دولت امریکا در آستانه تعطیلی مجدد

۱۳۹۷/۱۱/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۴۱۱
دولت امریکا در آستانه تعطیلی مجدد

گروه جهان| طلا تسلیمی|

گفت‌وگوها میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها بر سر محدودیت‌های پیشنهادی در ارتباط با نیروهای مرزی ایالات متحده به بن‌بست رسید. این در حالی است که تنها چند روز تا پایان مهلت ممانعت از تعطیلی مجدد دولت امریکا در سال جاری میلادی باقی مانده است. پس از آنکه دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا موافقت کرد تا به طولانی‌ترین تعطیلی دولت در تاریخ این کشور پایان دهد و برای آغاز مذاکرات دولت را بازگشایی کند، سیاست‌گذاران از هر دو حزب مشغول مذاکره بر سر تدابیر امنیت مرزی شدند. اما به نوشته «فایننشال‌تایمز»، در حالی که مذاکرات پس از گذشت دو هفته و در آستانه مهلت روز جمعه به مراحل پایانی خود رسیده بود، جمهوری‌خواهان اعلام کردند که بر سر یک سری مسائل از جمله شمار تخت‌ها در مراکز بازداشت اداره مهاجرت و گمرک ایالات متحده به بن‌بست برخورده‌اند.

سناتور ریچارد شلبی مذاکره‌کنندگان ارشد جمهوری‌خواهان در مصاحبه با «فاکس‌نیوز» گفت: «فکر می‌کنم که گفت‌وگوها به بن‌بست رسیده‌اند. امیدوارم بتوانیم هر چه سریع‌تر مشکلات را برطرف کنیم، چون زمان به سرعت می‌گذرد. اما در رابطه با اداره مهاجرت و گمرک مشکلاتی با دموکرات‌ها داریم که به بازداشت مجرمانی مربوط می‌شود که وارد ایالات متحده می‌شوند. آنها می‌خواهند برای بازداشت‌ها سقف تعیین کنند و ما نمی‌خواهیم چنین محدودیتی وجود داشته باشد.» یک مشاور ارشد حزب دموکرات در واکنش به این اظهارات گفت: «دلیل متوقف شدن مذاکرات این است که جمهوری‌خواهان سنا از مصالحه بر سر اعمال محدودیت بر سیاست‌های بی‌رحمانه مهاجرتی دولت ترامپ، سر باز می‌زنند. توافقی که موانع فیزیکی جدید را شامل می‌شود، باید شامل محدودیت در شمار تخت‌های مراکز بازداشت اداره مهاجرت و گمرک نیز باشد. اگر جمهوری‌خواهان سنا در هر دو زمینه حاضر به مصالحه نباشند، به توافق نخواهیم رسید.» جان یاموت رییس دموکرات کمیته بودجه مجلس نمایندگان گفت: «مشکل عمده در اینجا این است که این به یک مذاکره برای ابراز وجود تبدیل شده است و حقیقتا ربطی به موضوعات مورد گفت‌وگو ندارد. آنچه باید رخ دهد این است که وزیر کشور به کنگره بیاید و درباره برنامه‌های خود (در ارتباط با امنیت مرزی) توضیح و به سوالات‌ سیاست‌گذاران هر دو حزب پاسخ دهد تا آنها بتوانند شرایط را درک و برای دستیابی به توافق بر سر قوانین امنیتی لازم تلاش کنند و آنگاه ما بودجه آنها را تامین خواهیم کرد.»

به گزارش بی‌بی‌سی، مذاکره‌کنندگان امیدوار بودند قبل از دوشنبه به توافق برسند تا کنگره بتواند تا روز جمعه که بودجه فدرال ماه قبل تمام می‌شود، توافق را تصویب کنند. عامل اصلی اختلافاتی که منجر به تعطیلی 35‌روزه بخش‌هایی از دولت فدرال امریکا شد، اصرار ترامپ بر تصویب بودجه برای ساخت دیوار در مرز امریکا و مکزیک بود و اکنون، اختلافات به تعیین سقف برای شمار تخت‌‌ها در مراکز بازداشت پناه‌جویان کشیده شده است. دموکرات‌ها می‌گویند ماموران اداره مهاجرت باید تنها روی پناه‌جویانی تمرکز کنند که سابقه کیفری دارند و نه کسانی که صرفا بیش از دوره روادید خود در امریکا مانده‌اند. آنها امیدوارند بتوانند شمار تخت‌ها را تا سقف ۱۶‌هزار و ۵۰۰ نگه دارند که به نوشته واشنگتن‌پست، تقریبا معادل تعداد افرادی است که در آخرین دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما هنگام عبور از مرز امریکا بازداشت شده بودند.

در این مذاکرات همچنین اختصاص بودجه‌ای بین یک میلیارد و ۳۰۰‌میلیون تا 2 میلیارد دلار برای دیوار مرزی پیشنهادی ترامپ مطرح شده که با بودجه 5 میلیارد و ۷۰۰‌میلیون دلاری درخواستی او فاصله زیادی دارد. سناتو ریچارد شلبی در ادامه اظهارات خود درباره به نتیجه رسیدن مذاکرات ابراز تردید کرد و گفت: «احتمال رسیدن به توافق 50-50 است. چشم‌انداز تعطیلی همچنان وجود دارد.» با این وجود، جان تستر مذاکره‌کننده دموکرات گفت که همچنان امیدوار است توافق در زمان تعیین‌شده به دست بیاید تا دولت دوباره تعطیل نشود. ۲۵‌ژانویه ترامپ با تخصیص بودجه برای 3 هفته فعالیت دولت موافقت کرد تا تعطیلی موقتا پایان یابد و کنگره بتواند برای رسیدن به توافق کار خود را ادامه دهد. در دوران تعطیلی دولت، فعالیت کنگره نیز متوقف می‌شود.

اکنون چشم‌انداز تعطیلی مجدد دولت باتوجه به پایان بی‌فرجام گفت‌وگوهای دو حزب به‌شدت پررنگ شده است. به نوشته دویچه‌وله، میک مولوانی رییس کارکنان کاخ سفید در مصاحبه تلویزیونی با شبکه «ان‌بی‌سی» تایید کرد که خطر تعطیلی مجدد دولت به‌ هیچ‌وجه منتفی نشده نیست. ترامپ رهبران حزب دموکرات را متهم کرد که در راه دستیابی به توافق کارشکنی می‌کنند و در توئیتی نوشت: «به باور من، نمایندگان دموکرات‌ها در «کمیته مرزی» از رسیدن به توافق با نمایندگان جمهور‌خواه از سوی رهبری این حزب منع شده‌اند.» او با اشاره به اینکه بودجه مورد تایید دموکرات‌ها برای ساخت دیوار مرزی بسیار اندک است، افزود: «به باور من، آنها خواستار تعطیلی دولت هستند.» ترامپ پیش‌تر هشدار داده بود در صورت ادامه مخالفت دموکرات‌ها، با رجوع به «وضعیت اضطراری» بدون رای کنگره در جهت ساخت دیوار اقدام خواهد کرد؛ اگرچه چنین اقدامی از منظر حقوقی با مناقشات و مجادلات جدی همراه خواهد شد. گفته شده شماری از نمایندگان جمهوری‌خواه نیز موافق چنین اقدامی نیستند. به نوشته رویترز، در جریان تعطیلی 5هفته‌ای دولت امریکا، حدود ۸۰۰‌هزار نفر از شاغلان در دولت فدرال به مرخصی اجباری رفتند یا بدون دستمزد به کار خود ادامه دادند. این تعطیلی همچنین 11میلیارد دلار به اقتصاد امریکا ضرر زد. در صورت تعطیلی مجدد دولت فدرال، آسیب‌های وارده به برخی ادارات و آژانس‌ها بسیار شدیدتر خواهد بود.

 

ارسال نظر