پکن و واشنگتن در مسیر گسست تجاری هستند؟

۱۳۹۷/۱۰/۲۷ - ۰۰:۱۶:۱۳
کد خبر: ۱۳۷۸۵۷
پکن و واشنگتن در مسیر گسست تجاری هستند؟

گروه جهان|

مذاکرات تجاری چین و امریکا هیچ پیشرفتی نداشته و رابرت لایتزر نماینده ایالات متحده در این مذاکرات هیچ امیدی به حل مسائل کلیدی میان دو طرف ندارد. این در حالی است که آثار اعمال تعرفه‌های سنگین امریکا روی کالاهای وارداتی از چین به ارزش 250 میلیارد دلار به‌تدریج آثار خود را بر اقتصاد و تجارت دو کشور به‌ویژه چین آشکار شده است.

به‌گزارش شبکه سی‌ان‌بی‌سی، چاک گارسلی سناتور جمهوری‌خواه ایالت آیوا چهارشنبه گفته نماینده امریکا در مذاکرات تجاری با چین معتقد است که دور جدید گفت‌وگوهای تجاری که از هفته گذشته آغاز شده هیچ پیشرفت محسوسی ایجاد نکرده و اختلافات دو طرف بر سر مسائل کلیدی از جمله مناقشه مالکیت معنوی و سرقت اسرار تجاری همچنان به قوت خود باقی است. این مقام امریکایی با این حال گفته که مذاکرات همچنان ادامه خواهد یافت.  اختلافات اقتصاد اول و دوم جهان در شرایطی ادامه دارد که صادرات و واردات چین در آخرین ماه 2018 میلادی کاهش یافته و بسیاری آن را نشانه‌ای بارز از آثار منفی جنگ تجاری می‌دانند. به‌اعتقاد کارشناسان، اگرچه حجم این تجارت در 2018 بالاترین رقم در هفت سال گذشته بوده و مازاد تجاری چین هم رکورد زده است اما کاهش آن در پایان سال نشان می‌دهد که اثرهای جنگ تجاری به‌تدریج بروز می‌کند.

ارزش کل صادرات چین در دسامبر سال پیش به 221 میلیارد و 250 میلیون دلار رسید که 1.4 درصد از ماه نوامبر و 4.4 درصد از ماه مشابه سال 2017 میلادی کمتر بوده است. با این حساب آمارهای رسمی نشان می‌دهد که حجم تجارت خارجی چین در دسامبر2018 پایین‌ترین رقم از همین ماه در سال 2016 بوده و کندترین مسیر رشد تجارت خارجی کشور از 1990 بوده است. در همین حال کل واردات در این ماه در 2018 میلادی 164 میلیارد و 190 میلیون دلار بوده که در مقایسه با نوامبر نزدیک به 10 درصد کاهش نشان می‌دهد و 7.6 درصد از ابتدای سال پایین‌تر آمده است.

به‌گزارش ایرنا، این آمارها ثابت می‌کند که رشد اقتصادی چین به‌تدریج در حال ضعیف شدن است و دسامبر نقطه آغازین تاثیرات منفی تعرفه‌های تجاری امریکا و جنگ تجاری این کشور با چین در یک سال گذشته است. البته مازاد تجاری چین هنوز در برابر امریکا بالاست و برای کل سال 2018 میلادی بالاتر از 323 میلیارد بوده و در ماه دسامبر از پیش‌بینی‌ها بیشتر بوده و به 57 میلیارد و 60 میلیون دلار رسیده است. لوییس کویجی اقتصاددان برجسته بین‌المللی معتقد است آمارهایی که ضعف تجارت را نشان می‌دهد مشخصا آسیب‌پذیرتر شدن اقتصاد چین را درجنگ تجاری برابر امریکا معنا می‌کند. او می‌گوید اقتصاد چین همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد به‌تدریج در حال ضعیف‌تر شدن است و در 2019 میلادی نشانه‌های بارزتری مشاهده خواهد شد مگر اینکه دو کشور در مذاکرات تجاری پیش رو به توافق‌هایی دست پیدا کنند.

کارشناسان از کاهش فروش خودروهای جدید چین در سال ۲۰۱۸ میلادی به عنوان یکی از نشانه‌های آسیب‌پذیری اقتصاد چین در جنگ تجاری نام می‌برند، که نخستین کاهش سالیانه در ۲۸ سال گذشته است. تحلیلگران می‌گویند این وضعیت نشانه‌ای مبنی بر از دست رفتن شتاب مصرف این کشور در بحبوحه اختلافات تجاری با ایالات متحده امریکا است. انجمن خودروسازان چین می‌گوید که تعداد کمی بیش از ۲۸ میلیون خودروی جدید در سال گذشته فروخته شد این میزان نسبت به سال پیش از آن 2.8 درصد کمتر است و اولین افت سالیانه از سال ۱۹۹۰ است. فروش خودرو در پایان سال گذشته به‌طرز چشمگیری آهسته شد و در دسامبر نسبت به همین ماه در سال پیش از آن ۱۳درصد کاهش داشت.

«لیو لی و» از شرکت سرمایه بین‌المللی چین می‌گوید این فقط جنگ تجاری نیست که مشکل ایجاد می‌کند بلکه رشد تجارت بین‌المللی در سراسر جهان در حال کاهش است و این بیشتر به پکن لطمه می‌زند و شاخصه‌های مصرفی نیز در حال تغییر است. او پیش‌بینی می‌کند که رشد تجارت خارجی چین کم شود وضعیت صادرات و واردات کشور در 2019 به خوبی 2018 نباشد. اوضاع در جهان هم مطلوب نخواهد بود و سفارش برای کالاهای چین کاهش نشان خواهد داد.

در همین راستا رابرت زولیک نماینده سابق تجارت امریکا و رییس سابق بانک جهانی، هم به واشنگتن هشدار داده است که هرگز در اندیشه محدود کردن تجارت چین نباشد زیرا در این کار موفق نخواهد شد. او پیش‌بینی کرده است که با این روندی که شکل گرفته به‌تدریج شرکت‌های چینی از امریکا و شرکت‌های امریکایی از چین خارج خواهند شد و یک گسست تجاری میان طرفین شکل خواهد گرفت و این برای هر دو طرف و کل دنیا زیان زیادی به‌دنبال خواهد داشت.

 

ارسال نظر