شرکای قدیمی در جست‌وجوی راهی برای همکاری

۱۳۹۷/۱۱/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۲۶۴

گروه جهان|

آنگلا مرکل صدراعضم آلمان، در شرایطی به ژاپن سفر کرده که جنگ تجاری امریکا و چین به اقتصاد هر دو کشور آسیب رسانده است. ادامه شرایط فعلی و تشدید سیاست‌های حمایت‌گرایانه می‌تواند اقتصاد هر دو کشور را زمین‌گیر کرده و رشد اقتصادی جهان را نیز مختل کند؛ از این ‌روست که برلین و توکیو تصمیم گرفته‌اند از تجارت آزاد دفاع کنند.

دویچه‌وله نوشته، تاثیرات ناشی از جنگ تجاری امریکا و چین و سیاست‌های بازرگانی دولت دونالد ترامپ، تلاش برای چاره‌جویی قدرت‌های اقتصادی جهان را الزامی کرده است. سفر مرکل به ژاپن را نیز از جمله باید در این رابطه دانست. موضوع اصلی و محوری دیدار صدراعظم آلمان با شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن، و دیگر مسوولان این کشور، موضوع تجارت آزاد و همچنین اصلاح ساختاری سازمان تجارت جهانی بوده است. مرکل در این دیدار از تلاش مشترک دو کشور آلمان و ژاپن در عرصه مقابله با تهدیدات ناظر بر تجارت آزاد سخن گفته و تاکید کرده است که هر دو کشور خواستار اجرای اصلاحاتی در سازمان تجارت جهانی هستند.

آنگلا مرکل تاکید کرده که جنگ تجاری بین چین و امریکا، که دو بازیگر بزرگ اقتصاد جهان هستند، می‌تواند بر کل حیات اقتصادی جهان تاثیر بگذارد. صدراعظم آلمان تاکید کرده است که کاهش میزان مصرف در چین در سایه جنگ تجاری این کشور با امریکا می‌تواند بطور مستقیم بر اقتصاد آلمان و ژاپن نیز تاثیراتی منفی برجای نهد. آنگلا مرکل به روابط تنگاتنگ اقتصادی در جهان به‌ویژه به در هم تنیدگی اقتصادی کشورهای صنعتی اشاره کرده و از این منظر به تاثیرات منفی جنگ تجاری بر اقتصاد جهان پرداخته است.

مرکل به عنوان نمونه به تاثیرات این جنگ تجاری بر صنایع خودروسازی در آلمان اشاره کرده و گفته است که همین موضوع می‌تواند تاثیری منفی برای فعالیت شرکت‌های تولید‌کننده قطعات یدکی خودرو در ژاپن و همچنین برای فعالیت شرکت هواوی در چین داشته باشد. صدر اعظم آلمان راه‌حل را در برقراری مناسبات چند جانبه تجاری می‌داند. از این منظر نقش ژاپن در اصلاح نظم تجاری جهان مهم است.

مرکل در حین سخنرانی خود در دانشگاه «کایو» در توکیو به منافع و مصالح مشترک دو کشور آلمان و ژاپن در زمینه تجارت جهانی اشاره کرده است. به باور مرکل، تجارت آزاد بدون تامین صلح و امنیت در جهان ممکن نیست. از این منظر او خواستار پذیرش مسوولیت بیشتر از سوی چین شده است. به باور صدراعظم آلمان، چین با توجه به نقش اقتصادی خود در جهان، باید نقش مهم‌تری در تامین نظم صلح‌آمیز جهان برعهده گیرد. ریاست دوره‌ای کشورهای صنعتی گروه20 برعهده ژاپن است. نخست‌وزیر ژاپن و صدراعظم آلمان در زمینه حل و فصل چالش‌های امنیتی و همچنین همکاری‌ها در زمینه تجارت آزاد میان دو کشور به تفاهم رسیدند. شینزو آبه همچنین با مرکل که پس از 16 سال قدرت قصد دارد در سال 2021 میلادی از سمت خود کناره‌گیری کند، به تبادل‌نظر درباره مسائل منطقه‌ای از جمله چین، کره‌شمالی و روسیه پرداخته است.

     دلایل نزدیکی دو قدرت اقتصادی

نشریه اشپیگل هم درباره سفر آنگلا مرکل به توکیو نوشته است: نکته قابل توجه در این سفر، برنامه مرکل برای عزیمت به پکن در یازدهم فوریه است. از این زاویه اتخاذ موضعی مشترک بین دو شریک اقتصادی یعنی آلمان و ژاپن در برابر رقیب اصلی آنها یعنی چین حائز اهمیت می‌شود. رهبران این کشور سال‌هاست که یکدیگر را می‌شناسند. هر یک از آنها با بیش از 10 سال سابقه، در چهارمین دوره ریاست خود بر دولت قرار دارند. آنها دوره‌های طلایی حکومت خود را سپری کرده و اکنون با چالش از دست دادن یکه‌تازی در بازارها و واگذاری رقابت اقتصادی به چین مواجه هستند. در چنین شرایطی است که مرکل به همراه فعالان ارشد اقتصادی آلمان از جمله رییس اتحادیه صنایع و رییس گروه صنعتی زیمنس گام به ژاپن رفته و سپس عازم چین خواهد شد. مرکل باید مراقب باشد که سفرش به توکیو از سوی رقبای سیاسی و اقتصادی به منزله ایجاد جبه‌های واحد در مقابل پکن و واشنگتن محاسبه نشود. از همین روست که توکیو در حال همکاری چندین میلیاردی با شرکت مخابراتی هواوی بوده و برلین اجازه داده این شرکت چینی به بازسازی زیرساخت ارتباطات سیار آلمان همت گمارد. هر چند هر دو آنها با مخالفت‌هایی جدی در کشورهای خود مواجه هستند. اما در این میان مشکلی جدی وجود دارد و آن رویکرد واشنگتن در قبال هواوی است که این شرکت را به اتهام فعالیت‌های غیرقانونی به تحریم اقتصادی تهدید کرده است. در نگاه نخست به نظر می‌رسد ژاپن و آلمان ملزم به همراهی با امریکا باشند، اما پس از روی کار آمدن ترامپ و سیاست‌های غیرقابل اعتماد او، این دو شریک دیرین نیز به اتخاذ موضعی محتاطانه می‌اندیشند. برای ژاپنی‌ها این موضع شاید پاسخ درخوری به تلاش واشنگتن برای نزدیکی با کره‌شمالی باشد، چرا که دونالد ترامپ در مذاکره با این کشور، دیدگاه‌های ژاپن را مدنظر قرار نداده و منافع این کشور را در نظر نمی‌گیرد. آلمان نیز در بحبوحه جنگ قدرت بین چین و امریکا، بین واگذاری بازار به چین یا همکاری با پکن برای یافتن راهی میانه در تامین منافع خود به راه‌حل دوم می‌اندیشد.

 

ارسال نظر