بازی ایتالیا با آتش در بازار اوراق قرضه

۱۳۹۷/۱۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۳۳۶
بازی ایتالیا با آتش در بازار اوراق قرضه

گروه جهان| طلا تسلیمی|

ایتالیا که 3هفته پیش کاهش اشتیاق سرمایه‌گذاران به اوراق قرضه خود پس از 16سال فروش موفق این اوراق را شاهد بود، در دور دوم انتشار اوراق قرضه دولتی منتشر شده توسط سندیکاها بیش از 33میلیارد یورو (38میلیارد دلار) پول جذب کرد. ارزش جدیدترین اوراق قرضه دولتی منتشر شده با سررسید در سپتامبر 2049 (اوراق قرضه 30ساله) در معاملات عصر دیروز 18واحد افزایش یافت و 4واحد بالاتر از قیمت اولیه معامله شد. ایتالیا قصد دارد در سال جاری میلادی از انتشار اوراق قرضه 250‌میلیارد یورو (285 میلیارد دلار) سرمایه به دست آورد و به همین دلیل، با سرعت هرچه تمام‌تر به بازارهای اوراق قرضه شتافته است. این در حالی است که شرایط آرام مالی و کاهش مخاطره افزایش نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی در سراسر جهان، اشتیاق سرمایه‌گذاران را به اوراق قرضه پر سود افزایش داده است. اتریش، بلژیک و فنلاند همگی در هفته‌های اخیر بیشترین سطح انتشار اوراق قرضه در تاریخ خود را شاهد بوده‌اند و ایتالیا در تاریخ 15ژانویه از ارایه اوراق قرضه به ارزش 10میلیارد یورو با سررسید مارس 2035، بیش از 35.5 میلیارد یورو به دست آورد.

به‌نوشته بلومبرگ، باتوجه به اشتیاق شدید سرمایه‌گذاران به بازار اوراق قرضه پر سود از ترکیه گرفته تا ازبکستان، احتمالا ایتالیا هم در معرفی اوراق قرضه جدید موفق عمل خواهد کرد. طبیعی است که ایتالیا با کسری بودجه بالا و بیشترین سطح بدهی‌ها در اتحادیه اروپا بخواهد که تا جای ممکن از فرصت موجود استفاده کند، اما اگر همه‌چیز به خوبی پیش نرود، سرمایه‌گذاران ایتالیا به‌راحتی این کشور را نخواهند بخشید و اشتباه آن را فراموش نخواهند کرد و این در حالی است که باتوجه به بحران سیاسی و اقتصادی ایتالیا که بطور فزاینده وخیم‌تر می‌شود، احتمالا زمان زیادی طول نمی‌کشد تا سرمایه‌گذاران بطور کلی از اوراق قرضه این کشور رویگردان شوند.

رینر گانترمان استراتژیست «کارمز بانک اِی‌جی» در یادداشتی گفت بازگشت سریع ایتالیا به بازار اوراق قرضه به‌منظور افزایش حداکثری بودجه در میانه کاهش بی‌اعتمادی‌های ناشی از سیاست‌گذاری‌ها بوده است و این مساله، نشانه تحولات قابل‌توجه در رابطه با اوراق قرضه‌ای است که پیش‌تر مورد توجه سرمایه‌گذاران بودند. در حقیقت تقاضا برای اوراق قرضه با درآمد مشخص در سطح جهانی کاهش یافته است. ژاپن بهترین واکنش را در ارایه اوراق قرضه10ساله در 13سال گذشته دریافت کرده و اکوادور که عملا ورشکسته شده، توانسته با انتشار اوراق قرضه جدی یک میلیارد دلار جذب کند. یونان که در منطقه یورو شدیدترین آسیب را از بحران مالی خورده، برای 4برابر حجم اوراق قرضه فروخته شده در هفته گذشته به ارزش 2.5 میلیارد یورو، سفارش گرفته است. اوراق قرضه ایتالیا هم در ژانویه برای سومین ماه متوالی شاهد رشد بود.

اما چشم‌انداز اوراق قرضه ایتالیا بدون مخاطره نیست. اقتصاد این کشور که در شش ماهه دوم سال گذشته کوچک شده بود، دچار رکود شده است. روابط دو حزب «لیگ» و جنبش 5ستاره که ائتلاف حاکم را تشکیل داده‌اند نیز تیره است و احتمال برگزاری انتخابات زودهنگام را افزایش داده. پوجا کومرا استراتژیست بانک «تورنتو-دامینیون» گفت: «حجم اوراق قرضه ارایه شده در بازار نسبت به بازه زمانی کوتاه ارایه آنها به‌شدت زیاد است. واضح است که وزارت خزانه‌داری ایتالیا سعی دارد تا جایی که می‌تواند از شرایط موجود و نرخ پایین بهره‌وری بیشترین استفاده را بکند.»

ایتالیا قصد دارد از فروش اوراق قرضه جدید 30ساله بودجه‌ای 250میلیارد یورویی به دست آورد؛ اما باتوجه به سررسید دیرهنگام اوراق قرضه، مخاطره آن به‌شدت بالاست. تا آن زمان برنامه تسهیل کمی بانک مرکزی اروپا (برنامه غیرمتعارف پولی برای افزایش نقدینگی از طریق خرید اوراق قرضه توسط بانک‌های مرکزی) قطعا تا 30سال آتی پایان یافته است و در نتیجه، بازار اوراق قرضه ایتالیا دیگر تحت حمایت بانک مرکزی اروپا نخواهد بود. نرخ بهره‌وری 3.85درصدی اوراق قرضه ایتالیا قطعا آنقدری خوب هست که نظر سرمایه‌گذاران را به خود جلب کند، اما اگر ایتالیا به دوران عدم رشد بازگردد، آنگاه اوضاع برای سرمایه‌گذاران چندان خوب نخواهد بود.

باتوجه به رکود فنی ایتالیا پس از نرخ منفی تولید ناخالص داخلی در نیمه دوم سال 2018، نمی‌توان بهبود قطعی اقتصاد در 3‌ماهه اول امسال را پیش‌بینی کرد. این مساله گمانه‌زنی‌های رسانه‌ها را در پی داشته مبنی بر اینکه دولت پوپولیست ایتالیا مجددا مناقشات بر سر بودجه را با اتحادیه اروپا از سر خواهد گرفت و برای دور جدید افزایش هزینه‌ها تلاش خواهد کرد. به‌علاوه، اگرچه توجه اولیه به اوراق قرضه 30ساله ایتالیا مثبت بوده، اما عملکرد ضعیف این اوراق در بازار می‌تواند بر توانایی رم در تامین مالی بدهی‌هایش تاثیر منفی بگذارد. ایتالیا اولین مرتبه در ماه ژوئن 2017 اوراق قرضه 30ساله منتشر شده توسط سندیکاها را ارایه کرده بود، اما در آن زمان شرایط اقتصادی و سیاسی این کشور ثبات بیشتری داشت. این مرتبه، باد موافقی نیست که فروش اوراق قرضه را برای ایتالیا تسهیل کند.

اما موفقیت رم در فروش این اوراق قرضه می‌تواند مشکلات تامین بودجه سال جاری میلادی را حل کند. مشکل اینجاست که ایتالیا در روند انتشار این اوراق قرضه مشکلات داخلی خود را نادیده گرفته و تنها روی اشتیاق شدید سرمایه‌گذاران به خرید اوراق قرضه اروپایی تمرکز کرده است.

 

ارسال نظر