کوتاه از منطقه

۱۳۹۷/۱۲/۰۵ - ۰۰:۲۸:۰۰
کد خبر: ۱۴۰۲۱۶

بررسی لغو ممنوعیت سفر رهبران طالبان

زلمی خلیل‌زاد فرستاده ویژه امریکا در امور افغانستان، گفته واشنگتن و مسکو توافق کرده‌اند تا گزینه‌های ممکن برای صدور اجازه سفر اعضای گروه طالبان را بررسی کنند. این در حالی است که دور جدیدی از مذاکرات صلح افغانستان قرار است دوشنبه (فردا) برگزار شود. لغو ممنوعیت سفر رهبران طالبان یکی از خواسته‌های اصلی این گروه از امریکا بوده است. گفت‌وگوهای صلح افغانستان بین طالبان و امریکا سال گذشته آغاز شد. هفته گذشته و در پی اعلام خبر سفر نمایندگان طالبان به پاکستان، دولت افغانستان که در مذاکرات صلح طالبان و امریکا حضور ندارد به شورای امنیت سازمان ملل به‌دلیل نقض ممنوعیت سفر رهبران طالبان اعتراض کرده بود.

هشدار گروه ویژه اقدام مالی به پاکستان

گروه ویژه اقدام مالی (اف‌ای‌تی‌اف) به پاکستان درباره احتمال قرار گرفتن در فهرست سیاه هشدار داده است. به‌گزارش ایرنا، گروه ویژه اقدام مالی اوایل 2018، پاکستان را در فهرست خاکستری خود قرار داد اما به این کشور فرصت داد تا اقداماتی را انجام دهد. به پاکستان تا سپتامبر 2019 مهلت داده شده تا شروط گروه ویژه اقدام مالی را تامین کند و در غیر این صورت ممکن است در «فهرست سیاه» این سازمان قرار گیرد. گروه ویژه اقدام مالی همواره یک فهرست سیاه از کشورهایی که مقررات مالی و پولشویی نگران‌کننده‌ای دارند منتشر می‌کنند.

آلمان تحریم تسلیحاتی عربستان را حفظ می‌کند

آلمان لغو تحریم تسلیحاتی عربستان را با وجود درخواست لندن نپذیرفت و از تولید‌کنندگان تسلیحات از جمله شرکت راین‌متال آلمان انتقاد کرد. به‌گزارش اسپوتنیک، جرمی هانت وزیر خارجه بریتانیا، در نامه‌ای که به تازگی افشا شده از برلین درخواست کرده که پروژه‌های بزرگ تسلیحاتی را از تحریم‌های تسلیحاتی علیه عربستان معاف کند. با این حال وزیر خارجه آلمان گفته کشورش به درخواست لندن برای تجدیدنظر درباره این تحریم‌ها توجه  نمی‌کند.

پوتین به‌زودی به قطر می‌رود

سفیر مسکو در دوحه اعلام کرده رییس‌جمهوری روسیه به‌زودی به قطر سفر خواهد کرد. به‌گزارش روسیا الیوم، نور محمد خولوف گفته مذاکرات سطح بالا برای انجام این سفر در حال برگزاری است. گفته شده، روابط دوجانبه، بحران یمن، فروش سامانه موشکی اس۴۰۰ روسی به دوحه از جمله موضوعات مورد گفت‌وگوی دو طرف خواهد بود. در این سفر همچنین بحران رابطه کشورهای عربی با قطر و تحولات بازارهای جهانی گاز نیز بررسی خواهد شد.

 

ارسال نظر