مذاکره مخفیانه مادورو با امریکا

۱۳۹۷/۱۱/۲۷ - ۰۰:۴۰:۲۴
کد خبر: ۱۳۹۶۶۴
مذاکره مخفیانه مادورو با امریکا

گروه جهان|

نیکلاس مادورو رییس‌جمهوری ونزوئلا، می‎گوید دولت او به‌طور مخفیانه با دولت دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، گفت‌وگوهایی را آغاز کرده است. مادورو در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس ضمن انتقاد از رویکرد واشنگتن در قبال بحران جاری در کشورش گفته امیدهای خود را برای دیدار با ترامپ از دست نداده است.

سخنان رییس‌جمهوری ونزوئلا در حالی بیان شده که ایالات متحده خوان گوایدو رهبر مخالفان دولت ونزوئلا، را به عنوان رییس‌جمهوری موقت این کشور به‌رسمیت شناخته است.

نیکلاس مادورو در بخشی از مصاحبه با آسوشیتدپرس گفته که وزیر خارجه دولت او در جریان گفت‌وگوهایی مخفیانه در نیویورک از الیوت آبرامز نماینده ویژه امریکا در امور ونزوئلا دعوت کرده است خصوصی، آشکارا یا مخفیانه از این کشور دیدار کند. رییس‌جمهوری ونزوئلا گفته: «اگر او می‎خواهد ملاقات کند فقط به من بگوید کی و کجا! من سر قرار حاضر خواهم بود.» رییس‎‎جمهوری ونزوئلا جزییات بیشتری از مذاکرات مخفیانه نیویورک و طرح خود برای دیدار با الیوت آبرامز ارایه نکرده است. در همین حال، یک مقام ارشد دولت امریکا که نخواست نامش فاش شود تاکید کرده که واشنگتن مایل است با مقام‌های سابق ونزوئلا از جمله مادورو درباره طرح‌شان برای ترک قدرت گفت‌وگو کند.

  اعزام نیرو به اطراف ونزوئلا

صحبت از مذاکرات مخفیانه دولت مادورو و واشنگتن در شرایطی است که کوبا امریکا را متهم کرده است که به منظور اقدام علیه رییس‌جمهور قانونی ونزوئلا نیروهای نظامی امریکایی را بطور مخفیانه به چند جزیره دریای کاراییب اعزام کرده است. دولت کوبا در بیانیه‌ای که در روزنامه حزب کمونیست منتشر شده، گفته است که هواپیماهای نظامی امریکایی هفته گذشته در پورتوریکو، جمهوری دومینیکن و همچنین چند منطقه استراتژیک فرود آمده‌اند.

کوبا می‌گوید هواپیماهای امریکایی از پایگاه‌هایی برخاسته‌اند که در عملیات مخفیانه دخیل بوده‌اند، حتی علیه رهبران کشورهای دیگر. فیدل کاسترو رهبر سابق کوبا، از رهبرانی بود که امریکا توطئه‌هایی برای قتل او انجام داد.

امریکا اتهام اعزام نیرو به جزایر کاراییب را رد یا تایید نکرده، اما وزیر خارجه جمهوری دومینیکن گفته است که هیچ نقل و انتقال نیروهای نظامی امریکایی در این کشور انجام نشده است. خورخه آرزا وزیر خارجه ونزوئلا، نیز در واکنش به این خبر گفته نیروهای کشورش برای دفاع از هر میلی‌متر خاک ونزوئلا آماده‌اند. او همچنین گفته گروهی دیپلماتیک برای دفاع از ونزوئلا در سازمان ملل تشکیل شده و روسیه، چین ایران، نیکاراگوئه، کره‌شمالی، سوریه و تشکیلات خودگردان فلسطینی از جمله حامیان آن هستند.

  کمک 100 میلیون دلاری

خبرگزاری فرانسه نیز نوشته شماری از کشورهای قاره امریکا در جریان نشستی در واشنگتن متعهد شده‌اند که کمک‌هایی به مبلغ یکصد میلیون دلار را به ونزوئلا بفرستند. بنا براین گزارش، سازمان کشورهای امریکایی پنج‌شنبه در حمایت از مردم ونزوئلا نشستی در واشنگتن برگزار کرده که نماینده خوان گوایدو هم در آن شرکت داشته است.

جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید، گفته در این نشست ۲۵ کشور متعهد شدند که یکصد میلیون دلار کمک‌ انسان‌دوستانه برای مردم ونزوئلا تدارک ببینند. بولتون همچنین از تمامی کشورها خواسته که دولت موقت خوان گوایدو را به رسمیت بشناسند و از آن حمایت کنند. مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا، نیز با اشاره به اینکه ۳۰ کشور به همراه سازمان‌ها و نهادهای بخش خصوصی در واشنگتن گرد آمده‌اند تا از ونزوئلا در این بحران انسانی حمایت کنند، این نشست را موفقیتی برای دولت موقت خوان گوایدو توصیف کرده است.

بحران عمیق اقتصادی که از ماه‌ها پیش به بروز ابرتورم در ونزوئلا منجر شده بود از ماه گذشته با بحرانی سیاسی همراه شده است. امریکا و بیش از ۵۰ کشور جهان با اعلام حمایت از خوان گوایدو به عنوان رییس‌جمهوری موقت ونزوئلا، خواستار کناره‌گیری نیکلاس مادورو از قدرت شده‌اند. با این حال روسیه، چین و شماری از کشورها گفته‌اند همچنان مادورو را به عنوان رییس‌جمهوری ونزوئلا به رسمیت می‌شناسند. در روزهای اخیر مقام‌های وفادار به نیکلاس مادورو اجازه نداده‌اند کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه وارد ونزوئلا شود.

مخالفان مادورو با برگزاری تظاهراتی در کاراکاس و شهرهای دیگر، از مقام‌های دولتی خواسته‌اند اجازه دهد که این کمک‌ها به این کشور که با کمبود شدید مواد غذایی و دارو روبروست منتقل شود. خبرگزاری فرانسه نوشته، پنج‌شنبه هواداران مادورو با استفاده از کانتینرهایی که در جاده‌های مرزی قرار دادند، مسیر کوکوتای کلمبیا به اورنا در ونزوئلا را مسدود کردند. در تحولی دیگر پارلمان ونزوئلا که خوان گوایدو ریاست آن را برعهده دارد، چهارشنبه اعضای جدیدی برای هیات‌مدیره شرکت دولتی نفت و سازمان‌های وابسته تعیین کرد. مهم‌ترین سازمان وابسته به شرکت نفت ونزوئلا، کمپانی «سیتگو» است که در تگزاس امریکا قرار دارد. خبرگزاری رویترز این اقدام مخالفان دولت ونزوئلا را گامی در جهت به دست آوردن درآمدهای نفتی این کشور خوانده است. با این حال دیوان عالی ونزوئلا که کاملا در اختیار وفاداران به مادورو است این تصمیم پارلمان را غیرقانونی خوانده و علیه مدیران تازه تعیین‌شده اقامه دعوی کرده است. دولت دونالد ترامپ که از گوایدو حمایت می‌کند، اخیرا تحریم‌های نفتی را علیه ونزوئلا اعمال کرده که می‌تواند مشکلات این کشور را تشدید کند.

 

ارسال نظر