کره‌شمالی با سامانه مالی تحریم‌های امریکا را دور می‌زند

۱۳۹۷/۱۰/۱۰ - ۰۰:۵۸:۳۹
کد خبر: ۱۳۶۶۳۱

گروه جهان| کره‌شمالی با ایجاد یک سیستم مالی جایگزین در سایه با شرکت‌های صوری، تحریم‌های امریکا را دور می‌زند و مبادلات تجاری در سطح جهان را انجام می‌دهد. به‌گزارش وال استریت ژورنال، این مشکلی آشنا برای کره‌شمالی بود. یک شرکت چوب تحت کنترل کره‌شمالی در آفریقا از طریق فروش چوب به یک شرکت چینی 100 هزار دلار عایدی داشت.  پیونگ‌یانگ به این پول برای پرداخت به تامین‌کنندگان نفت و سایر اقلام ضروری نیاز داشت اما تحریم‌های امریکایی و بین‌المللی با هدف مجبور کردن کره‌شمالی به کنار گذاشتن برنامه هسته‌ای، دسترسی این کشور به سیستم مالی جهانی را محدود می‌کند. از این‌رو کره‌شمالی به سازوکار غیرقانونی متوسل شده است. بر اساس شکواییه‌‌ای دادستانی امریکا ماه گذشته برای توقیف اعتبارات مربوطه مطرح کرد، کره‌شمالی به جای گرفتن 100 هزار دلار از مشتری چینی خواست که این پول را به یک تاجر در سنگاپور بدهد تا این تاجر بعدا بتواند از طرف پیونگ‌یانگ کالا خریداری کند. این برنامه ادعایی که دادستان‌های امریکا می‌گویند در سال‌های اخیر بارها مورد استفاده قرار گرفته، نشان می‌دهد چگونه کره‌شمالی یک سیستم مالی جایگزین در سایه ایجاد کرده است. مقام‌های امریکا، محققان سازمان ملل و کارشناسان ردگیری‌کننده جریان پول می‌گویند پیونگ‌یانگ با وجود مقررات منع‌کننده از تجارت بر پایه دلار، موفق به خرید و فروش اقلامی شامل نفت، زغال‌سنگ، و تنباکو شده است. این سازو کار برای تلاش‌های دولت کیم به منظور دور زدن تحریم‌های امریکا و سازمان ملل بسیار مهم است.

رقبای انتخاباتی نتانیاهو حزب «راست جدید» تاسیس کردند

گروه جهان|در حالی که پارلمان رژیم‌صهیونیستی اخیرا منحل شده و سیاستمداران صهیونیستی برای کارزار انتخاباتی آماده می‌شوند، دو چهره به‌شدت راستگرا برای جذب رای شهروندان حزب جدیدی تاسیس کرده‌اند. به‌گزارش بی‌بی‌سی، آیلت شاکد وزیر دادگستری، و نفتالی بنت وزیر آموزش از حزب راست افراطی «خانه یهودی» عضو کابینه بنیامین نتانیاهو بودند. آنها شنبه در نشست خبری تل‌آویو اعلام کردند که حزب خود را ترک و حزب راست جدید را تاسیس می‌کنند که هرگونه مصالحه با فلسطینیان را رد می‌کند. نفتالی بنت از بنیامین نتانیاهو به خاطر پذیرش طرح آتش‌بس اخیر در غزه با گروه فلسطینی حماس و خودداری از برچیدن روستای «خان‌الاحمر» فلسطینیان واقع در کرانه غربی رود اردن انتقاد کرده است. بنت همچنین با انتقاد از رابطه نزدیک رهبر حزب لیکود با احزاب مذهبی یهودی نظیر حزب شاس گفته: «نتانیاهو متوجه است که جامعه صهیونیستی مذهبی را در جیب خود دارد و هر طور که با آنها برخورد کند در نهایت او را دنبال خواهند کرد.» بنا بر نظرسنجی‌ها، محبوبیت حزب «خانه یهودی» نفتالی بنت و آیلت شاکد در بین رای‌دهندگان کاهش یافته است. این حزب که ۲۰۱۳ آغاز به کار کرد، با تاسیس کشور فلسطین در غرب رود اردن به هر شکل و ترتیبی مخالف است. دولت رژیم‌صهیونیسی هفته پیش اعلام کرد که آوریل ۲۰۱۹ انتخابات زودهنگام برگزار می‌کند. به این ترتیب انتخابات هفت ماه زودتر از موعد تعیین‌شده در روز نهم آوریل برابر با ۲۰ فروردین سال آینده برگزار می‌شود.

ترامپ از پیشرفت مذاکرات تجاری با چین خبر داد

گروه جهان| دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، اعلام کرده مکالمه تلفنی طولانی و بسیار خوبی با همتای چینی خود داشته و راه دستیابی به توافق تجاری میان دو کشور هموارتر شده است. به‌گزارش رویترز، رهبران چین و امریکا در این تماس بر تحقق مفاد نشست آرژانتین و کاهش تنش تجاری میان دو کشور تاکید کرده‌اند. ترامپ و شی جین‌پینگ در حاشیه نشست گروه 20 با توقف سه ماهه جنگ تجاری و بازنویسی تعرفه‌های جدید گمرکی بر واردات و صادرات طرفین موافقت کردند. این مهلت سه ماهه برای حل اختلافات تجاری دو کشور و دستیابی به توافقی پایدار در اول مارس 2019 به پایان می‌رسد. امریکا و چین بیشتر سال ۲۰۱۸ را به جنگ تجاری با یکدیگر گذراندند که این امر بر بازار جهانی تاثیر گذاشت. در تازه‌ترین گزارش اعلام شده، بازار اوراق بهادار چین در 2018 به‌دلیل جنگ تجاری با امریکا به عنوان متضررترین بازار بورس دنیا معرفی شده است. آمارهای رسمی نشان می‌دهد بورس شانگهای در شرق چین یکی از دو بازار بزرگ اوراق بهادار این کشور، با 24.6 درصد افت در سال 2018 بزرگ‌ترین بازنده جنگ تجاری بوده است. شاخص سهام در این شهر شرقی چین به دو هزار و 490 واحد رسیده است. همزمان آمارها نشان می‌دهد که افت بازار اوراق بهادار در شهر شنژن در جنوب چین هم 33.2 درصد بوده و به کمی بیش از یک هزار و 267 واحد رسیده است.

پوتین  از آمادگی برای مذاکره با امریکا گفت

گروه جهان| ولادیمیر پویتن رییس‌جمهوری روسیه در نامه‌ای به مناسبت سال نوی میلادی خطاب به همتای امریکایی خود نوشت که برای گفت‌وگو آماده است. یورونیوز بر اساس بیانیه کرملین که یک‌شنبه منتشر شد نوشت، پوتین در این نامه به دونالد ترامپ اعلام کرده است که مسکو برای گفت‌وگو با واشنگتن «بر سر طیف گسترده‌ای از موضوعات» آماده است و بر این موضوع تاکید داشته که روابط روسیه و امریکا مهم‌ترین عامل برای حفظ امنیت بین‌المللی و دستیابی به ثبات استراتژیک است. این نامه در حالی نوشته شده است که دونالد ترامپ در اواخر ماه نوامبر بطور ناگهانی دیدار برنامه‌ریزی شده خود با پوتین را در حاشیه نشست گروه‌20 در آرژانتین در اعتراض به توقیف کشتی‌های نیروی دریایی اوکراین، لغو کرد. همزمان پوتین در نامه‌ای جداگانه خطاب به بشار اسد رییس‌جمهوری سوریه نیز اعلام کرده است که همچنان به کمک به دولت و مردم سوریه «برای مبارزه با تروریسم» متعهد است. رییس‌جمهوری روسیه نامه‌های مشابه دیگری به مناسبت آغاز سال جدید میلادی به دیگر شخصیت‌های سیاسی جهان از جمله ترزا می‌و شینزو آبه نخست‌وزیران بریتانیا و ژاپن و همچنین شی جین‌پینگ رییس‌جمهوری چین ارسال کرده‌ است. پوتین درباره تعطیلات سال نو هم گفته است که برنامه خاصی در دست ندارد و به وظایف همیشگی خود در مسکو به عنوان رییس‌جمهوری مشغول است. دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین پیش‌تر گفته بود رییس‌جمهوری سال جدید را در پایتخت با دوستان جشن می‌گیرد.

درگیری‌های خونین در انتخابات پارلمانی بنگلادش

گروه جهان| نخستین ساعات انتخابات بنگلادش با درگیری‌های خونین بین طرفداران حزب حاکم و اپوزیسیون همراه بود که 5‌نفر کشته و ده‌ها زخمی برجا گذاشت. از آغاز کارزار انتخاباتی در این کشور تاکنون ۱۴‌هزار نفر بازداشت شده‌اند. به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، 3‌نفر از کشته‌شدگان در این درگیری‌ها از طرفداران حزب حاکم «عوامی لیگ» بودند که با حزب مخالف ائتلاف محافظه‌کار «ملی‌گرایان بنگلادش» درگیر شده بودند. 2‌نفر دیگر نیز در پی تیراندازی پلیس کشته شدند. به گفته پلیس، یکی از آنان قصد داشت صندوق‌های رای را به سرقت ببرد و دیگری در شهر بشخالی کشته شد. طبق گزارش‌های منتشر شده، پلیس به روی طرفداران حزب مخالف که قصد داشتند به محل رای‌گیری حمله کنند، آتش گشوده است. انتخابات پارلمانی بنگلادش یک‌شنبه در شرایط امنیتی برگزار شد. بیش از ۷۰۰‌هزار نفر از نیروهای نظامی حفظ امنیت صندوق‌های رای‌گیری را برعهده داشتند. همچنین مقامات بنگلادشی از شرکت‌های اینترنتی خواستند تا خدمات رسانی را تا نیمه شب یک‌شنبه قطع کنند تا جلوی پخش هرگونه شایعه گرفته شود. بنگلادش یکی از پرجمعیت‌‌ترین کشورهای مسلمان دنیاست. شیخ حسینه واجد از سال ۲۰۰۹ قدرت را در دست داشته است. در انتخابات کنونی، خالده ضیا رهبر حزب اپوزیسیون ملی‌گرا بزرگ‌ترین رقیب شیخ حسینه به حساب می‌آید، اما در حال حاضر به اتهام فساد در زندان به سر می‌برد. از این رو، شیخ حسینه واجد از بخت بالایی برای پیروزی مجدد در انتخابات برخوردار است.

 

 

ارسال نظر