خط و نشان واشنگتن درباره «نورث استریم2»

۱۳۹۷/۱۰/۲۴ - ۰۰:۱۱:۳۰
کد خبر: ۱۳۷۶۰۵
خط و نشان واشنگتن درباره «نورث استریم2»

گروه جهان|

سفیر ایالات متحده در آلمان به شرکت‌های آلمانی که در پروژه احداث خط لوله گاز «نورث استریم۲» مشارکت دارند هشدار داده در صورت ادامه فعالیت در این پروژه، از سوی امریکا تحریم خواهند شد. شرکت‌های آلمانی که این نامه‌ها را دریافت کرده‌اند، اقدام سفیر امریکا را نوعی اخاذی و فشار سیاسی خوانده‌اند.

روزنامه آلمانی «بیلد‌ام زونتاگ» یکشنبه گزارش داد، ریچارد گرنل سفیر امریکا در آلمان در نامه‌های تهدیدآمیز خود یادآوری کرده که این هشدارها با مشورت و تأیید چندین نهاد در واشنگتن صادر شده است. گرنل پیش از این نیز به شرکت‌های آلمانی دخیل در پروژه نورث استریم2 هشدار داده بود. وزارت امور خارجه آلمان در واکنش به این اقدام دیپلمات امریکایی گفته که رفتار گرنل با منش‌های دیپلماتیک مغایرت دارد. مقام‌های این وزارتخانه گفته‌‌اند که موضوع را بررسی می‌کنند و در این رابطه با واشنگتن بطور مستقیم تماس برقرار خواهند کرد. این در حالی است که سخنگوی سفارت ایالات متحده در آلمان در واکنش به اعتراض‌ها گفته نامه سفیر امریکا تهدیدآمیز نبوده بلکه حاوی یک پیام واضح سیاست امریکا بوده است.

    اسارت در دست روسیه

پروژه نورث استریم۲ طبق ارزیابی‌ها از پایان سال ۲۰۱۹ میلادی به بهره‌برداری می‌رسد. عملیات احداث خط لوله گاز آغاز شده و هزینه‌های آن را نیز شرکت‌های بین‌المللی برعهده دارند. گفته شده، ۵۰ درصد هزینه‌ها از سوی شرکت گازپروم روسیه تأمین می‌شود. پروژه گازی نورث استریم۲ گاز روسیه را به آلمان و برخی از کشورهای اروپایی منتقل می‌کند. دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا، چندین بار از مشارکت شرکت‌های آلمانی در این پروژه به‌شدت انتقاد کرده است. ترامپ آلمان را متهم کرده به‌دلیل وابستگی خود به انتقال گاز، اسیر دست روسیه شده است. دونالد ترامپ پیش‌تر هم با تحت فشار قرار دادن آلمان از این کشور خواسته بود تا با انصراف از طرح نورث استریم۲، گاز مورد نیاز خود را به جای روسیه از امریکا خریداری کند. ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه، تابستان امسال اعلام آمادگی کرد در صورت تحریم شرکت‌های کمک‌کننده به احداث این خط لوله گاز طبیعی، روسیه هزینه‌های این پروژه را بطور کامل تقبل خواهد کرد. او در ماه اوت طی دیداری با مقامات آلمانی تأکید کرده بود با وجود مخالفت‌های امریکا، او مصمم است که این پروژه عملی شود. اعتراض ایالات متحده به این خط‌ لوله پس از آنکه روسیه به دخالت در انتخابات 2016 امریکا متهم شد، افزایش یافت. کنگره امریکا اوت 2017 به ترامپ قدرت داد که تحریم‌هایی را علیه شرکت‌ها و شخصیت‌های حقیقی درگیر در این پروژه اعمال کند. یکی از نگرانی‌های واشنگتن این است که خط‌ لوله نورث استریم2، امکان متوقف کردن ارسال گاز از روسیه به اروپا از طریق اوکراین را فراهم می‌کند. قرارداد گازپروم برای انتقال گاز طبیعی از طریق خط‌ لوله‌ای که از اوکراین عبور می‌کند در پایان 2019 خاتمه می‌یابد. این در حالی است که اوکراین که از 2014 میلادی در پی حمایت روسیه از جدایی‌طلبان با این کشور درگیر مناقشه است، به‌شدت به درآمد حاصل از این انتقال نیاز دارد. گرچه ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه، پس از دیدار با دونالد ترامپ در هلسینکی گفت به واشنگتن اطمینان داده پس از تکمیل پروژه «نورث استریم2» روسیه همچنان به انتقال گاز طبیعی به اروپا از طریق خط‌لوله اوکراین ادامه خواهد داد؛ اما به‌نظر می‌رسد که این اطمینان دادن‌ها کاری از پیش نبرده و ترامپ که این روزها در داخل ایالات متحده بیش از هر وقت دیگری به داشتن ارتباط محرمانه با روسیه مظنون است، قصد دارد مخالفت‌های خود را شدیدتر از پیش دنبال کند.

   اظهارات جنجالی سفیر

اظهارات ریچارد گرنل دیپلمات امریکایی در آلمان پیش از این نیز واکنش‌هایی را در این کشور برانگیخته بود. گرنل که از ماه مه ۲۰۱۸ به عنوان سفیر امریکا فعالیت خود را در آلمان آغاز کرده، همان زمان در مصاحبه‌ای با سایت راستگرای برایت بارت از تقویت محافظه‌کاران در سراسر اروپا سخن گفته و این امر را بخشی از وظایف خود در آلمان تلقی کرده بود. این سخنان خلاف رهنمودهای کاری و دیپلماسی ارزیابی شد و واکنش شدید مقامات آلمانی را در پی داشت. (استیو بنن مشاور خبرساز دونالد ترامپ در امور استراتژیک که از کار برکنار شد، پیش از پیوستن به کارزار انتخاباتی ترامپ و پذیرفتن پست مشاورت، مدیر سامانه خبری برایت بارت بود.)  ریچارد گرنل همچنین در نخستین روز کاری خود در آلمان با انتشار توییتی از شرکت‌های آلمانی خواست فعالیت‌های خود در ایران را فورا متوقف کنند. این توییت اندکی پس از آن منتشر شد که دونالد ترامپ بطور رسمی اعلام کرد ایالات متحده از توافق هسته‌ای با ایران (برجام) خارج می‌شود. مارتین شولتز رهبر سابق حزب سوسیال دموکرات آلمان، درباره ریچارد گرنل گفته بود که رفتار سفیر جدید ایالات متحده در برلین شباهتی به رفتار یک دیپلمات ندارد و بیشتر به رفتار یک افسر راست‌گرای افراطی یک قدرت استعماری شبیه است.

 

ارسال نظر