سایه تردید بر سر بزرگ‌ترین اصلاح مالیاتی امریکا

۱۳۹۷/۱۱/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۶۸۶
سایه تردید بر سر بزرگ‌ترین اصلاح مالیاتی امریکا

گروه جهان|

بسته کاهش مالیاتی 1.5هزار میلیارد دلاری دونالد ترامپ که قرار بود سرمایه‌گذاری و اشتغال‌آفرینی شرکت‌های امریکایی را بیشتر کرده و بار مالیاتی طبقه متوسط را کاهش ‌دهد، چندان هم موثر نبوده است. طرح مالیاتی ترامپ بزرگ‌ترین اصلاح مالیاتی امریکا زمان ریاست‌جمهوری رونالد ریگان بود.

به‌گزارش رویترز، یک سال پس از اجرای طرح کاهش مالیاتی دولت ترامپ نظرسنجی‌ انجام شده از صاحبان کسب‌وکارها نشان می‌دهد این طرح تغییر عمده‌ای در بهبود شرایط کسب‌وکارها و افزایش اشتغال در امریکا نداشته است. دموکرات‌ها که مخالف تصویب این طرح بودند معتقدند که کاهش مالیات‌ها تنها به نفع شرکت‌های بزرگ و ثروتمندان است و همچنین باعث افزایش کسری بودجه امریکا می‌شود.

انجمن ملی اقتصاد کسب‌وکار (NABE) اعلام کرده نتایج نظرسنجی این موسسه نشان می‌دهد در حالی که برخی از کسب و کارهای کوچک اعلام کرده‌اند که اصلاح نظام مالیاتی باعث بهبود شرایط کاری آنان شده، 48 درصد نیز اعلام کرده‌اند که این طرح هیچ تغییری در شرایط سرمایه‌ و افزایش مشاغل آنان نداشته است.

این در حالی است که کاخ‌سفید پیش‌بینی کرده بود که بسته بزرگ محرک مالی که نرخ مالیات شرکت‌ها را از 35درصد به 21درصد می‌رساند، می‌تواند هزینه‌های تجاری و افزایش مشاغل را باعث شود. این طرح از ژانویه 2018 میلادی اجرایی شده است.

کوین سوییفت رییس انجمن ملی اقتصاد کسب‌وکار، گفته: «بخش زیادی از پاسخ‌دهندگان در نظرسنجی (84درصد) گفته‌اند اصلاحات مالیاتی ترامپ یک سال پس از اجرا باعث نشده که شرکت‌ها برنامه‌های استخدام یا سرمایه‌گذاری خود را تغییر دهند. »

این طرح البته در تولید کالا تاثیر نسبتا مثبتی داشته چرا که نزدیک به 50درصد از پاسخ‌دهندگان در نظرسنجی اعلام کرده‌اند که کاهش مالیات باعث افزایش سرمایه‌گذاری در شرکت‌های آنان شده است. همچنین 20درصد گفته‌اند سرمایه‌های خود را از خارج از ایالات متحده به داخل کشور منتقل کرده و نیروهای انسانی نیز در داخل امریکا استخدام کرده‌اند. نظرسنجی انجمن ملی اقتصاد کسب‌وکار همچنین نشان می‌دهد که هزینه‌های تجاری در سه ماهه سوم 2018میلادی به‌شدت کاهش داشته و این روند در سه ماه آینده نیز ادامه خواهد یافت. کوین سوییفت در این باره می‌گوید: «در مقایسه با نظرسنجی ماه اکتبر، شرکت‌های کمتری سرمایه‌های خود را افزایش دادند اما به نظر می‌رسد که این کاهش بیشتر در ساختارها بوده تا سرمایه‌گذاری‌های بخش اطلاعات و فناوری ارتباطات.»

بنا براین نظرسنجی، رشد اشتغال در سه ماهه چهارم سال 2018 نسبت به سه ماهه سوم این سال بهبود داشته است. با این حال تنها یک سوم از پاسخ‌دهندگان در این نظرسنجی گفته‌اند که افزایش اشتغال در شرکت‌هایشان در سه ماهه گذشته، نسبت به نظرسنجی اکتبر، 31درصد افزایش داشته است.

نمایندگان جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان دوم نوامبر سال گذشته طرح کاهش مالیاتی پیشنهادی دولت را در ۴۴۰ صفحه ارایه و تصویب کردند. دونالد ریگان از طرفداران سرسخت نظام بازار آزاد و کاهش نقش دولت در اقتصاد محسوب می‌شد و اصلاحات مالیاتی او در مجموع بر کاهش مالیات بر درآمد به خصوص درآمدهای بالا و سود شرکت‌ها متمرکز بود با این هدف که باعث تشویق سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی شود.

به‌گزارش بی‎بی‎سی، در مصوبه سال گذشته کنگره که براساس دیدگاه مالیاتی ترامپ تدوین شد ساده‌تر کردن نظام مالیاتی و کاهش مالیات به خصوص برای درآمدهای بالا را دنبال می‌شد. استدلال این بود که ثروتمندان با اطمینان از اینکه مالیات به معنی از دست رفتن بخش کمتری از درآمدهایشان است رغبت بیشتری به سرمایه‌گذاری خواهند یافت که نتیجه آن رشد اقتصادی و افزایش اشتغال خواهد بود. در این مصوبه، میزان درآمد معاف از مالیات، یعنی پایین‌ترین درآمد مشمول اخذ مالیات بردرآمد دو برابر شده و همچنین میزان درآمد مشمول بالاترین نرخ مالیات هم به دوبرابر افزایش یافت. نتیجه اینکه میزان مالیات پرداختی برای همه صاحبان درآمد کاهش یافت اما میزان این کاهش برای دارندگان درآمدهای بالای یک میلیون دلار بیشتر بود. از میزان مالیات بر سود شرکت‌ها، ارث‌های کلان و املاک نیز کاسته شد. چند مورد معافیت یا تخفیف مالیاتی ویژه، مثلا برای باغداران مرکبات، منظور شد و در مقابل، برخی معافیت‌ها، مثلا برای برخی شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی کاهش یافت یا حذف شد. نتیجه نهایی اجرای این مصوبه کاهش درآمدهای مالیاتی دولت بود، وضعیتی که به افزایش کسری بودجه منجر می‌شود.

نظرسنجی درباره تاثیرات کمررنگ طرح پرهزینه کاهش مالیاتی دولت ترامپ بر فضای کسب‌وکارها در ایالات متحده در شرایطی است که رییس‌جمهوری امریکا یکی از سخت‌ترین دوران کاری خود را پشت سر می‌گذارد. دونالد ترامپ بارها در واکنش به زمزمه‌هایی مبنی بر استیضاحش به‌دلیل رسوایی ارتباط با روسیه، ضمن رد این اتهام گفته نمی‌تواند باور کند نمایندگان امریکا رییس‌جمهوری را استیضاح کنند که عملکرد اقتصادی‌اش درخشان بوده است.

رییس‌جمهوری امریکا اخیرا نیز نسبت به توافق احتمالی اعضای کنگره بر سر تامین بودجه ساخت دیوار مرزی ابراز تردید کرده و گفته تعطیلی دوباره دولت قطعا یکی از گزینه‌ها خواهد بود. درحالی که اختلافات میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان باعث شد تا یک چهارم از نهادهای دولت فدرال به مدت 35 روز تعطیل شود و طولانی‌ترین دوره تعطیلی این نهادها در تاریخ امریکا رقم بخورد، دونالد ترامپ گفته که تعطیلی دوباره، یکی از گزینه‌های او خواهد ماند.

 

ارسال نظر