تعهد پاریس به ادامه اصلاحات بازار کار

۱۳۹۷/۱۱/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۳۶۰
تعهد پاریس به ادامه اصلاحات بازار کار

گروه جهان|

دولت امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه، اعلام کرده با وجود چندین ماه تظاهرات گسترده در این کشور توسط جنبش موسوم به جلیقه‌زردها، قصد دارد اصلاحات در بازار کار فرانسه را پیش ببرد. معترضان در چند ماه گذشته دولت ماکرون را برای ارتقای سطح زندگی تحت فشار گذاشته‌ و به گفته مشاوران دولت، سبب شده‌اند که تلاش‌ها برای آزادسازی بازار کار دوچندان شود. موریل پنیکاد وزیر کار فرانسه گفته تظاهرات «هم خطر بودند و هم فرصت» و نه تنها دولت را در تلاش‌هایش برای اصلاحات ناامید نکرده‌اند، بلکه انگیزه بیشتری برای ایجاد تغییر به وجود آورده‌اند.

به نوشته فایننشال‌تایمز، ماکرون و وزرای او بر این باورند که افزایش فرصت‌های شغلی، پاداش بیشتر برای شاغلین و کارآمدی بیشتر هزینه‌های دولت دقیقا همان چیزی است که جمعیت تظاهرکننده می‌خواهد. تظاهرات جلیقه زردها اواخر سال گذشته میلادی به صورت اعتراض به مالیات بر سوخت آغاز و خیلی سریع به تظاهراتی علیه ماکرون و ضدگرایش‌های ساختارگرایانه تبدیل شد و به صورت اعتراض‌های هفتگی در شهرهای گوناگون فرانسه درآمد.

ماکرون که به‌شدت تحت فشار قرار گرفته در واکنش به این ناآرامی‌ها مالیات سبز یا همان مالیات بر سوخت‌های فسیلی را از برنامه بودجه سال جاری حذف کرده و بسیاری از اصلاحات در خدمات شهری را به تعویق انداخته و برنامه «مناظره بزرگ ملی» را به اجرا درآورده است.

مشاوران رییس‌جمهوری فرانسه گفته‌اند که شمار اندکی از مخالفان از مشکلی در رابطه با برنامه‌های دولت برای اصلاح بازار کار سخن گفته‌اند. در عین حال، این مشاوران باور دارند که شرایط بازار کار آزمونی جدی برای سیاست‌های دولت ماکرون خواهد بود. یکی از مشاوران اقتصادی ماکرون گفت: «جلیقه زردها اصلاحات را غیر از مساله مالیات، زیر سوال نبرده‌اند. اما مشکل بزرگ ماکرون این است که اگر نرخ بیکاری در سال 2019 حتی اندکی افزایش یابد، آنگاه مردم خواهند گفت که اصلاحات موثر نبوده‌اند.»

در ماه دسامبر که ماکرون به‌دنبال مصالحه با معترضان از طریق افزایش 10‌میلیارد یورویی برآمد، نیمی از این پول برای پیشبرد اصلاحات بازار کار، تسریع و تقویت انگیزه‌ها به افراد کم درآمد برای ادامه کارشان به جای دریافت مزایای بیکاری، در نظر گرفته شد که از نمونه این اقدامات حذف مالیات‌ها و هزینه‌های امنیت اجتماعی برای ساعات اضافه کاری بود.

پنیکاد که پیشتر ریاست منابع انسانی در شرکت مواد غذایی «دانون» را برعهده داشته و در تلاش‌های رییس‌جمهوری برای ساده‌سازی روند کسب‌و‌کار و کاهش سطوح مشکل‌آفرین بیکاری سردم‌دار بوده است. او گفت که طرح 5ساله 15‌میلیارد دلاری برای تامین مالی آموزش بلندمدت جوانان بیکار احتمالا امسال وارد «مرحله شتاب» خواهد شد. یکی دیگر از اهداف دولت ماکرون اصلاح سیستم بیمه بیکاری در این کشور در راستای ایمن‌سازی بیشتر فرصت‌های شغلی و در عین حال صرفه‌جویی نزدیک به 4‌میلیارد یورو در بازه زمانی 3ساله است. این برنامه بازداشتن کارکنان و کارفرمایان از استفاده از قراردادهای موقت را شامل می‌شود که مزایای بیکاری را از بین می‌برد. پنیکاد افزود: «87‌درصد از استخدام‌ها از طریق قراردادها با مدت زمان مشخص صورت گرفته که بیشتر آنها کمتر از یک ماه است و یک‌سوم حتی روزانه هستند: «ما برای مدت زمان 30‌سال است که در فرانسه با بیکاری شدید مواجه هستیم. نمی‌توانیم تلاش‌هایمان را برای حل این مشکل متوقف کنیم.»

اگرچه نرخ بیکاری در فرانسه از 9.7‌درصد در آغاز دوره ریاست‌جمهوری ماکرون در سال 2017 اکنون به 9.1‌درصد یا 2.6‌میلیون نفر کاهش یافته، اما همچنان بسیار بالاتر از نرخ بیکاری در کشورهای همسایه همچون آلمان و بریتانیاست. مشاوران رییس‌جمهوری فرانسه می‌گویند که ارتقای شرایط آموزشی، ابزاری برای بالا بردن آمارهای اشتغال‌زایی در کوتاه‌مدت نیست، بلکه تلاشی برای حل مشکل جدید کمبود افراد ماهر در فرانسه به شمار می‌آید. نرخ بیکاری در میان مدیران و حرفه‌ای‌ها 3.3 درصد است، اما این نرخ در میان افراد بدون مهارت به 18 درصد می‌سرد. به گفته پینکاد، حدود 300‌هزار تا 400هزار فرصت شغلی در فرانسه وجود دارد که امکان پر کردن آنها به دلیل نبود افراد قابل ممکن نیست؛ دست‌کم 80‌هزار مورد از این فرصت‌های شغلی به بخش فناوری اطلاعات مربوط می‌شود. او با تاکید بر اینکه چالش کنونی دولت بالا بردن سطح مهارت‌های جامعه است، افزود کارآفرینان و کارفرمایان از اصلاحات سال گذشته برای ساده‌سازی شرایط اشتغال استقبال کردند، اما نیمی از شرکت‌ها همچنان با مشکل استخدام مواجه بودند چون نمی‌توانستند افرادی با مهارت‌های مورد نیاز خود را بیابند. برنامه اصلاحات ماکرون با هدف دادن آینده به این کشور و ایجاد فرصتی برای اقتصاد و جامعه در نظر گرفته شده و اولویت آن تغییرشکل تدریجی بازار کار است.

تشدید مناقشه فرانسه و ایتالیا بر سر جلیقه‌زردها

وزیر کشور ایتالیا در اظهاراتی که به تشدید تنش‌ها بین رم و پاریس می‌انجامد، امانوئل ماکرون را «رییس‌جمهوری افتضاح» خواند و ابراز امیدواری کرد که رای‌دهندگان فرانسوی با حمایت از مارین لوپن رهبر راست افراطی فرانسه در انتخابات اتحادیه اروپا، پیامی به ماکرون بدهند. به گزارش ایسنا،

ماتئو سالوینی رهبر حزب راست‌گرای لیگ که در ائتلافی با جنبش پنج ستاره حاکمیت ایتالیا را در دست دارد، گفته مشکلش با مردم فرانسه نیست، بلکه با امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری این کشور مشکل دارد که «زیاد حرف می‌زند و دستاورد اندکی دارد، درس سخاوت می‌دهد ولی پذیرش هزاران مهاجر در مرزهای ایتالیا را رد می‌کند». سالوینی در ویدئویی که در فیسبوک منتشر کرد، افزوده: «اگر ماکرون آنقدر خوب است، می‌تواند این مساله را با اجازه دادن برای ورود هزاران پناهجو که در ایتالیا هستند و او در کنار دیگر کشورهای اروپایی قول مهمان‌نوازی از آنان را داده بوده، ثابت کند.» لوئیجی دی‌مایو رهبر جنبش پنج ستاره نیز اوایل ماه جاری میلادی با ابراز آمادگی حزبش برای حمایت از معترضان ضد دولتی فرانسه، موسوم به «جلیقه‌زردها» بر تنش‌ها میان دولت ایتالیا و فرانسه افزوده و وزارت خارجه فرانسه چند روز پیش سفیر ایتالیا را بر سر اظهارات ضدفرانسوی ایتالیا درباره بحران مهاجرتی احضار کرده بود.

 

 

ارسال نظر