حمایت ژاپن از امریکا برای خروج از پیمان با روسیه

۱۳۹۷/۱۱/۱۶ - ۰۰:۱۴:۵۶
کد خبر: ۱۳۹۱۹۸

گروه جهان| دولت ژاپن ضمن حمایت از تصمیم امریکا برای خروج از پیمان تسلیحات هسته‌ای میان‌برد با روسیه (آی‌ان‌اف)، این اقدام را نامطلوب خوانده است. این در حالی است که شماری از ژاپنی‌ها از جمله قربانیان انفجار بمب اتمی در مخالفت به تصمیم امریکا اعتراض کرده‌اند.

به نوشته روزنامه «ژاپن تودی»، «یوشیهیده سوگا» سخنگوی دولت ژاپن گفت: «پیمان تسلیحات هسته‌ای میان‌برد (امریکا و روسیه) نقشی مهمی در کنترل و کاهش تسلیحات ایفا کرده و پایان دادن به این پیمان، اقدامی نامطلوب است.» او با اشاره به چین افزود: «به اعتقاد ژاپن، باید علاوه بر امریکا و روسیه، توسعه و استقرار موشکی سایر کشورها را زیرنظر داشت. مقوله موشکی این پیمان بطور مستقیم با امنیت در شرق آسیا مرتبط است و ژاپن ضمن همکاری با کشورهای ذی‌ربط، از جمله روسیه و چین، با امریکا همکاری می‌کند.» مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا این هفته بطور رسمی روسیه را از تصمیم کشورش برای خروج از پیمان تسلیحات هسته‌ای میان‌برد 1987 با خبر کرد و گفت چنانچه مسکو همچنان به نقض مفاد این پیمان ادامه دهد امریکا 6ماه دیگر از آن خارج می‌شود.

موضع رسمی دولت ژاپن در حالی است که شماری از مردم این کشور از جمله قربانیان انفجار بمب اتمی امریکا به تصمیم آن برای خروج از پیمان منع تسلیحات هسته‌ای با روسیه اعتراض و اعلام کردند یک قدرت اتمی در دنیا باید مسوولیت‌پذیری بیشتری داشته باشد و در مسیر کنترل تسلیحاتی گام بردارد.

 

ارسال نظر