کوتاه ا زمنطقه

۱۳۹۷/۱۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۸۳۰

کاهش سطح ذخایر لیر نزد بانک‌های ترکیه

بانک مرکزی ترکیه برای تامین نقدینگی بیشتر به ‌منظور اعطای وام، سطح ذخایر لیر نزد بانک‌ها را در مقابل سپرده‌گذاری‌ها کاهش داد؛ اما محدودیت طلا که بانک‌ها می‌توانند نگهداری کنند را افزایش داد. به‌گزارش رویترز، بانک مرکزی ترکیه اعلام کرده نسبت ذخایر برای صندوق‌های سپرده‌گذاری و مشارکت با سر رسیدهای یک‌سال و دیگر تعهدات مالی با سررسیدهای تا ۳ سال را تا ۱۰۰نقطه پایه کاهش داده است. بانک مرکزی ترکیه میزان ذخیره طلا را برای بانک‌ها از ۵درصد الزام ذخایر لیر به ۱۰درصد افزایش داد.

پاکستان: روابط ما با عربستان استراتژیک است

وزیر خارجه پاکستان روابط کشورش با عربستان سعودی را استراتژیک خوانده و گفته تفاهم سیاسی مستحکمی میان ریاض و اسلام‌آباد وجود دارد. شاه محمود قریشی به روزنامه الحیات گفته: «عربستان اولین کشوری بود که در کنار پاکستان در رنج‌هایش ایستاد و ما مواضع این کشور را هیچگاه فراموش نمی‌کنیم، چراکه رهبری عربستان درخواست پاکستان مبنی بر تاخیر در پرداخت‌های نفتی را برای کمک به جلوگیری از وقوع بحران در معاملات تجاری پذیرفت.» او با ابراز رضایت از سفر محمد بن سلمان ولیعهد سعودی، به این کشور گفته پاکستان کشور دوم محمد بن‌سلمان است.

معلمان عراقی اعتصاب کردند

معلمان شهرهای مختلف عراق در اعتراض به اجرایی نشدن خواسته‌هایشان از سوی دولت یک‌شنبه اعتصاب کردند. به‌گزارش رأی‌الیوم، یاسین محمد عضو سندیکای معلمان عراق، گفته: «مهم‌ترین خواسته‌های معلمان کاهش سطح آموزش به‌ویژه پس از خروج عراق از فهرست بین‌المللی کیفیت آموزشی و اصلاح روش‌های تدریس است. ندادن حق مسکن و تسهیلات دیگر به معلمان که کارمندان دولت از آن برخوردارند، دلیل دیگر اعتصاب است.» در چند ماه گذشته صدها معلم عراقی در استان‌های مختلف با برگزاری تظاهرات از دولت خواستند حقوق به تأخیر افتاده آنها را پرداخت کرده و روند کسر از حقوق ماهیانه را لغو کند.

۳ کشته در انفجار بمب در جنوب افغانستان

پلیس افغانستان از کشته شدن سه غیرنظامی در انفجار یک بمب کنار جاده‌ای خبر داده است. به‌گزارش اسپوتنیک، این انفجار در منطقه دامان ولایت قندهار رخ داد و در جریان آن دو بزرگسال و یک کودک کشته شدند. همچنین در جریان حمله‌ای از سوی طالبان که شنبه به یک ایست بازرسی در ولایت بلخ رخ داد، دست‌کم هفت افسر پلیس کشته شدند. در این حمله عضو طالبان نیز زخمی شدند.

 

ارسال نظر