ترامپ و جمهوری‌خواهان در رینگ بوکس

۱۳۹۷/۱۰/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۷۹۰
ترامپ و جمهوری‌خواهان در رینگ بوکس

گروه جهان|

 دموکرات‌های امریکا برای پایان دادن به تعطیلی برخی نهادهای دولت فدرال که به علت انسداد در روند تصویب لایحه بودجه ایجاد شده است، طرحی را پیشنهاد داده و بلافاصله پس از به دست گرفتن کنترل مجلس نمایندگان که پنجشنبه (فردا) اتفاق خواهد افتاد، درباره آن رای‌گیری خواهند کرد. نیویورک‌تایمز با اشاره به چالشی که این طرح برای رییس‌جمهوری امریکا و جمهوری‌خواهان ایجاد می‌کند، نوشته دموکرات‌ها با این طرح ترامپ را به گوشه رینگ برده و در نهایت پیروز از آن خارج می‌شوند.

نیویورک‌تایمز نوشته، گرچه سرنوشت لایحه بودجه جدید امریکا کاملا مبهم است چرا که هیچ اعتباری برای تامین مالی پروژه ساخت دیوار در مرزهای مکزیک که ترامپ بر آن اصرار می‌ورزد، گنجانده نشده اما دموکرات‌ها امیدوارند این رویکرد، جمهوری‌خواهان سنا را در موضعی سخت قرار دهد. اگر جمهوری‌خواهان این تامین مالی را برای دپارتمان‌های غیرمرتبط با امنیت مرزی رد کنند، آن وقت به آنها به چشم گروگان‌گیرندگان آژانس‌ها و ۸۰۰ هزار کارمند نگاه می‌شود، امری که می‌تواند نقشی تاثیرگذار بر انتخابات داشته باشد. ساخت دیوار مرزی یا دیوار ضدمهاجرت میان امریکا و مکزیک یکی از شعارهای انتخاباتی اصلی ترامپ بود. نانسی پلوسی رهبر دموکرات مجلس نمایندگان امریکا، اما این دیوار را پر هزینه، بدون اثر و غیراخلاقی می‌داند.

گفته شده، طرح دموکرات‌ها که بطور جداگانه پنجشنبه در صحن مجلس نمایندگان به رای گذاشته می‌شود شامل دو بخش است: بخش نخست شامل هزینه‌های کامل یک سال مالی نهادهایی چون وزارت داخلی و خدمات درآمد داخلی است. بخش دوم، بودجه امنیت داخلی را در همین سطح فعلی تا هشتم فوریه تمدید می‌کند که شامل 1.3 میلیارد دلار برای فنس‌کشی نواحی مرزی است. در این طرح هیچ اشاره‌ای به درخواست 5 میلیارد دلاری ترامپ برای ساخت دیواری مرزی نشده است.

رییس‌جمهور امریکا که قدرت وتو کردن قوانین کنگره را دارد، در واکنش به طرح دموکرات‌ها در توییتر نوشته: «دموکرات‌ها احتمالا قصد دارند طبق معمول لایحه بودجه ساده‌ای را ارایه کنند که در آن هیچ چیز جدیدی برای پروژه تقویت امنیت مرزهای امریکا یعنی دیوار ضدمهاجرت گنجانده نشده است.»

او که نشان داده قصد ندارد به‌هیچ عنوان از خواست خود عقب‌نشینی کند در مصاحبه‌ای با فکس نیوز هم گفته: «ما تسلیم نخواهیم شد. ما دست از درخواست خود برای تامین بودجه ساخت دیوار مرزی برنمی‌داریم. ما باید امنیت مرزی داشته باشیم. این دیوار بخش بزرگی از امنیت مرزی است، بزرگ‌ترین بخش آن. آماده‌ام و تمایل دارم با رهبران دموکراتیک در کنگره در این باره گفت‌وگو کنم. من آماده‌ام، تمایل دارم و می‌توانم. من در کاخ سفید هستم. من آماده‌ام به کنگره بروم. آنها می‌توانند به اینجا بیایند. آنها می‌توانند هر زمان که خواستند، بیایند. من کریسمس را در کاخ سفید هستم. من شب سال نوی میلادی را در کاخ سفید هستم.»

اگر ترامپ از امضای طرح جدید خودداری کند تعطیلی بخش‌هایی از دولت فدرال که از 21 دسامبر آغاز شده، ادامه خواهد یافت. به اعتقاد ناظران، دموکرات‌ها با تمدید بودجه امنیت داخلی قصد دارند که راه مذاکره با جمهوری‌خواهان در یک ماه آینده را باز بگذارند. اگر این دو بخش رای بیاورند، بسته تامین مالی به سنای تحت رهبری جمهوری‌خواهان می‌رود. با این حال میچ مک‌کانل رهبر جمهوری‌خواهان در سنا گفته: «واضح است؛ سنا چیزی را برای رییس‌جمهوری نمی‌فرستد که او امضایش نکند.»

مارک میدوز نماینده جمهوری‌خواه کارولینای شمالی، طرح پیشنهادی دموکرات‌ها را غیرعملی خوانده و گفته: «تازه‌ترین پیشنهاد پلوسی هیچ تلاش جدی برای تضمین امنیت مرزی یا رسیدن به مصالحه نکرده است. فهرست 1.3 میلیارد دلاری دموکرات‌ها بدین معنی است که هیچ مبلغی برای دیوار مرزی در نظر گرفته نشده و به همین دلیل غیرعملی است. این طرح پاسخ مشروعی به این بن بست نیست.»

نیویورک‌تایمز نوشته، هدف از این طرح دموکرات‌ها رودررو کردن جمهوری‌خواهان با ترامپ است. نانسی پلوسی رهبر دموکرات‌های مجلس نمایندگان، با انتشار بیانیه‌ای از سوی نمایندگان حزبش گفته: «اگر سناتور مک‌کانل و جمهوری‌خواهان سنا از بخش نخست این لایحه حمایت کنند در واقع در تعطیلی دولت امریکا شریک دونالد ترامپ شده‌اند. این کار به معنی ادامه گروگان‌گیری سلامت و امنیت شهروندان و پرداخت حقوق کارگران و کارکنان امریکایی است.» نانسی پلوسی تاکید کرده که رد کردن این طرح از سوی جمهوری‌خواهان سنا نشان‌دهنده بالاترین حد بی‌مسوولیتی و بدبینی سیاسی است.

به اعتقاد ناظران سیاسی، فارغ از اینکه ترامپ و جمهوری‌خواهان طرح جدید را تایید یا رد کنند، دموکرات‌ها پیروز این میدان خواهند بود. چرا که در حالت اول، اگر جمهوری‌خواهان طرح آنها را تصویب کنند و به امضای دونالد ترامپ برسانند، در حقیقت توانسته‌اند حرف خود را به کرسی نشانده و رییس‌جمهوری سرسخت را وادار کنند که چند گام به عقب بردارد. در حالت دوم، اگر پیشنهادات رد شود، جناح دموکرات می‌تواند مدعی شود که دونالد ترامپ و جمهوری‌خواهان باعث بیکاری یا کار بدون حقوق و مرخصی اجباری 800 هزار کارمند دولتی شده‌اند. به‌ویژه این‎که یکی از بزرگ‌ترین اتحادیه‌های کارگری امریکا از دولت ترامپ به‌دلیل تعطیلی دولت فدرال شکایت کرده است. فدراسیون کارمندان دولت امریکا در شکواییه خود استدلال کرده که وادار کردن کارمندان به کار بدون حقوق غیرقانونی است.

 

 

ارسال نظر