کوتاه از منطقه

۱۳۹۷/۱۱/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۶۱۴

امیر قطر به کره‌جنوبی رفت

تمیم بن حمد آل‌ثانی امیر قطر، یک‌شنبه در چارچوب سفر آسیایی خود در راس هیاتی به کره‌جنوبی سفر کرد. به‌گزارش خبرگزاری قنا، هیات همراه امیر قطر شامل وزرا، بازرگانان و سرمایه‌گذاران است. امیر قطر از آغاز تحریم‌های کشورهای عربی علیه دوحه تصمیم گرفته که با هدف تقویت همکاری دوجانبه به کره‌جنوبی، چین و ژاپن سفر کند. قرار است در این سفر آسیایی سلسله توافقنامه‌ها و پیش‌نویس تفاهم در زمینه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و آموزشی امضا شود. کره جنوبی، چین و ژاپن بارزترین شرکای تجاری قطر به شمار می‌آیند.

یورش معترضان کرد به پایگاه نظامی ترکیه

معترضان کرد در اعتراض به حملات هوایی ترکیه، با یورش به یک پایگاه نظامی این کشور در استان دهوک عراق، پست‌های نگهبانی و خودرویی را به آتش کشیدند و سعی کردند تا دو تانک را نیز به آتش بکشند. به‌گزارش یورونیوز، این پایگاه نظامی ترکیه در ناحیه شلادزه در دهوک استان نیمه خودمختار کردنشین عراق، قرار دارد. این معترضان از کشته شدن حداقل شش غیرنظامی در حملات هوایی هفته جاری ترکیه خشمگین بودند.

مذاکره پاکستان و هند درباره اختلافات آبی

یک هیات تیم سه نفره پاکستانی برای رفع اختلافات با هند در موضوع رودهای مشترک دو کشور، به هند سفر کرده است. پیش‌تر هم دو کشور درباره نحوه تقسیم منابع آبی در چارچوب توافقنامه آب ایندوس مذاکره کرده بودند. دو کشور سال۱۹۶۰ با هماهنگی بانک جهانی توافقنامه پیمان آبی سند را امضاء کردند. این توافقنامه نتیجه ۹ سال مذاکره میان طرفین بوده و بعد از این توافق کنترل شش رودخانه مشترک میان پاکستان و هند تقسیم شد. بر اساس پیمان آبی سند، هند کنترل رودخانه‌های ستلج، راوی و بیاس را برعهده گرفت و در مقابل کنترل رودخانه‌های سند، جهلم و چناب به پاکستان واگذار شد.

هیات بلندپایه اردن به بغداد رفت

یک هیات بلندپایه اردنی متشکل از پنج وزیر یک‌شنبه وارد بغداد شد. دفتر نخست‌وزیری عراق اعلام کرده، این هیات متشکل از وزیران صنعت و تجارت، بهداشت، دارایی، شهرداری‌ها، انرژی و همچنین رییس‌بانک مرکزی اردن است. ناظران سفر پی در پی مقامات و هیات‌های ارشد اردنی به عراق را نشانه تغییر جدی رویکرد «امان» یا دستکم نیاز شدید این کشور به عادی‌سازی و تقویت روابط با بغداد می‌دانند و در این خصوص به افزایش فشارهای غرب و امریکا به اردن بر سر تحولات اخیر منطقه به‌ویژه «معامله قرن» اشاره می‌کنند.

 

ارسال نظر