6 میلیارد دلار هزینه تعطیلی دولت امریکا

۱۳۹۷/۱۱/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۵۲۷
6 میلیارد دلار هزینه تعطیلی دولت امریکا

گروه جهان|

دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا و رهبران دموکرات‌ در کنگره ایالات متحده توافق کردند که تعطیلی دولت فدرال به مدت سه هفته پایان یابد. قرار است کاخ‌سفید و رهبران دموکرات در کنگره در این سه هفته مذاکره بر سر حفاظت از مرزهای امریکا را ادامه دهند. ترامپ با وجود توافق با دموکرات‌ها برای پایان تعطیلی موقت دولت، بار دیگر تاکید کرده که دیوار مرزی مکزیک به هر حال باید ساخته شود. رییس‌جمهوری امریکا خواستار اختصاص بودجه پنج میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری برای ساخت دیوار در مرز مکزیک شده است.

دولت فدرال امریکا در ۳۵ روز گذشته به‌دلیل اختلاف ترامپ و دموکرات‌ها درباره تامین بودجه ساخت دیوار در مرز مکزیک تعطیل شده بود. در پی تعطیلی دولت فدرال، صدها هزار نفر از کارمندان مجبور به ترک پست‌های خود شدند و خدمات‌رسانی در بخش‌هایی از دولت امریکا متوقف شد. در آخرین مورد، فرودگاه‌های شمال شرق امریکا جمعه به‌دلیل کمبود نیرو با تاخیر در انجام پروازها مواجه شدند. تعطیلی اخیر دولت فدرال طولانی‌ترین رویداد مشابه در تاریخ امریکا بود.

دونالد ترامپ در شرایطی تهدید کرده که پس از سه هفته در صورتی که با دموکرات‌ها به توافق نرسید بار دیگر دولت را تعطیل یا وضعیت فوق‌العاده اعلام خواهد کرد که یک موسسه تحلیل مسائل مالی اعلام کرده تعطیلی 35 روزه دولت فدرال دست‌کم 6 میلیارد دلار هزینه داشته است. به‌گزارش رویترز، موسسه مالی اس‌اندپی گلوبال ریتینگز اعلام کرده هزینه تعطیلی بخش‌هایی از دولت فدرال حداقل 6 میلیارد دلار هزینه داشته است. در گزارش این موسسه آمده که ضعف کنگره برای پایان دادن به این تعطیلی ضریب اطمینان از کسب و کار و وضعیت روانی بازار مالی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. فکس‌نیوز با اشاره به پایان موقت تعطیلی دولت امریکا نوشته که هزینه تعطیلی بخش‌هایی از دولت فدرال روزانه چیزی حدود 52 میلیون دلار بوده است. این هزینه در برخی روزها به 360 میلیون دلار نیز رسیده است.

در این گزارش آمده، 800 هزار کارمند دولتی که در این 35 روز حقوق دریافت نکرده‌اند تقریبا پولی هم خرج نکرده‌انددر جریان تعطیلی دولت در سال 2013 میلادی برآورد شده بود که سطح خرید کارمندان دولتی حدود هفت درصد افت کرد و از آنجایی که بیشتر امریکایی‌ها دریافتی‌های خود را خرج می‌کنند، بنا براین ضرر آن تعطیلی برای اقتصاد امریکا چیزی حدود 640 میلیون دلار ارزیابی شد. حالا هم هزینه‌ای که از محل دریافت نکردن حقوق از سوی کارمندان متوجه اقتصاد امریکا شده چیزی حدود 5 میلیارد دلار است که تقریبا معادل بودجه‌ای است که ترامپ برای ساخت دیوار مرزی درخواست کرده است.

اما این همه داستان نیست. هزینه‌های آشفتگی سیاسی بر بازارها هم می‌توان در نظر گرفت. هزینه‌هایی که شاید به اندازه مرخصی اجباری کارمندان آشکار نیست اما وجود دارد. موسسه «استاندارد‌اند پور» بر اساس نمودار و اطلاعات مربوط به تعطیلی‌های پیشین پیش‌بینی کرده که هزینه تعطیلی دولت برای اقتصاد امریکا هفته‌ای 6.5 میلیارد دلار باشد. این پیش‌بینی شامل کاهش قدرت خرید کارمندان که به اجبار مرخصی رفته‌اند و همین‌طور اثرات جانبی آن است؛ به عنوان مثال، از دست رفتن کسب‌وکارها و کاهش درآمد پیمانکاران خصوصی، کاهش مسافرت‌ها و سفرهای آموزشی به‌دلیل تعطیلی پارک‌ها و غیره که تقریبا 32 میلیارد دلار به اقتصاد امریکا ضربه می‌زند. در ضمن، وقتی درآمدی ندارید، مالیات هم پرداخت نمی‌کنید. بنا براین، این رقم 32 میلیارد دلار را باید از محاسبات مالیات فدرال حذف کرد.

نشریه یو‌اس‌ای تودی هم با اشاره به هزینه‌ 6 میلیارد دلاری تعطیلی دولت در ریاست‌جمهوری ترامپ، نوشته هزینه تعطیلی دولت در ریاست‌جمهوری باراک اوباما در 2013 میلادی 2.6 میلیارد دلار، در ریاست‌جمهوری بیل کلینتون در سال‌های 1995 تا 1996میلادی 2.3 میلیارد دلار، در دولت‌های ریگان در سال 1981 میلادی 242 میلیون دلار و در سال 1986 میلادی 142 میلیون دلار و در ریاست‌جمهوری بوش در سال 1990 میلادی 4.9 میلیون دلار بوده است.

    عقب‌نشینی  غیرمنتظره

بلومبرگ درباره تصمیم رییس‌جمهوری امریکا برای پایان تعطیلی دولت فدرال نوشته: «جمعه روز بسیار بدی برای ترامپ بود؛ چرا که پس از انتشار خبر دستگیری راجر استون متحد قدیمی‌اش به اتهام دروغگویی به کنگره، مجبور شد تا در برابر نانسی پلوسی رهبر دموکرات مجلس نمایندگان هم عقب‌نشینی کند. ترامپ که تعطیلی 35 روزه دولت فدرال محبوبیتش را به‌شدت کاهش داده و حتی صدای اعتراض جمهوری‌خواهان را هم بلند کرده مجبور شد با وجود تمام خط و نشان‌ها و تهدیدهای قبلی‌اش پایان تعطیلی دولت را بپذیرد آن‌هم بدون اینکه برای دریافت بودجه دیوار مرزی تضمینی بگیرد.»

نیویورک‌تایمز هم نوشته: «اعلام موافقت با پایان تعطیلی دولت از سوی ترامپ غیرمنتظره بود و بسیاری از حامیان تندروی رییس‌جمهور را سرخورده کرد به‌ویژه اینکه نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان، تاکید کرده که مذاکرات آتی با ترامپ قطعا شامل هزینه ساخت دیوار مرزی نخواهد شد. پلوسی حتی پا را از این هم فراتر گذاشته و با تاکید بر لغو سخنرانی سالانه دونالد ترامپ در کنگره، گفته که در این باره با رییس‌جمهور صحبت کرده و زمان دیگری را برای این کار در نظر خواهند گرفت.»

سی‌ان‌ان و پولیتیکو نیز در گزارش‌های خود از پیروزی نانسی پلوسی در کشمکش بودجه دیوار با ترامپ نوشته‌اند. نشریه پولیتیکو نوشته: «پلوسی صبر کرد تا دونالد ترامپ به جایی برسد که دیگر نتواند انتقادهای ناشی از تعطیلی دولت را تحمل کند. موج گسترده‌ای از اخبار و تصاویر مربوط به کارمندانی که به مرخصی رفته و در صف‌های دریافت غذای رایگان ایستاده‌اند، تعطیلی فرودگاه‌ها، هزاران کارمندی که مجبورند بدون حقوق کار کنند و از همه مهم‌تر انتقادهای گسترده افکار عمومی در نهایت ترامپ را مجبور به عقب‌نشینی کرد. چاک شومر سناتور دموکرات، به خبرنگاران گفته: “هیچ‌کس نباید پلوسی را دست کم بگیرد و ترامپ هم باید این را یاد گرفته باشد. “ حال پیروزی پلوسی جایگاه او را به عنوان رییس مجلس نمایندگان امریکا محکم‌تر خواهد کرد؛ شرایطی که بر ارتباط رییس‌جمهور و رهبر کنگره در چالش‌های بعدی از جمله تحقیقات درباره دخالت روسیه در انتخابات امریکا و لایحه سلامت هم تاثیرگذار خواهد بود.»

 

ارسال نظر