رای‌گیری سنا برای پایان دادن به تعطیلی دولت امریکا

۱۳۹۷/۱۱/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۳۶۶

گروه جهان| سنای امریکا قصد دارد با هدف حل‌و‌فصل اختلاف کنگره و رییس‌جمهوری این کشور در موضوع بودجه وارد عمل شود و به تعطیلی بخش‌هایی از دولت که بیش از یک‌ماه از آن گذشته، پایان دهد.  به‌گزارش یورونیوز، تصمیم برای این رای‌گیری در حالی اتخاذ شده که هنوز پافشاری دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا برای دریافت بودجه ساخت دیوار در مرز این کشور و مکزیک به جایی نرسیده است. خبر رای‌گیری از سوی میچ مک‌کانل سناتور جمهوری‌خواه که رهبری اکثریت را در این نهاد بر عهده دارد، اعلام شد. او که پیش‌تر اعلام کرده بود به لایحه بودجه‌ای که رییس‌جمهور رد کند رای نخواهد داد، اکنون در تلاش برای مهیا کردن زمینه‌های لازم برای به سرانجام رسیدن این رای‌گیری است. به گفته مک‌کانل، سنا امروز پنج‌شنبه طرح دموکرات‌ها را برای حل‌و‌فصل این مشکل به رای می‌گذارد. بر اساس این طرح، دولت برای مدت سه هفته تامین مالی خواهد شد، آن‌هم بدون اضافه کردن ۵.۷‌میلیارد دلاری که ترامپ برای ساخت دیوار مرزی تعیین کرده است.

تعطیلی موقت بخش‌هایی از دولت امریکا که ۲۲ دسامبر آغاز شد، باعث شده است که ۸۰۰‌هزار نفر از کارکنان این بخش‌ها برای مدتی بیش از یک‌ماه بدون دستمزد باقی بمانند. پیش از این طرح مشابهی در مجلس نمایندگان امریکا مطرح شده بود که ترامپ با آن مخالفت کرد. همزمان اعلام شده که ترامپ قصد دارد ۲۹‌ژانویه در کنگره سخنرانی سالانه خود را ایراد کند. این درحالی است که نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان پیش‌تر از او خواسته بود که این سخنرانی را به تعویق بیندازد. رییس‌جمهوری امریکا در پیامی به دموکرات‌ها درباره تعطیلی دولت که وارد رکورد تازه ۳۲ روزه شده، گفت: تسلیم نمی‌شوم. به گزارش خبرگزاری فرانسه، ترامپ در توییتی دموکرات‌های کنگره را مسوول ناآرامی‌های کنونی و تعطیلی دولت دانسته و تاکید کرده که تنها در صورتی تعطیلی دولت را پایان می‌دهد که مبلغ ۵.۷‌میلیارد دلار اعتبار برای ساخت دیوار مرزی با مکزیک تامین شود. او نوشته: «بدون دیوار، کشور ما هرگز مرز یا امنیت ملی نخواهد داشت. با یک دیوار قدرتمند یا سیم‌های خاردار، نرخ جرایم و مواد مخدر در سراسر امریکا به‌شدت کاهش می‌یابد. دموکرات‌ها این را می‌دانند، اما می‌خواهند بازی‌های سیاسی راه بیندازند.»

ترکیه تحریم فرودگاه سلیمانیه را لغو کرد

ترکیه سرانجام تحریم فرودگاه سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق را لغو کرد. به‌گزارش ایرنا، سرانجام پس از یکسال کشمکش میان دولت اقلیم کردستان عراق و دولت مرکزی در بغداد از یکسو و دولت ترکیه از سوی دیگر، آنکارا اعلام کرد تحریم فرودگاه بین‌المللی را لغو می‌کند. دولت ترکیه سال گذشته و با وجود لغو ممنوعیت پروازهای بین‌المللی به فرودگاه‌های اقلیم کردستان از سوی دولت عراق که پیشتر به‌دلیل برگزاری همه‌پرسی جدایی‌طلبانه در این منطقه اعمال شده بود، اعلام کرد پروازها به اربیل را از سر می‌گیرد اما فرودگاه سلیمانیه را همچنان در تحریم خود نگه خواهد داشت.

ساهیوال، بحرانیئ برای «عمران‌خان»

حادثه جنجالی شهر ساهیوال پاکستان که در آن اعضای یک خانواده از سوی پلیس به رگبار بسته شدند، فشار احزاب مخالف بر عمران خان نخست‌وزیر این کشور را افزایش داده است. به‌گزارش داون، چند مامور پلیس شنبه خودروی یک خواربارفروش را به رگبار بستند که در جریان آن فرد موردنظر، تمام اعضای خانواده‌اش، و دوست خانوادگی او کشته شدند. پلیس گفته بود که دوست خانوادگی آنها به نام «ذیشان»، تروریست بوده و او را متهم کرده که از این خانواده به عنوان سپر انسانی استفاده کرده است. شاهدان اما گفته‌اند که پلیس این افراد را با بی‌رحمی کشته و اکنون قصد توجیه اقدام خود را دارد.

دیدار رییس سازمان اطلاعات روسیه با« بن‌سلمان» رییس سازمان اطلاعات خارجی روسیه در سفر به

ریاض با ولیعهد این کشور دیدار کرده است. دفتر مطبوعاتی سازمان اطلاعات روسیه اعلام کرده سرگئی ناریشکین در دیدار با محمد بن‌سلمان درباره همکاری دوجانبه و امنیت منطقه‌ای گفت‌وگو کرده است. به‌گزارش اسپوتنیک، پیشتر روسیه نسبت به هرگونه اعمال فشار برای تغییر در خاندان سلطنتی عربستان به امریکا هشدار داده و از بن سلمان حمایت کرده بود. پوتین هم در نشست گروه20 در آرژانتین برخورد بسیار صمیمانه‌ای با بن‌سلمان داشت.

مغز متفکر حمله اخیر طالبان کشته شد

دولت افغانستان اعلام کرده به کمک سرویس جاسوسی خود توانسته طراح حمله مرگبار دوشنبه به پایگاه نظامی ولایت «میدان وردک» را شناسایی کرده و از پای درآورد. به‌گزارش یورونیوز، نام طراح اصلی این حمله نعمان اعلام شده که در جریان حمله هوایی کشته شده است. حمله طالبان به پایگاه نظامی وردک که بامداد دوشنبه ۲۱ ژانویه روی داد ۱۲۶ کشته برجای گذاشت. طالبان مسوولیت این حمله را پذیرفته بود.

 

 

ارسال نظر