کوتاه از منطقه

۱۳۹۷/۱۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۵۱۰

سفر سرپرست وزارت دفاع امریکا به عراق

پاتریک شاناهان سرپرست وزارت دفاع امریکا در سفری سرزده و از پیش اعلام نشده سه‌شنبه به بغداد رفت. به‌گزارش سومریه‌نیوز، شاناهان در جریان این سفر با مقام‌های ارشد عراق گفت‌وگو کرده است. شاناهان پیش از این سفر به افغانستان سفر کرده بود.

کسری تراز تجاری پاکستان رکورد زد

کسری تراز تجاری پاکستان با کاهش 9.66درصدی و رقم 19.26 میلیارد دلاری در هفت ماه نخست سال مالی 19-2018 رکورد زد. به‌گزارش سماء، صادرات پاکستان از جولای تا ژانویه 13.23میلیارد دلار بوده و وارداتش به رقم بی‌سابقه 32.49 میلیارد دلار رسید. دولت پاکستان انتظار داشت در پایان سال گذشته شاهد کاهش 5 تا 6 میلیارد دلاری در تراز تجاری باشد. این کشور در زمینه صادرات و واردات همواره با تراز منفی تجاری روبرو بوده است. درواقع، مطابقت چندانی میان نقدینگی، رشد اقتصادی و تورم در این کشور وجود ندارد و در نتیجه، اسلام‌آباد به وام‌ها و قروض خارجی و داخلی وابسته است. پاکستان 18 میلیارد دلار اوراق قرضه خارجی و نزیک به 9 میلیارد دلار وام داخلی دارد.

توافقنامه گفت‌وگوی راهبردی فرانسه و قطر

فرانسه و قطر یک توافقنامه گفت‌وگوی راهبردی بر محور امنیت منطقه امضا کردند. قرار است این توافقنامه به افزایش همکاری دو دولت در عرصه‌های اقتصاد، فرهنگ، ورزش و مبارزه با تررویسم منجر شود. به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، این نخستین توافق از این دست میان قطر و یک کشور اروپایی است. در روزهای گذشته قطر اولین سری از جنگنده‌های فرانسوی رافال را دریافت کرد. دوحه ٣٦فروند از این جنگنده‌ها را از فرانسه خریداری کرده است.

بازداشت بیش از ۱۰۰۰ نفر در ترکیه

ترکیه حکم بازداشت یک هزار و ۱۱۲ نفر را به اتهام همدستی با گروهی که متهم به طراحی کودتای ۲۰۱۶ است، صادر کرده است. به‌گزارش سی‌ان‌ان، این گروه وابسته به فتح‌الله گولن رهبر مخالفان دولت است که در تبعیدی خودخواسته در امریکا به سر می‌برد. گولن متهم به طراحی کودتای نافرجام ۲۰۱۶ ترکیه است و آنکارا بارها از واشنگتن برای استرداد وی تقاضا کرده است. عملیات سه‌شنبه بر آنکارا متمرکز بوده حال آنکه جست‌وجو برای بازداشت مظنونان در ۷۶ استان دیگر نیز در جریان است. بیش از ۷۷ هزار نفر از زمان وقوع کودتا در ترکیه زندانی شده‌اند حال آنکه حدود ۱۵۰ هزار نفر نیز از کار تعلیق یا اخراج شده‌اند.

 

ارسال نظر