا می‌گذارد. جان بولتون مشاور امنیت ملی دولت دونالد ترامپ هم سفر خود را به کره‌جنوبی لغو کرده تا به گفته خودش، بر اوضاع ونزوئلا نظارت داشته باشد.

 

ارسال نظر