توقف چاپ اسکناس500یورویی در 17 بانک منطقه یورو

۱۳۹۷/۱۱/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۶۹۰

گروه جهان| 17بانک از 19بانک منطقه یورو، چاپ اسکناس 500یورویی را متوقف کرده‌اند. این بانک‌ها از 27 ژانویه چاپ اسکناس 500 یورویی را متوقف کرده‌اند و بانک‌های مرکزی آلمان و اتریش نیز قرار است تنها تا 26آوریل 2019 به چاپ این نوع اسکناس ادامه دهند تا در فرآیندی سه‌ماهه توقف چاپ این اسکناس به تدریج صورت گیرد.

به‌گزارش لوموند، اسکناس‌های 500یورویی موجود همیشه اعتبار خود را خواهند داشت و امکان تبدیل این اسکناس‌ها در بانک‌های مرکزی برای مدت نامحدود وجود دارد. اسکناس500یورویی پس از اسکناس یک‌هزار فرانکی سوییس که ارزشی برابر با 1017یورو دارد درشت‌ترین اسکناس در اروپا محسوب می‌شود. ارزش این اسکناس به این سبب است که در زمینه پولشویی و اقدامات مجرمانه مورد توجه جنایتکاران قرار دارد.

در پی دستورالعمل 2016 اتحادیه اروپا برای مبارزه با پولشویی، تولید اسکناس‌های 500 یورویی از 2019 متوقف و اسکناس‌های موجود در بازار نیز به‌تدریج جمع‌آوری می‌شود. فرارکنندگان مالیاتی، قاچاقچیان اسلحه و مواد مخدر از این اسکناس برای واریزی‌های خود در موسسه‌های بانکی استفاده می‌کنند. طبق گزارش بانک مرکزی اروپا، اسکناس‌های 500یوروی، 2.4درصد اسکناس‌های در چرخه مالی اتحادیه اروپا را در برمی‌گیرد اما ارزش 22درصدی در مجموع مابقی پول‌ها دارد. منطقه یورو یک اتحادیه مالی و اقتصادی شامل تعدادی از کشورهای عضو اتحادیه اروپاست که یورو را به عنوان پول رسمی‌ خود انتخاب کرده‌اند.

 

ارسال نظر