دفاع از جهانی‌سازی در برابر پوپولیسم

۱۳۹۷/۱۱/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۳۵۹
دفاع از جهانی‌سازی در برابر پوپولیسم

گروه جهان|

دومین روز از نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس سویس با سخنرانی شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن ادامه پیدا کرد. شینزو آبه خطاب به نخبگان و نمایندگان اقتصادی و سیاسی جهان تاکید کرد که زمان بازسازی اعتماد از دست رفته در تجارت بین‌المللی فرا رسیده است. آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، نیز از جهانی‌سازی و نظم موجود بین‌المللی دفاع کرده است.

به‌گزارش شبکه سی‌ان‎بی‎سینان، نخست‌وزیر ژاپن در شرایطی از بازسازی اعتماد در تجارت بین‌المللی می‌گوید که ایالات متحده از تجارت آزاد پا پس می‌کشد و اختلافات تجاری میان واشنگتن و پکن، سیاست‌گذاران و بازارها را به‌شدت نگران کرده است. شینزو آبه گفته: «از همه می‌خواهم که اعتماد به نظام تجارت بین‌المللی را احیا کنند. نظام تجاری جهانی باید نظامی منصفانه، شفاف و در زمینه حمایت از مالکیت معنوی کارآمد باشد.» رهبر ژاپن همچنین خطاب به حاضران در داووس گفت که کشورش قصد دارد از تجارت بین‌المللی آزاد و قوانین مبنی بر نظم بین‌المللی دفاع کند.

ژاپن در سال 2018 میلادی نسخه تجدیدنظر شده از پیمان تجاری ترانس پاسیفیک (TPP) را با مکزیک، سنگاپور، استرالیا، کانادا و نیوزیلند امضا کرد. نسخه پیشین این پیمان به‌دلیل خروج ناگهانی دولت دونالد ترامپ از آن عملا منقضی شد. ژاپن همچنین قصد دارد که توافق‌نامه‌های بین‌المللی تجاری بیشتری را با اتحادیه اروپا امضا کند که از فوریه 2019 اجرایی خواهند شد. این کشور همچنین ژوئن سال جاری میزبان نشست بعدی گروه 20 در شهر اوزاکا خواهد بود. شینزو آبه گفته که قصد دارد در این نشست تجارت بین‌المللی و تغییرات آب و هوایی را به عنوان موضوعات کلیدی مورد بحث میان رهبران 20 کشور بزرگ صنعتی در جهان قرار دهد.

اغلب رهبران کشورهای گروه7 در نشست داووس حضور ندارند. شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، و جوزپه کونته نخست‌وزیر ایتالیا از جمله رهبران کشورهای بزرگ صنعتی هستند که در مجمع جهانی اقتصاد شرکت کردند.

   چهره پوپولیست داووس

ژاییر بولسونارو رییس‌جمهوری جدید برزیل، نیز از جمله سخنرانان اجلاس داووس بوده است. بولسونارو که به‌دلیل شباهت نظرات و سیاست‌هایش به رییس‌جمهوری امریکا به ترامپ برزیل مشهور شده، از معدود رهبران پوپولیست حاضر در نشست داووس است. شبکه فرانس 24 با اشاره به سخنرانی رییس‌جمهوری برزیل در روز سه‌شنبه نوشته که بولسونارو تلاش دارد تا چهره جدید از کشور خود به نخبگان اقتصادی ارایه کرده و آنان را ترغیب کند که در برزیل سرمایه‌گذاری کنند. ژاییر بولسونارو که به واسطه اظهارات جنجالی و نژادپرستانه‌اش در جریان رقابت‌های انتخاباتی شناخته شده است، در ابتدای سخنرانی خود گفته: «برای جهان صلح، آزادی و دموکراسی می‌خواهم... برای سرمایه‌گذاری به برزیل بیایید.» رییس‌جمهوری برزیل با انتقاد تند از رهبران چپگرای امریکای لاتین، سوگند یاد کرده سیاست‌گذاری‌های دولتش در راستای جذب سرمایه‌های خارجی باشد. نیویورک‌تایمز در گزارش با عنوان «چهره پوپولیستی داووس» نوشته: ترامپ بزرگ‌ترین غایب نشست امسال مجمع جهانی اقتصاد بود. اما ژاییر بولسونارو رهبر جدید برزیل مردی که عنوان «ترامپ گرمسیری» را یدک می‌کشد مسوولیت پر کردن جای خالی او را به عنوان سیاستمداری پوپولیست برعهده گرفت. بولسونارو درست مانند ترامپ که سال گذشته به نشست داووس آمد، تلاش کرد تا کمی از تاثیر اظهارات جنجالی خود در جریان رقابت‌های انتخاباتی را بکاهد و تصویری میانه‌روتر از خود ارایه دهد. او تاکید کرد که برزیل جای خوبی برای میزبانی از کسب و کارهاست و متعهد شد که در کنار سهل‌تر کردن قوانین جذب سرمایه‌گذاری خارجی، فساد را در این کشور ریشه‌کن خواهد کرد. رییس‌جمهوری برزیل همچنین تاکید کرد که کشورش در هماهنگی کامل با جامعه جهانی فعالیت خواهد کرد تا گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهد. رییس‌جمهوری برزیل با این حال هیچ اشاره‌ای به توافق آب و هوایی پاریس نکرد، توافقی که همچون ترامپ آشکارا با آن مخالفت کرده است. بولسونارو در پاسخی تلویحی به مخالفانش گفته: «آن‌هایی که در این باره از ما انتقاد می‌کنند، از ما خواهند آموخت.»

موضوع نشست امسال «جهانی‌سازی4» (جهانی‌سازی در عصر انقلاب چهارم صنعتی) اعلام شده است. به اعتقاد تحلیلگران پرداختن به نسل چهارم از جهانی‌سازی در مجمع جهانی اقتصاد حکایت از برنامه‌ریزی برای مقابله با چالش‌ها و دشمنی‌ها با روند جهانی شدن و آزادی بیشتر اقتصاد دارد؛ پوپولیسم اکنون یکی از مهم‌ترین دشمنان اقتصاد باز و جهانی‌سازی به‌ شمار می‌رود.

«کلاوس شوآب» اقتصاددان و بنیانگذار مجمع جهانی اقتصاد، درباره دستور کار این نشست، جهانی‌سازی و تاثیر پوپولیسم بر این روند نوشته: «سرعت بی‌سابقه تغییر فناوری به این معناست که نظام‌های سلامت، حمل و نقل، ارتباطات، تولید، توزیع و انرژی و برخی دیگر بطور دیگر کاملا تغییر خواهد کرد. مدیریت کردن این تغییر نه تنها به چارچوب‌های جدید در مقایس ملی و همکاری‌های بین دولت‌ها نیاز دارد، بلکه نیازمند مدل جدید آموزشی است که بتواند برنامه‌هایی هدفمند برای آموزش نیروی کار با مهارت‌های جدید ارایه دهد. با پیشرفت‌های روباتیک و هوش مصنوعی در جوامعی با جمعیت مسن، ما مجبوریم که از مدل‌های تولیدمحور به سوی مدل‌های سلامت‌محور حرکت کنیم. جهانی‌سازی4 تنها نقطه آغاز است اما ما برای روبرو شدن با آن آمادگی نداریم. این مسیر با ذهنیت‌های منسوخ شده و فرایندها و نهادهای موجود امکان‌پذیر نیست. در عوض، ما نیازمند تغییراتی بنیادین هستیم تا بتوانیم ضمن نگاه به آینده از اختلالاتی که امروزش شاهدش هستیم، اجتناب کنیم.»

 

ارسال نظر