سناریوهای گوناگون برگزیت و تاثیرات آنها بر «پوند»

۱۳۹۷/۱۰/۲۳ - ۰۱:۱۱:۵۲
کد خبر: ۱۳۷۵۲۲
سناریوهای گوناگون برگزیت و تاثیرات آنها بر «پوند»

گروه جهان| طلا تسلیمی|

 ژان کلود یونکر رییس کمیسیون اروپایی، درصدد همکاری با ترزا می ‌نخست‌وزیر بریتانیا برآمده تا از سناریوی «فاجعه‌آمیز» جدایی بدون توافق لندن و بروکسل جلوگیری کند. مجلس عوام بریتانیا قرار است در چند روز آینده درباره طرح برگزیت مورد توافق بین دولت ترزا می‌ و اتحادیه اروپا رای‌گیری کند و طبق شواهد موجود، نخست‌وزیر بریتانیا هنوز نتوانسته نظر منتقدان این طرح را جلب کند. از جمله مواردی که در این طرح با مخالفت قانون‌گذاران بریتانیایی از جمله شورشی‌های حزب محافظه‌کار، شرایط مرز بین ایرلند شمالی (بخشی از خاک بریتانیا) و جمهوری ایرلند است. نگرانی از رای منفی پارلمان بریتانیا به پیش‌نویس برگزیت سبب شده کمیسیون اروپا وعده همکاری‌های بیشتر در این زمینه را مطرح کند. برگزیت از زمان برگزاری همه‌پرسی در سال 2016 تاکنون بطور مستقیم بر عملکرد پوند، ارز ملی بریتانیا، تاثیر داشته است. بلومبرگ با برگزاری یک نظرسنجی از 11 بانک دریافته که بهترین سناریو برای پوند برگزاری همه‌پرسی مجدد است که البته سناریوی محتملی به شمار نمی‌رود. اما آنچه جای امیدواری دارد این است که بدترین سناریو برای پوند یا همان جدایی بدون توافق هم چندان محتمل نیست.

پارلمان بریتانیا قرار است سه‌شنبه درباره پیش‌نویس برنامه جدایی این کشور از اتحادیه اروپا در تاریخ 29 ماه مارس رای‌گیری کند. وابسته به رای قانون‌گذاران و واکنش ترزا می‌به نتیجه، ارزش پوند می‌تواند به بالاترین سطح از ماه مه 2018 تاکنون افزایش یابد یا به کمترین سطح از زمان همه‌پرسی برگزیت در ماه ژوئن 2016 سقوط کند.

  سناریوهای محتمل برای پوند

کنِت بروکس استراتژیست شرکت خدمات مالی فرانسوی «سوسیت ژنرال» می‌گوید این احتمال که «برگزیت هرگز رخ ندهد»، هنوز از معاله خارج نشده است و برگزاری همه‌پرسی دوم می‌تواند به افزایش قابل‌توجه ارزش پوند منجر شود. طبق نظرسنجی انجام شده توسط بلومبرگ، بهترین سناریو برای پوند این است که ترزا می‌پس از شکست در رای‌گیری سه‌شنبه درصدد برگزاری همه‌پرسی مجدد برآید. شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی احتمال اینکه توافق حاصله توسط ترزا می‌در دور اول رای‌گیری در پارلمان تصویب شود را تنها 15 درصد دانسته‌اند. آنها همچنین از احتمال 25 درصدی برگزاری همه‌پرسی مجدد درباره خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا سخن گفته‌اند. این در حالی است که این سناریو بهترین تاثیر را بر پوند خواهد داشت و می‌تواند ارزش آن را از یک پوند در برابر 1.28 دلار در حال حاضر به 1.35 دلار افزایش دهد.باتوجه به بن‌بست کنونی در پارلمان، احتمال اینکه توافق برگزیت تا پیش از مهلت ماه مارس تصویب نشود نیز وجود دارد و تفکر کلی این است که بریتانیا برای تعویق خروج رسمی برمی‌آید؛ اگرچه مقامات دولت ترزا می‌این احتمال را قویا رد کرده‌اند. در حال حاضر بازارها به چشم‌انداز پوند در 9 ماه آینده چندان خوش‌بین نیستند. کاترین گورتزکی استراتژیست ارزی در شرکت خدمات مالی «یونی‌کردیت ‌اس‌پی‌ای» گفت: «اگر بن‌بست بر سر توافق حاصله در بریتانیا ادامه یابد، همه‌پرسی دوم می‌تواند تنها راه برای خروج از باتلاق کنونی باشد. چنین اقدامی احتمالا نگرانی‌ها در بازارها را از مخاطرات کاهش خواهد داد.»برگزاری همه‌پرسی مجدد اگرچه می‌تواند محبوب‌ترین سناریو برای سرمایه‌گذاران باشد، اما بطور بالقوه پیچیده‌ترین نتیجه ممکن به شمار می‌رود. اکثریت پارلمانی از این سناریو حمایت نمی‌کند و حزب اپوزیسیون کارگر هم برگزاری انتخابات سراسری زودهنگام را به بازگشت به رای‌گیری 2016 ترجیح می‌دهد.

  ماجراجویی‌ها ادامه دارد

باتوجه به نظرات شرکت‌کنندگان در نظرسنجی، اگر در بریتانیا انتخابات سراسری برگزار شود ارزش پوند حدود 5‌درصد کاهش خواهد یافت و به 1.22 دلار خواهد رسید. شرکت «نومورا اینترنشنال» معتقد است که در صورت مطرح شدن سناریوی انتخابات سراسری زودهنگام، ارزش پوند کاهش می‌یابد چون نگرانی سرمایه‌گذاران از اقدامات دولت تحت رهبری جرمی کوربین رهبر حزب کارگر در راستای افزایش مالیات‌ها و هزینه‌ها افزایش می‌یابد.

اما طبق نتایج نظرسنجی انجام شده، با وجود آنکه تا خروج رسمی بریتانیا از اتحادیه اروپا اندکی بیش از دو ماه زمان نمانده، اما بازارها چندان نگران سناریوی جدایی بدون توافق نیستند و احتمال برگزیت بدون توافق را 15 درصد می‌دانند؛ اما طبق پیش‌بینی شرکت‌کنندگان در نظرسنجی، در صورت وقوع چنین سناریویی ارزش پوند به 1.15 دلار کاهش می‌یابد.نظرسنجی بلومبرگ از چالش‌های پیش روی سرمایه‌گذاران حکایت دارد و استراتژیست‌ها در حال بررسی عواقب پنج سناریوی محتمل در رابطه با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا یعنی برگزاری همه‌پرسی مجدد، تایید پیش‌نویس توافق لندن و بروکسل در اولین دور رای‌گیری، تمدید زمان اجرای ماده 50 قانون لیسبون (تعویق برگزیت)، انتخابات سراسری و عدم توافق هستند. «بی‌ان‌پی پریباس» پنج‌شنبه موضع‌ دیرینه خود را در قبال پوند تغییر داد و از مخاطره کاهش 6 درصدی ارزش پول ملی بریتانیا خبر داد.این در حالی است که به‌گفته جین فولی رییس بخش استراتژی ارزی «رابوبانک»، بسیاری از مشتریان در پی نگرانی‌ها و بی‌اعتمادی‌های موجود بطور کلی از سرمایه‌گذاری در ارز بریتانیا صرف‌نظر می‌کنند. او افزود شرکت‌های بزرگ مواد غذایی به جای بریتانیا به‌دنبال گزینه‌هایی برای سرمایه‌گذاری در شرق می‌گردند: «این روند تا زمانی که موقعیت اندکی شفاف شود، تغییری نخواهد کرد. بطور کلی، نگرانی‌های زیادی درباره احتمال نوسان پوند و روابط بریتانیا با اتحادیه اروپا طی دو سال آینده وجود دارد.» پوند از زمان همه‌پرسی برگزیت تاکنون 13‌درصد از ارزش خود را از دست داده است. با این حال، کریسپین اودی از حامیان برگزیت و مدیر سرمایه در شرکت «هج» معتقد است که بریتانیا در نهایت در اتحادیه اروپا باقی می‌ماند و در نتیجه، ارزش پوند تقویت می‌شود.

 

ارسال نظر