کوتاه از منطقه

۱۳۹۷/۱۲/۰۱ - ۰۰:۲۴:۵۱
کد خبر: ۱۳۹۹۸۵

 ناتو به تروریست‌ها سلاح می‌دهد به ترکیه نه

رییس‌جمهوری ترکیه در انتقادی جدید از ناتو گفته این سازمان تروریست‌ها را تسلیح می‌کند اما به آنکارا سلاح نمی‌دهد. به‌گزارش الجزیره، رجب طیب اردوغان گفته: «ناتو در حالی که با درخواست ترکیه برای خرید سلاح مخالفت می‌کند تسلیحات زیادی را به تروریست‌ها می‌هد. این چه نوع ائتلافی است؟ شما تسلیحاتی که معادل بار ۲۳ هزار کامیون بوده به تروریست‌ها داده‌اید اما وقتی ما از شما درخواست سلاح کرده‌ایم همین تسلیحات را به ما نداده‌اید.» اردوغان گفته: «ما ۹۱۱ کیلومتر مرز با سوریه داریم. ما هر لحظه در معرض تهدید هستیم. ترکیه مدت‌هاست که به‌دلیل حمایت امریکا از کردهای سوریه انتقادات تندی را متوجه واشنگتن کرده و ایالات متحده را به حمایت از تروریسم متهم می‌کند.»

عربستان در پی تولید تفنگ‌های کلاشنیکف است

مدیرعامل شرکت دولتی روسی «روس‌تک» گفته عربستان سعودی به‌زودی مجوز تولید داخلی تفنگ‌های کلاشنیکف AK-103 روسیه را دریافت خواهد کرد. به‌گزارش اسپوتنیک، سرگئی چمزوف گفته این توافقنامه تا پایان ماه جاری میلادی امضا خواهد شد. گفته شده، مقامات سعودی می‌خواهند حدود۹۰درصد تفنگ‌های کلاشنیکف را به‌صورت داخلی تولید کنند.

یک زن در راس پارلمان کردستان عراق

در سایه ادامه اختلافات میان دو قطب اصلی سیاسی اقلیم کردستان پس از گذشت حدود چهار ماه از انتخابات پارلمانی این اقلیم، پارلمان کردستان نامزد حزب دموکرات کردستان را به عنوان رییس موقت خود برگزید. به‌گزارش ایسنا، در نخستین جلسه پارلمان کردستان والا فرید نامزد حزب دموکرات کردستان، با اکثریت ۶۲ آرا به عنوان رییس موقت انتخاب شد، این نخستین‌بار است که یک زن برای این سمت انتخاب می‌شود.

54  درصد از بویینگ‌های خاورمیانه در امارات

امارات متحده عربی از امضای قراردادهای نظامی به ارزش 3/1 میلیارد دلار در نخستین روز فعالیت نمایشگاه‌های نظامی آیدکس و نافدکس در ۲۰۱۹ خبر داده است. این قراردادها بین ۱۵ شرکت جهانی و ۱۸ شرکت داخلی توزیع شده است. در همین حال اعلام شده که از ۳۹ فروند بویینگ تحویلی به کشورهای خاورمیانه ۲۱ فروند به شرکت‌های امارات، اتحاد و فلای دوبی تحویل داده شده است. از این میان امارات شش فروند ۷۷۷، فلای دوبی هفت فروند ۷۳۷ مکس و اتحاد هفت فروند ۷۸۷ و یک فروند ۷۷۷ تحویل گرفته‌اند. بویینگ با تحویل ۸۰۶ فروند هواپیما در ۲۰۱۸ رکورد جدیدی را در تاریخ خود از منظر تحویل هواپیما در یک سال را به وجود آورده است.

 

ارسال نظر