جنگ دیوار در امریکا

۱۳۹۷/۱۱/۲۸ - ۰۱:۴۸:۵۵
کد خبر: ۱۳۹۷۴۴
جنگ دیوار در امریکا

گروه جهان|

 دونالد ترامپ رییس‌جمهوری ایالات متحده، سرانجام در رابطه با مرزهای جنوبی امریکا وضعیت اضطراری ملی اعلام کرد تا زمینه ساخت دیوار در مرز با مکزیک را فراهم کند. اما تأمین میلیاردها دلار هزینه دیوار از بودجه وزارت دفاع، آن‌هم با اعلان وضعیت اضطراری، از نظر حقوقی بسیار مناقشه‌برانگیز است. به همین دلیل این اقدام ترامپ با مقاومت گسترده‌ای در میان دموکرات‌ها و حتی جمهوری‌خواهان روبرو شده است.

دویچه‌وله نوشته، هنوز مرکب امضای دونالد ترامپ زیر اعلام وضعیت اضطراری خشک نشده که مقاومت‌هایی همه‌سویه علیه این اقدام شکل گرفت. اعضای کمیسیون حقوقی مجلس نمایندگان امریکا با ارسال نامه‌ای به ترامپ گفته‌اند، این وضعیت اضطراری را بررسی خواهند کرد. جری نادلر عضو دموکرات این کمیسیون گفته: «این شاید یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها برای نظام قانون اساسی در تاریخ ایالات متحده امریکا باشد. در صورتی که ترامپ موفق شود، بر حیطه قدرت روسای جمهوری به‌شدت افزوده می‌شود و تفکیک قوا آسیب جدی خواهد دید.» نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان امریکا، و شماری از دادستان‌های دموکرات‌ ایالت‌ها هم تاکید کرده‌اند ماجرا را به دادگاه خواهند کشاند. در این میان چندین نهاد مدنی هم اعلام کرده‌اند که از رییس‌جمهوری امریکا شکایت خواهند کرد. کنگره امریکا از نظر حقوقی می‌تواند وضعیت اضطراری را لغو کند؛ اما برای اینکه دیگر نیازی به موافقت رییس‌جمهوری ایالات متحده نباشد، به یک «اکثریت وتو» نیاز دارد. در واقع دو سوم اعضای دو نهاد قانون‌گذار کنگره، مجلس نمایندگان و سنا، باید علیه وضعیت اضطراری رأی دهند؛ و این مانعی است که بعید است بتوان از آن عبور کرد.

رییس‌جمهوری امریکا می‌گوید که ایالات متحده با هجوم باندهای تبهکار و قاچاقچیان موادمخدر و نیز سیل مهاجران غیرقانونی مواجه است که این امر ساخت دیوار مرزی در جنوب کشور را به یک ضرورت تبدیل می‌کند. او ابتدا خواستار بودجه‌ای ۵.۷ میلیارد دلاری برای ساخت این دیوار شده بود اما دموکرات‌ها آن را رد کردند، امری که به تعطیلی ۳۵ روزه بخشی از ادارات فدرال ایالات متحده منجر شد؛ و در نهایت نیز ترامپ را واداشت که وضعیت اضطراری ملی اعلام کند.

ابی واسرمن شولتس نماینده دموکرات، با اعلام اینکه اقدام ترامپ در اعلام وضعیت اضطراری ملی خلاف قانون اساسی و انزجارآور است، گفته مخالفان در کنگره از هر ابزار حقوقی استفاده خواهند کرد تا مانع از این وضعیت اضطراری شوند. با این حال نشریه واشنگتن‌پست به دموکرات‌ها هشدار داده که در این شرایط باید بسیار محتاطانه عمل کنند و نباید تا پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 میلادی باعث شوند که دونالد ترامپ به پیروزی بزرگی در یک جدال قضایی پراهمیت دست پیدا کند، زیرا ممکن است بازنده کلی این شرایط باشند و همه‌چیز به ضرر آنها تمام شود.

خبرگزاری بلومبرگ هم با انتقاد از رویکرد دموکرات‌ها نوشته: «توافقی که دموکرات‌ها برای ساخت دیوار امضا کردند احتمال اعلام وضعیت فوق‌العاده را بیشتر کرد. در واقع آنها با 1.375 میلیارد دلار بودجه برای این طرح موافقت کردند و ترامپ را به این فکر انداختند تا بقیه را از دیگر منابع فدرال تامین کند. دموکرات‌ها این موضوع را در نظر نداشتند که با امضای آن توافق، در حقیقت موانع قانونی برای اعلام وضعیت اضطراری از سوی ترامپ را محدود می‌کنند. در واقع دموکرات‌ها با اختصاص حدود 1.4میلیارد دلار برای ساخت دیوار، فضا را به نفع ترامپ گل‌آلود کردند. حال وکلای رییس‌جمهور امریکا اکنون می‌توانند اعلام کنند که کنگره از ساخت دیوار حمایت کرده، ولی بودجه کافی را در نظر نگرفته است و او اختصاص منابع بیشتر برای این اقدام را ضروری می‌داند.»دونالد ترامپ‌ خود در سخنرانی سه‌شنبه پیش‌بینی کرده در کشمکش حقوقی پیروز خواهد شد. البته تجربه تاریخی در امریکا ادعای ترامپ را تصدیق می‌کند زیرا در سالیان گذشته تنها در یک مورد دادگاه عالی اعلام وضعیت فوق‌العاده از سوی رییس‌جمهوری را منتفی اعلام کرد. این اتفاق در سال 1952 میلادی و دوره ریاست‌جمهوری هری ترومن و در قضیه منابع و درآمدهای معادن فولاد رخ داد. در آن زمان رییس‌جمهوری امریکا به‌دنبال ملی کردن این صنایع به بهانه جنگ در کره بود.

پس از چندین هفته کشمکش، دولت امریکا اکنون با اعتماد به نفس کامل اعلام کرده دیواری را که ترامپ می‌خواهد، می‌تواند در ابعاد کامل بسازد. کاخ‌سفید گفته برای اجرایی کردن این پروژه بیش از هشت میلیارد دلار در اختیار دارد که بخش عمده این پول از بودجه وزارت دفاع تأمین شده، پولی که بیشتر برای پروژه‌های ساختمانی در نظر گرفته شده است. دویچه‌وله در این باره می‌نویسد: «در فضای تنش ناشی از اعلان احتمالی وضعیت اضطراری، این نکته نادیده گرفته شد که ترامپ لایحه بودجه دولت را که کنگره به تصویب رسانده را امضا کرده است. اگرچه بدین گونه یک تعطیلی مجدد دولت امریکا منتفی می‌شود، اما درگیری سیاسی میان رییس‌جمهوری و اپوزیسیون دموکرات به دور تازه‌ای کشیده شده است. جمهوری‌خواهان هم از اعلام وضعیت اضطراری خشنود نیستند و در میان آنها بسیاری با این اقدام مخالف هستند. نگرانی جمهوری‌خواهان در این است که اگر دموکرات‌ها مساله را به رأی‌گیری در دو نهاد قانون‌گذار گنگره بکشانند، این احتمال وجود دارد که در حزب جمهوری‌خواه شکاف ایجاد شود. به همین جهت بسیاری از نمایندگان و سناتورهای جمهوری‌خواه معتقدند که وضعیت اضطراری راه‌حل نیست و باید بودجه کافی در اختیار رییس‌جمهوری امریکا گذاشت تا کار به این‌جا نکشد.»

 

ارسال نظر