هراس واشنگتن از زمزمه‌ تازه ترامپ

۱۳۹۷/۱۰/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۷۷۲
هراس واشنگتن از زمزمه‌ تازه ترامپ

گروه جهان|

مقام‌های ارشد دولتی امریکا گفته‌اند دونالد ترامپ رییس‌جمهوری ایالات متحده، چندین بار اعلام کرده که بنا دارد از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خارج شود. ترامپ سال گذشته هم به احتمال خروج از ناتو اشاره کرده بود اما خیلی‌ها این سخن او را تهدید و ترغیب کشورهای دیگر برای پرداخت بودجه دفاعی قلمداد کرده بودند. حال منابع امریکایی گفته‌اند وقتی دونالد ترامپ اولین‌بار احتمال خروج امریکا را از ناتو مطرح کرد، نمی‌دانستند در این مورد جدی است یا نه؛ اما آن قدر این ایده را تکرار کرده که بطور جدی نگران شده‌اند.

به‌نوشته نیویورک‌تایمز، خروج از پیمان‌های بین‌المللی برای دونالد ترامپ تبدیل به یک رویه شده است. چنانچه او پیش از این از توافق هسته‌ای با ایران، پیمان آب و هوایی پاریس، پیمان یونسکو و پیمان تجارت آسیا و اقیانوس آرام نیز خارج شده بود. او همچنین همکاری نظامی امریکا با ژاپن و کره جنوبی را زیر سوال برده و به تازگی نیز از خروج نیروهای نظامی امریکا از سوریه و عراق خبر داده است.

دونالد ترامپ همچنین در آستانه نشست ناتو در بروکسل رهبران کشورهای عضو ناتو را تهدید کرده بود که اگر کشورهای عضو این سازمان سهم بودجه خود را افزایش ندهند، ممکن است بزودی در

باقی‌ماندن در این اتحاد نظامی تجدیدنظر کند. دولت ترامپ در بروکسل آشکارا به اعضای ناتو هشدار داده که نمی‌خواهد سهم آنها را در بودجه نظامی بپردازد. دونالد ترامپ در نشست سال گذشته بیش از همه آنگلا مرکل صدراعظم آلمان را نشانه گرفته بود. او خطاب به مرکل گفته بود: «وقتی آلمان از رونق اقتصادی خوبی برخوردار است، قابل تحمل نیست که امریکا هزینه دفاع از آن را بپردازد» و در ادامه نیز تاکید کرده بود که همه باید سهم خود را بطور برابر پرداخت کنند. به‌گفته مقام‎های امریکا، ترامپ در روزهای منتهی به اجلاس جنجالی تابستان گذشته ناتو، به مقام‌های امنیت ملی خود گفته هدف این اتحاد نظامی که جیب امریکا را خالی می‌کند، درک نمی‌کند.

حالا گویا زمزمه‌های خروج امریکا از ناتو جدی‌تر شده است. مقام‌های کنونی و پیشین دولتی که مدافع حضور امریکا در پیمان ناتو هستند اعلام نگرانی کرده‌اند که پرداخت هزینه‌های نظامی کشورهای عضو ناتو کماکان از آنچه ترامپ در نظر داشته کمتر است. همین مساله آنها را نگران کرده که شاید ترامپ بخواهد تصمیم خود در خروج از ناتو را اجرایی کند. گفته شده، ناتو برنامه‌ریزی کرده بود تا سالگرد ۷۰ سالگی‌اش را در واشنگتن جشن بگیرد، مانند جشن ۵۰ سالگی ناتو که به میزبانی بیل کلینتون سال ۱۹۹۹در امریکا برگزار شد. اما گردهمایی امسال ناتو به حضور رهبران سیاسی کشورها در سطح وزیر خارجه کاهش یافت.

 خدمتی دیگر به پوتین    

نشریه نیویورک‌تایمز که از منتقدان جدی سیاست‌های ترامپ به‌شمار می‌رود در واکنش به زمزمه‌های خروج امریکا از ناتو نوشته: اصرارهای پیاپی ترامپ برای خروج از ناتو در سالی که گذشت، شاهد دیگری بر فرضیه عامل روسیه بودن اوست؛ زیرا کمتر چیزی به اندازه تضعیف ناتو یا اتحاد نظامی میان امریکا، اروپا و کانادا می‌تواند ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه، را خوشحال کند. مقام‌های امنیت ملی امریکا بر این باورند که روسیه از زمان انضمام شبه جزیره کریمه اوکراین در 2014 تمرکز خود را بر از بین بردن اتحاد امریکا و اروپا معطوف کرده است چرا که همواره ناتو را تهدیدی برای خود می‌داند.

به‌نوشته نیویورک‌تایمز، تیم امنیت ملی دونالد ترامپ از جمله جیمز متیس وزیر سابق دفاع، و جان بولتون مشاور امنیت ملی، تلاش کرده‌اند تا نشست سال گذشته ناتو را بدون طرح مساله خروج امریکا از این پیمان پیش ببرند. حال اما گزارش‌هایی مبنی بر تلاش دونالد ترامپ برای پنهانکاری درباره دیدارهایش با ولادیمیر پوتین و آغاز تحقیقات پلیس فدرال امریکا (اف‌بی‌آی) درباره ارتباط دولت امریکا و روسیه، تکرار تمایل ترامپ برای خروج از ناتو مقام‌های امنیت ملی امریکا را بطور جدی‌تری نگران کرده است.

نیویورک‌تایمز اخیرا در گزارشی از تحقیقات اف‌بی‌آی درباره فعالیت ترامپ برای مسکو پرده برداشته بود. بر اساس این گزارش، تحقیق اف‌بی‌آی در نهایت با تحقیقات بازرس مولر دادستان ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات امریکا، ادغام شده است. ترامپ در واکنش به این گزارش گفته هرگز برای روسیه کار نکرده است.

رییس‌جمهوری امریکا در پاسخ به پرسش خبرنگاری در این باره گفته: «حتی طرح این سوال نیز شرم‌آور است... آنها این تحقیق را آغاز کردند چون من جیمز کومی را اخراج کرده بودم که یک کار بسیار عالی برای کشورمان بود.» ترامپ همچنین این موضوع را که تلاش کرده تا جزییات دیدار خود با پوتین را پنهان کند، رد کرده است. گفت‌وگوهای ترامپ با پوتین در نشست هلسینکی اعتراض‌های بسیاری را در امریکا حتی در میان سیاستمداران جمهوری‌خواه به همراه داشت. آنها به رفتار آشتی‌جویانه ترامپ در مقابل پوتین اعتراض داشتند. ترامپ که هرگونه تبانی با روسیه در جریان انتخابات را رد می‌کند بارها از تحقیقات مولر انتقاد کرده و او را «شکارچی جادوگر» خوانده است. این در حالی است که تحقیقات مولر همچنان ادامه دارد و تاکنون چند تن از همکاران نزدیک ترامپ محکوم شده‌اند.

 

ارسال نظر