بریتانیا تاکنون تنها 7 شریک تجاری پسابرگزیت دارد

۱۳۹۷/۱۱/۲۷ - ۰۰:۴۵:۲۱
کد خبر: ۱۳۹۶۶۹

گروه جهان| بریتانیا تاکنون تنها با ۷ کشور از ۶۹ کشور شریک تجاری خود، قرارداد تجاری پسابرگزیت امضا کرده است. این شامل ۱۶میلیارد پوند از ۱۱۷میلیارد پوند تجارت بریتانیا با شرکای تجاری خود می‌شود.

اسپوتنیک نوشته، در حالی که تنها کمتر از ۲ ماه به ضرب‌الاجل خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا باقی مانده، این احتمال وجود دارد که لندن نتواند قرارداد تجاری‌ای با اتحادیه اروپا به دست آورد و مجبور شود به عنوان بخشی از اتحادیه کالاهای بلوک اروپا و بازار منفرد منطقه یورو باقی بماند. لیام فاکس وزیر تجارت خارجه بریتانیا، در این باره گفته: «اگر دولت نتواند توافقات تجاری بریتانیا را مانند آن‌چه در اتحادیه اروپا بود تکرار کند، باید در روزهای آتی این مساله را از لحاظ فنی مورد بررسی قرار دهد.» تاکنون لندن موفق شده با ماداگاسکار، زیمبابوه، شیلی، سوییس، مائوریتیوس (جزیره‌ای در اقیانوس هند)، سیچلز (کشور کوچک آفریقایی) و جزایر فارو، قرارداد تجاری منعقد کند.

قراردادهای تجاری با کشورهای بزرگ‌تر و مهم‌تری نظیر کانادا، ژاپن، کره‌جنوبی و ترکیه، هنوز در مرحله مذاکره است و سرنوشت آنان دقیقا مشخص نیست. از آنجایی که حجم صادرات بریتانیا به کانادا، ژاپن، کره‌جنوبی و ترکیه، به ۲۵ میلیارد پوند می‌رسد و حجم واردات از این کشورها بالغ بر ۲۸.۶ میلیارد پوند است، وزیر تجارت خارجه بریتانیا به‌شدت تحت فشار قرار دارد تا چارچوب فضای تجاری پسابرگزیت را ترسیم کند.

 

ارسال نظر