با دولت گفت‌وگو کنید

۱۳۹۷/۱۰/۲۵ - ۰۰:۵۹:۴۹
کد خبر: ۱۳۷۶۹۰
با دولت گفت‌وگو کنید

گروه جهان|

 امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه، طرح موسوم به «مناظره بزرگ» را با هدف کاهش خشم و عصبانیت پشت چند هفته تظاهرات ملی را به اجرا درمی‌آورد. رییس‌جمهوری فرانسه این طرح را در واکنش به 9 هفته تظاهرات «جلیقه زردها» آغاز و به منظور پایان دادن به ناآرامی‌ها و اعتراضات، مردم کشورش را به شرکت در گفت‌وگوهای ملی دعوت کرده است. در این طرح که از سه‌شنبه (امروز) آغاز می‌شود، مردم و نهادهای مختلف درباره مسائل مهم مورد مناقشه با دولت مذاکره و مناظره می‌کنند. این سنت قدیمی از زمان انقلاب کبیر فرانسه (سال ۱۷۸۹ میلادی) تاکنون به یادگار مانده است. ماکرون به عنوان مقدمه‌چینی برای اجرای این طرح در نامه‌ای خطاب به مردان و زنان کشورش، پیش‌نویسی از سیاست‌گذاری‌های آتی دولت خود را ارایه کرد. تظاهرات جنبش موسوم به «جلیقه‌زردها» در ابتدا به صورت یک جنبش مردمی مسالمت‌آمیز در اعتراض به طرح افزایش مالیات بر سوخت در برنامه بودجه دولت ماکرون آغاز شد، اما خیلی سریع به خشونت گرایید و به اعتراض‌هایی کلی به سیاست‌های ماکرون تبدیل شد و احزاب مخالف دولت هم درصدد استفاده از آن برآمدند. در این میان مارین لوپن رهبر حزب راست افراطی فرانسه هم کمپین انتخاباتی خود را برای انتخابات قریب‌الوقوع پارلمانی اروپا با این درخواست از جلیقه‌زردها آغاز کرده که اتحادیه اروپا را به موافقت با برگزاری همه‌پرسی درباره سیاست‌های ماکرون وا دارند.

    محدوده طرح گفت‌وگوی ملی

اعتراض‌های جلیقه‌زردها اگرچه در ماه نوامبر با نارضایتی از افزایش مالیات سوخت آغاز شد، اما خیلی سریع به شورشی گسترده به‌دلیل نارضایتی از استانداردهای زندگی انجامید. خشونت‌ها و ناآرامی‌های مرتبط با این تظاهرات ماکرون را وادار کرد مالیات کم‌درآمدها و مالیات بر سوخت را کاهش دهد. اما هیچ‌یک از این وعده‌ها برای آرام کردن اعتراض‌ها کافی نبودند و شمار معترضان در جدیدترین هفته اعتراض‌ها به 84 هزار نفر رسید؛ با این حال، میزان خشونت‌ها در قیاس با هفته‌های گذشته کاهش یافته بود. به نوشته یورونیوز، ماکرون در جدیدترین اقدام برای آرام کردن اعتراض‌ها در «نامه به فرانسوی‌ها» محورهای طرح گفت‌وگوی ملی را تعیین و با انتشار نامه‌ای از مردم فرانسه دعوت کرد تا برای پایان دادن به تنش فراگیر در این گفت‌وگوها شرکت کنند.

ماکرون در این نامه سرگشاده حدود 30 مشکل اصلی فرانسه را در قالب چهار پرسش برای شهروندان مطرح کرد که به‌ترتیب درباره مالیات‌ها، ساختار دولت و نهادهای عمومی، تغییرات زیست‌محیطی و تقویت دوباره دموکراسی و حقوق شهروندی هستند. رییس‌جمهوری فرانسه نامه خود را اینگونه آغاز کرده: «مردان و زنان عزیز فرانسه، هموطنان. ما در دوره‌ای پر از شک و تردید به سر می‌بریم، باید به یاد داشته باشیم که چه کسی هستیم. فرانسه مثل هیچ کشور دیگری نیست. اینجا حس بی‌عدالتی زنده‌تر از هر جای دیگری است. لذا درخواست برای کمک و همبستگی‌ هم قوی‌تر است. در کشور ما، بخش عظیمی از شهروندان مالیات بر درآمد می‌پردازند که گرچه طاقت فرسا اما نابرابری را کاهش می‌دهد. در کشور ما، آموزش، سلامت، امنیت و عدالت برای همگان فارغ از شرایط یا ثروت افراد در دسترس است... البته من می‌دانم که چرا امروز برخی از ما ناراضی یا خشمگین هستیم؛ زیرا مالیات‌ها بسیار بالا است، خدمات حمل و نقل عمومی در دسترس برخی‌ها نیست، درآمدهای آنها پایین است و نمی‌توانند از دریافتی‌های خود خشنود باشند؛ به این دلیل که کشور ما فرصت‌های برابر در تمامی زمینه‌ها و در تمامی مناطق برای موفقیت خانواده‌ها ارایه نمی‌دهد... من در این ناصبوری سهیم هستم... باید گفت‌وگو کنیم و نظراتمان را شفاف بیان کنیم. اما یک شرط دارد: رد هرگونه خشونت.»

ماکرون در بخش دیگری از این نامه نوشته: «امیدوارم که حتی‌الامکان افراد زیادی در این مناظره بزرگ ملی حضور یابند تا برای آینده کشور مشارکتی مفید داشته باشیم. پیشنهادهای شما ایجاد یک قرارداد تازه برای ملت، سازماندهی اقدامات دولت و مجلس ملی را ممکن می‌سازد.» ماکرون در ادامه این نامه آورده است: «هیچ سوال ممنوعه‌ای وجود ندارد. ما نمی‌توانیم درباره همه‌چیز توافق کنیم و این امری عادی در دموکراسی است. اما دست‌کم نشان خواهیم داد که از گفت‌وگو، تبادل نظر و مناظره نمی‌ترسیم.» با این حال، ماکرون بار دیگر بر پایبندی خود به دستورکار اصلاحات اقتصادی تاکید کرد و گفت قصد عقب‌نشینی از برخی اصلاحات از جمله لغو مالیات ثروتمندان را که باعث شده به او لقب «رییس‌جمهور ثروتمندان» را بدهند، ندارد. او افزود: «وقتی مالیات‌ها بیش از حد بالاست، اقتصاد ما به‌شدت به منابعی نیاز دارد که به سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها منجر شود، ایجاد اشتغال کند و رشد اقتصادی به ارمغان آورد. اقداماتی را که برای اصلاح شرایط موجود و تشویق به سرمایه‌گذاری و تضمین پرداخت دستمزدهای بیشتر پیشنهاد کرده‌ایم، لغو نمی‌کنیم.» به‌گفته ماکرون، دولت در فاصله زمانی کوتاهی بعد از اتمام مذاکرات در 15 مارس گزارش خود را درباره آن ارایه می‌دهد. همچنین قرار است در همین رابطه جلساتی در تالارهای شهرداری برگزار شوند.

دولت ماکرون پیش‌تر با حذف مالیات بر سوخت و برخی دیگر از مالیات‌های مورد مناقشه و افزایش حداقل دستمزدها، در برابر مطالبات جلیقه‌زردها اندکی عقب‌نشینی کرده بود. با این حال، گروه‌هایی از معترضان که مطالبات بنیادین دارند و اکثرا از سوی احزاب چپ و راست افراطی حمایت می‌شوند، با رد دعوت رییس‌جمهوری به مناظره، کناره‌گیری او را خواستار شده‌اند. از جمله خواسته‌های جلیقه‌زردها عدالت اجتماعی برای کارگرانی با مهارت پایین است که جهانی‌سازی، مقررات‌زدایی و یکپارچگی موجود در اتحادیه اروپا آنها را به دردسر انداخته است. از این جهت، جلیقه زردها با جناح چپ اشتراک بیشتری دارند.

 

ارسال نظر