ترامپ و اردوغان، از تهدید تا مذاکره درباره توسعه اقتصادی

۱۳۹۷/۱۰/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۷۷۸

گروه جهان| دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا که ترکیه را به نابودی اقتصادی تهدید کرده بود، چهارشنبه با چرخشی۱۸۰درجه‌‌ای در موضع خود با رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری این کشور، تماس گرفت و از امکان گسترده توسعه همکاری اقتصادی دو کشور سخن گفت. اردوغان هم در پی این تماس تلفنی گفته با دونالد ترامپ به توافقی «تاریخی» دست یافته است.

به‌گزارش الجزیره، ترامپ جزییات تماس تلفنی خود با اردوغان را در چند توئیت منتشر کرد و نوشت: «با اردوغان درباره توسعه اقتصادی صحبت کردم.» این در حالی بود که رییس‌جمهوری امریکا پیش‌تر به همتای ترکیه‌ای خود درباره عواقب هرگونه آزار و اذیتی به شبه نظامیان کرد سوریه هشدار داده و در توئیتی تهدید کرده بود در صورت حمله ترکیه به کردهای سوریه که در کنار امریکا با داعش می‌جنگند، اقتصاد این کشور را نابود خواهد کرد. گفته شده، ترامپ و اردوغان در این تماس تلفنی درباره ایجاد منطقه امن در شمال سوریه نیز گفت‌وگو کرده‌اند. اردوغان در این تماس تلفنی به ترامپ تاکید کرده که آماده حمایت کامل از فرایند خروج امریکایی‌ها از سوریه است. ترامپ گفته: «من با اردوغان موفقیت‌های حاصل شده در دو هفته اخیر در راستای فرایند نابودی باقی‌مانده‌های داعش در سوریه و ایجاد منطقه امن به مساحت ۲۰ مایل در سوریه را بررسی کردم.»

رییس‌جمهوری ترکیه هم درباره پیشنهاد ترامپ مبنی بر ایجاد یک منطقه امن در شمال سوریه گفته: «ترکیه منطقه امن به مساحت۲۰مایل که ترامپ درباره آن صحبت می‌کند را ایجاد خواهد کرد. ترکیه هیچگاه نمی‌پذیرد که عناصر داعش و یگان‌های مدافع خلق کرد در نزدیکی مرزهایش حضور داشته باشند.» طبق بیانیه ریاست‌جمهوری ترکیه، اردوغان به ترامپ تاکید کرده که کشورش مشکلی با کردها ندارد و تنها به‌دنبال مقابله با گروه‌های تروریستی است که امنیت ملی آن را تهدید می‌کنند. اردوغان گفته: «مادامی که مسائل حساس کشور من مورد نظر قرار بگیرد، می‌توانیم مسائل را در روح ائتلافی با ترامپ حل‌و‌فصل کند.» او گفته در گفت‌وگو با ترامپ بر فرصت ندادن به گروه‌ها برای سنگ‌اندازی در فرایند خروج نیروهای امریکایی و ارتقاء روابط اقتصادی دو کشور به عالی‌ترین سطح تاکید شده است.

 

ارسال نظر