دیدار طالبان و عمران‌خان در پاکستان لغو شد

۱۳۹۷/۱۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۸۲۳
دیدار طالبان و عمران‌خان در پاکستان لغو شد

گروه جهان|

طالبان اعلام کرد که سفر نمایندگان این گروه به پاکستان و دیدار آنها با عمران‌خان نخست‌وزیر پاکستان، که قرار بود دوشنبه (امروز) انجام شود، لغو شده است. طالبان درباره دلیل لغو این دیدار اظهارنظری نکرده است. طالبان قبلا گفته بود این دیدار به دعوت رسمی پاکستان و به‌خاطر گفت‌وگوهای صلح میان این گروه و نمایندگان دولت امریکا در اسلام‌آباد صورت می‌گیرد.

به‌گزارش بی‌بی‌سی، در اطلاعیه ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان، آمده بود این گروه قرار است درباره روابط دو کشور و مشکلات تاجران افغان در پاکستان با نخست‌وزیر پاکستان گفت‌وگو کند. موضوعی که خشم دولت افغانستان را در پی داشت. کابل در شکایت رسمی خود به کمیته تحریم‌های شورای امنیت، اسلام‌آباد را به نقض قطعنامه سازمان ملل متهم کرده است. نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل اعلام کرده پاکستان درباره قصد خود برای میزبانی از نمایندگان طالبان با دولت افغانستان مشورت نکرده است.

به‌گفته دولت افغانستان، ۹ تن از اعضای هیات مذاکره‌کننده این گروه که قرار بود به پاکستان سفر کنند، در فهرست سیاه سازمان ملل قرار دارند. هفته پیش نمایندگان گروه طالبان و شماری از سران احزاب و فعالان سیاسی افغانستان در مسکو، پایتخت روسیه دیدار کردند.

طالبان تاکنون چهار بار با هیات امریکایی به ریاست زلمی خلیل‌زاد، نماینده این کشور برای صلح افغانستان دیدار کرده‌اند. دولت پاکستان از روند گفت‌وگوهای امریکا و طالبان ابراز حمایت کرده و گفته که زمینه این گفت‌وگوها را، این کشور فراهم کرده است. گفت‌وگوها درباره صلح افغانستان میان امریکا و طالبان در شرایطی ادامه دارد که نمایندگان دولت افغانستان درآن شرکت ندارند، زیرا گروه طالبان گفته حاضر نیست با دولت کابل مذاکره رودررو کند. سخنگوی وزارت خارجه افغانستان یک‌شنبه با متهم کردن پاکستان به نقض حاکمیت ملی افغانستان گفته بود: «نمایندگان طالبان حق سفر هم ندارند چه رسد به اینکه با یک مقام ارشد دیدار کنند.» پاکستان یکی از انگشت شمار کشورهایی بود که حکومت طالبان (در سال‌های ۱۹۹۶-۲۰۰۱ میلادی) را در افغانستان به‌رسمیت شناخت.

افغانستان همواره دولت پاکستان را به حمایت از گروه‌های مسلح به‌ویژه طالبان متهم می‌کند. بسیاری از دولتمردان در کابل بر این باورند که اسلام‌آباد با دامن زدن به ناآرامی‌ها در افغانستان به‌دنبال حفظ نفوذ خود در این کشور هستند.

    کشورهای قربانی تروریسم

روزنامه هشت صبح با اشاره به چالش‌های امنیتی سه کشور افغانستان، ایران و هند با پاکستان نوشته: حمله تروریستی به نیروهای امنیتی هند و ایران در کشمیر و زاهدان، ‌نشان‌دهنده‌ آن است که کشورهای منطقه قربانی تروریسم هستند. هر دو کشور گفته‌اند که دشمنان تروریست‌شان در خاک پاکستان حضور دارند و از همان‌جا حمله تروریستی را طراحی کرده‌اند. هیچ تردیدی نیست که ارتش پاکستان از گروه‌های تروریستی اسلام‌گرا برای گسترش نفوذ و ایجاد یک کمربند امنیتی در اطراف این کشور استفاده می‌کند. هیات حاکمه پاکستان به این باور است که گسترش حمله‌های تروریستی در قلمرو هند، دهلی را وادار می‌کند که بر سر کشمیر مذاکره کرده و امتیاز دهد. تلاش‌های اخیر ایالات متحده برای پایان جنگ افغانستان و یافتن یک راه‌حل سیاسی، ‌برخی از حلقه‌های تندرو مذهبی پاکستان را به وجد آورده است. آنان تصور می‌کنند که امریکایی‌ها در جنگ افغانستان شکست خوردند و حال با امتیازدهی به طالبان از منطقه می‌روند. آنان شاید فکر می‌کنند که همین تجربه را در کشمیر و احتمالا زاهدان تکرار کنند. شاید برخی از حلقه‌های اطلاعاتی در پاکستان بر این باور باشند که با تشدید حمله‌های تروریستی در قلمرو هند این کشور را وادار خواهند کرد تا به حضور نیرومند دیپلماتیک خود در کشورهای اطراف پاکستان پایان دهد و روی مذاکره بر سر کشمیر با اسلام‌آباد متمرکز شود. تروریسم برای ارتش پاکستان، ‌ابزاری است که می‌خواهد به کمک آن، به اهداف سیاست خارجی و امنیتی‌اش دست یابد. پاکستان برای اجرایی کردن این سیاست تلاش می‌کند که در مناسبات قدرت افغانستان چنان نفوذ کند که بتواند این کشور را در منازعه با هند هم‌سوی خودش بسازد. پاکستان در‌واقع تلاش می‌کند افغانستان را نیز با خودش به مصاف هند ببرد تا اهداف سیاست خارجی و امنیتی خودش را به دست آورد. ناگفته نماند که بخشی از هیات حاکمه‌ پاکستان به‌ویژه نظامیان این کشور به اهداف سیاست خارجی و امنیتی کشورشان، نگاه ایدئولوژیک دارند. آنان بین آرمان‌های ایدئولوژیک و اهداف روشن امنیتی و سیاست خارجی خود، فاصله‌ای قائل نیستند و این اهداف را در هر شرایطی دنبال می‌کنند. نزاع بلندمدت با هند یکی از آرمان‌های ایدئولوژیک بخشی از هیات حاکمه پاکستان است.

در ادامه این گزارش آمده: با توجه به این واقعیت‌ها باید کشورهای منطقه به تهدید تروریسم پاسخ دهند. این کشورها باید بین خودشان هم‌سویی و هم‌گرایی ایجاد کنند. لازم است که کل کشورهای منطقه در هماهنگی با یکدیگر به تهدید تروریسم پاسخ دهند. واقعیت این است که تروریسم مرزها را نمی‌شناسد. بنا بر این پاسخ به تروریسم هم باید جمعی و مشترک باشد. واقعیت دیگر این است که قدرت‌های بزرگ هم از رشد گروه‌های مثل «جیش محمد» و القاعده آسیب جدی دیدند. القاعده حمله ۱۱ سپتامبر را انجام داد و رهبران گروه‌هایی مثل «جیش محمد» در پاکستان برای اعضای گروه القاعده شبکه‌های حمایتی و امنیتی ایجاد کردند تا جایی که اسامه بن‌لادن توانست شش سال در یک ویلای گران‌قیمت در نزدیکی اسلام‌آباد زند‌گی کند.

 

ارسال نظر