کوتاه از منطقه

۱۳۹۷/۱۰/۲۴ - ۰۰:۱۳:۴۵
کد خبر: ۱۳۷۶۱۲

مذاکره کابل و طالبان در آینده نزدیک

نماینده ویژه اشرف غنی رییس‌جمهوری افغانستان، در امر توافق و صلح منطقه‌ای گفته طالبان در چند ماه آینده با دولت افغانستان مذاکره خواهد کرد. به‌گزارش آوا پرس، عمر داودزی گفته طالبان همیشه با این بهانه که در گام اول خواهان مذاکره با امریکا و سپس با کابل است، مذاکره با کابل را به تعویق می‌انداخت، به‌منظور اتمام چنین بهانه‌هایی دولت افغانستان به ایالات متحده اجازه مذاکره مستقیم با طالبان را صادر کرد.

سرمایه‌گذاری۱۰میلیارد دلاری عربستان در پاکستان

عربستان سعودی اعلام کرده برای ساخت یک پالایشگاه نفت در بندر گوادر پاکستان، ۱۰میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خواهد کرد. به‌ نوشته نشنال، خالد فالح وزیر نفت عربستان سعودی، که به گوادر سفر کرده گفته ریاض قصد دارد با سرمایه‌گذاری در پاکستان و شراکت با اسلام‌آباد در کریدور اقتصادی چین و پاکستان، به توسعه اقتصادی پاکستان ثبات دهد. چین در ساخت بندر گوادر حضور دارد و ۶۰ میلیارد دلار هزینه آن‌چه «کریدور اقتصادی چین و پاکستان» عنوان شده، کرده است.

درخواست برای تحریم سرپرست وزارت دفاع افغانستان

سازمان دید‌بان حقوق بشر می‌گوید که انتصاب اسدالله خالد به سرپرستی وزارت دفاع افغانستان باید «زنگ خطری» برای حامیان این کشور باشد. مدیر بخش آسیای دید‌بان حقوق‌بشر گفته شواهد معتبری وجود دارد که خالد حقوق بشر را در دوران تصدی سمت‌های دولتی نقض کرده است. نخستین گزارش در این باره به سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ و زمانی بازمی‌گردد که اسدالله خالد والی قندهار بوده است.

خوش‌بینی پمپئو درباره توافق ترکیه و کردهای سوریه

وزیر خارجه امریکا درباره دستیابی به توافقی که هم مورد قبول آنکارا باشد و هم امنیت شبه‌نظامیان کرد سوریه را تامین کند، ابراز خوشبینی کرده است. به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، مایک پمپئو جزییات مشخصی از این توافق احتمالی ارایه نکرده است. در پی اعلام خبر خروج نیروهای امریکایی از سوریه، کردهای سوریه نسبت به حمله ترکیه به مناطق تحت کنترل آنها ابراز نگرانی کرده و از دمشق کمک خواستند که مورد قبول دولت سوریه قرار گرفت. گزارش‌هایی منتشر شده مبنی بر اینکه ترکیه نیروهای خود را در نواحی مرزی برای حمله به سوریه آماده کرده است.

 

ارسال نظر