کوتاه از منطقه

۱۳۹۷/۱۰/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۲۸۶

طالبان و نمایندگان امریکا دیدار می‌کنند

یکی از رهبران طالبان افغانستان گفته نمایندگان این گروه و امریکا دور جدید مذاکرات را چهارشنبه (امروز) در قطر آغاز می‌کنند. به‌گزارش رویترز، این دور از مذاکرات در صورت برگزاری، چهارمین دور گفت‌وگوهای طالبان با نمایندگان امریکا به سرپرستی زلمای خلیل‌زاد است. نمایندگان دولت افغانستان با وجود درخواست‌های مکرر امریکا بار دیگر در این مذاکرات غایب خواهند بود. طالبان گفته طرف اصلی آنها در جنگ ۱۷سال اخیر امریکا است. این گروه که از ۲۰۰۱ و در پی حمله امریکا و متحدانش قدرت را از دست داد، دولت افغانستان را عروسک خیمه شب بازی واشنگتن توصیف می‌کند و می‌گوید مذاکره با آن معنایی ندارد.

اردوغان دیدار با بولتون را نپذیرفت

مشاور امنیت ملی امریکا پس از آنکه با پاسخ منفی رییس‌جمهوری ترکیه برای دیدار مواجه شد این کشور را ترک کرد. به‌نوشته دیلی‌صباح، رجب طیب اردوغان اخیرا از اظهارات جان بولتون مبنی بر اینکه امریکا تحت شرایطی ویژه نیروهایش را از سوریه خارج می‌کند، انتقاد کرده بود. بولتون گفته امریکا در صورتی سوریه را ترک می‌کند که ترکیه تضمین دهد به کردهای سوریه حمله نمی‌کند. اردوغان گفته ترکیه نمی‌تواند این شرایط امریکا را بپذیرد.

کودکان عراقی در معرض نقض‌حقوق‌بشر

کمیسیون حقوق بشر پارلمان عراق اعلام کرده کودکان آواره عراقی با نقض‌های خطرناک حقوق بشری مواجه هستند. به‌گزارش القدس العربی، عضو کمیسیون حقوق بشر وابسته به پارلمان عراق گفته کودکان آواره در معرض نقض‌هایی از جمله عدم فرصت آموزش، مجبور به کار کردن در ساعات طولانی، سخت و مشقت‌بار که با سن آنها متناسب نیست، قرار دارند. آنها همچنین با خطر لگدمال شدن در مسیرها و سوءاستفاده جنسی روبرو هستند. از میان ۲.۶ میلیون آواره در عراق حدود نیمی از آنها را کودکان تشکیل می‌دهند.

آغاز دادگاه متهمان ترور سفیر روسیه در ترکیه

جلسه دادگاه ۲۸ متهم به مشارکت در ترور سفیر وقت روسیه در ترکیه از جمله فتح‌الله گولن روحانی در تبعید و مخالف اردوغان، در دومین دادگاه کیفری آنکارا آغاز شد. به‌گزارش اسپوتنیک، آندری کارلوف سفیر روسیه در ترکیه، ۱۹ دسامبر ۲۰۱۶ در یک گالری آثار هنری در آنکارا توسط آلتینتاس، مامور پلیس مرتبط با جنبش گولن کشته شد. آلتینتاس پس از این اقدام به ضرب گلوله پلیس جان خود را از دست داد. دادستان ترکیه گفته شبکه گولن در کشتار وی نقش داشته و هدف از این اقدام برهم زدن روابط روسیه و ترکیه است.

 

ارسال نظر