سرمایه‌گذاری 20میلیارد دلاری عربستان در پاکستان

۱۳۹۷/۱۱/۳۰ - ۰۰:۱۹:۱۰
کد خبر: ۱۳۹۹۰۸

گروه جهان| عربستان اعلام کرده بیش از 20میلیارد دلار در قالب قراردادهای مختلف در پاکستان سرمایه‌گذاری می‌کند. خبر این سرمایه‌گذاری را محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در سفر خود به پاکستان اعلام کرد. هم‌زمان، پاکستان گفته است که مهم‌ترین نشان شهروندی خود را به محمد بن‌سلمان اعطا می‌کند.

به‌گزارش رویترز، وزارت خارجه پاکستان اعلام کرد که عارف علوی رییس‌جمهوری این کشور پیش از پایان سفر ولیعهد عربستان «نشان پاکستان» را به او خواهد داد. پاکستان به دلیل وضعیت نابسامان اقتصادی و کسری بودجه شدید به‌شدت نیازمند حمایت و سرمایه‌گذاری خارجی است. یکی از قراردادهای دو طرف به ارزش 8میلیارد دلار مربوط به ساخت یک پالایشگاه نفتی در بندر گوادر پاکستان در ساحل دریای عمان است. دو طرف چندین توافقنامه و یادداشت تفاهم در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی، پتروشیمی و معدن امضا کرده‌اند. محمد بن سلمان گفت که این گام نخست در توسعه روابط دو کشور است و افزود: «قطعا این روابط ماه به ماه و سال به سال افزایش خواهد یافت و به نفع هر دو کشور خواهد بود.» عربستان سعودی همواره اقتصاد نابسامان پاکستان را با وام‌های سنگین خود حمایت کرده است. ذخیره ارزی بانک مرکزی پاکستان تنها 8میلیارد دلار است و این کشور نیازمند تامین مالی از سوی کشورهای و نهادهای خارجی است.

محمد بن سلمان در سفر به پاکستان با استقبال بسیار گرم دولت این کشور مواجه بوده است. عمران خان نخست‌وزیر پاکستان در دیدار با ولیعهد سعودی، عربستان را «دوست روزهای نیازمندی» توصیف کرده است. محمد بن‌سلمان در جریان این سفر در اقامتگاه رسمی عمران خان می‌ماند که تاکنون هیچ یک از مهمانان خارجی دولت پاکستان در آن اقامت نکرده‌اند.

پاکستان اولین مقصد از سفر آسیایی محمد بن‌سلمان است و بعد از آن به مالزی، اندونزی و هند می‌رود. سفر او به پاکستان از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی شده بود.

 

ارسال نظر