بازارهای جهانی در انتظار هفته‌ای پرماجرا

۱۳۹۷/۱۲/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۰۳۰۶
بازارهای جهانی در انتظار هفته‌ای پرماجرا

گروه جهان|

 برای یک هفته پرماجرا آماده باشید. مذاکرات تجاری ایالات متحده و چین که قرار بود پنجشنبه و جمعه برگزار شود به وقت اضافه کشیده و همچنان ادامه دارد. ترزا می‌نخست‌وزیر بریتانیا، تلاش دارد تا توافق برگزیت را به سرانجام برساند. دونالد ترامپ و کیم جونگ‌اون رهبر کره‌شمالی قرار است که در ویتنام برای دومین بار با یکدیگر دیدار کنند. جرومی پاول رییس بانک مرکزی امریکا، و مایکل کوهن وکیل سابق ترامپ، قرار است که به پرسش‌های نمایندگان کنگره امریکا پاسخ دهند. با توجه به اخبار مهمی که در پیش است، در روزهای آینده احتمال زیادی وجود دارد که بازارها به‌شدت دستخوش ناآرامی شوند.

بلومبرگ نوشته، به‌ویژه چهارشنبه به‌اندازه‌ای اخبار مهم و پرحاشیه دارد که مدیران شبکه‌های خبری برای تعیین اهمیت آنها دچار مشکل خواهند شد. در این روز قرار است که ترامپ با کیم رهبر کره‌شمالی، دیدار کند. همچنین مایکل کوهن وکیل سابق ترامپ در جلسه عمومی کنگره به پرسش‌های نمایندگان درباره کارزار انتخاباتی ترامپ توضیح خواهد داد. رابرت لایتزر نماینده تجاری امریکا دباره روند مذاکرات تجاری با چین به نمایندگان امریکایی گزارش خواهد داد. جرومی پاول رییس فدرال رزرو ایالات متحده (برای دومین روز) در کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان حاضر خواهد شد و درباره سیاست‌های پولی توضیح خواهد داد. از طرف دیگر، ترزا می‌نخست‌وزیر بریتانیا در هفته پیش‌رو با رای پارلمان درباره برگزیت روبرو خواهد شد. در اینجا نگاهی دقیق‌تری خواهیم داشت به وقایع چند روز آتی که می‌تواند بازارها را دستخوش تغییر و تحول کند:

 توافق تجاری؟

مذاکرات تجاری چین و امریکا که قرار بود دو روزه باشد به‌طور غیرمنتظره‌ای طولانی شد و وارد چهارمین روز خود شده است. این مذاکرات در شرایطی ادامه یافته که دولت امریکا تهدید کرده بود در صورت به نتیجه نرسیدن گفت‌وگوها، تعرفه 10درصدی 200 میلیارد دلار کالای چینی به 25درصد افزایش خواهد یافت. اما حالا گویی که ترامپ نسبت به نتیجه مذاکرات خوشبین است؛ چرا که روز جمعه اعلام کرد مایل است ضرب‌الاجل اول مارس خود را برای به نتیجه رسیدن مذاکرات تمدید کند؛ رییس‌جمهوری امریکا همچنین گفت که امیدوار است دو کشور بتوانند به توافقی معنی‌دار و بلندمدت دست یابند. با وجود خوشبینی ترامپ اما نماینده تجاری امریکا (لایتزر) از وجود موانع عمده سخن گفته است.

 ترامپ و کیم

در روزهای آینده، همه به دنبال پاسخ این پرسش هستند “آیا ترامپ که مشتاق یک دستاورد بزرگ در سیاست خارجی است، پیشنهادات جذابی برای کیم جونگ اون خواهد داشت تا بتواند او را به دست برداشتن از زرادخانه‌های هسته‌ای ترغیب کند. پیامدهای این اتفاق برای متحدان منطقه‌ای ایالات متحده از جمله کره‌جنوبی که

30 هزار نیروی امریکایی در آنجا مستقر هستند و ژاپن بسیار گسترده خواهد بود.

یک مقام امریکایی گفته، این نگرانی وجود دارد که ترامپ در برابر هرگونه پیشنهاد جذاب از سوی کیم‌ جونگ‌اون، بیش از اندازه عقب‌نشینی کند. انتظار می‌رود که بیست‌وهفتم و بیست‌وهشتم فوریه در ویتنام رهبران امریکا و کره‌شمالی دیداری تک به تک داشته باشند.

  تقابل در بریتانیا

بلومبرگ نوشته، رهبران اتحادیه اروپا یکشنبه در شرم‌الشیخ گردهم آمده‌اند تا درباره برخی مسائل از جمله روابط کشورهای عربی و بروکسل گفت‌وگو کنند اما از آنان انتظار نداشته باشید که بر سر شرایط جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا هم به نتیجه‌ای برسند. این وظیفه ترزا می‌است که روز چهارشنبه برای اجرایی شدن طرحش در پارلمان بریتانیا بجنگند، جایی که نمایندگان تهدید کرده‌اند کنترل روند برگزیت را به دست گرفته و نخست‌وزیر را مجبور خواهند کرد که ضرب‌الاجل خروج (29مارس) را به تعویق بیندازد. گفته شده، مقام‌های اتحادیه اروپا در مواجه با سیاست‌های شکننده بریتانیایی در حال بررسی احتمال تعویق سه ماهه برگزیت هستند. آنها همچنین گوشه چشمی به اظهارات امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه، و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، دارند که قرار است در پاریس ایراد شود.

 اقتصاد امریکا

مساله مهم دیگر به گام‌های بعدی فدرال رزرو مربوط می‌شود، سیاست‌هایی که قرار است جرومی پاول رییس بانک مرکزی امریکا در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در برابر نمایندگان امریکا درباره آنها توضیح دهد. بانک مرکزی امریکا در گزارش اخیر خود اعلام کرده افزایش بی‌ثباتی‌ها در سطح سیاسی، نوسانات بازارهای مالی، کاهش رشد اقتصادی چین و کاهش ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران، باعث شده رشد اقتصادی امریکا با وجود عملکرد خوب نیمه دوم ۲۰۱۸ به زیر 3 درصد برسد. لایتزر هم چهارشنبه احتمالا به نمایندگان امریکا درباره اینکه دولت چطور قرار است بر واردات خودرو تعرفه وضع کند، توضیحاتی خواهد داد. اتحادیه اروپا تهدید کرده که چنین اقدامی را تلافی خواهد کرد.

   شهادت وکیل سابق

رابرت مولر بازرس ویژه تحقیق درباره دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016، به زودی تحقیقات خود را به پایان خواهد رساند. همین مساله توجه‌ها را به مایکل کوهن وکیل سابق ترامپف جلب کرده است، کسی که در دسامبر به 3 سال زندان محکوم شد. کوهن قرار است در دو روز پیاپی (سه‌شنبه و چهارشنبه) در برابر نمایندگان کنگره شهادت دهد؛ شهادت روز چهارشنبه او علنی برگزار خواهد شد.

به اعتقاد ناظران، این شانس برای دموکرات‌ها وجود دارد که بتوانند از موضوعاتی چون پرداخت حق‌السکوت در جریان کارزارهای انتخاباتی به زنانی که ادعا می‌کنند با دونالد ترامپ ارتباط غیراخلاقی داشته‌اند (حق‌السکوتی که توسط کوهن و به گفته او به دستور ترامپ پرداخت شده) و همچنین ارتباط احتمالی تیم ترامپ با روسیه برای تشدید فشارها به کاخ‌سفید استفاده کنند.

 

 

ارسال نظر