توافق مسکو و لندن بر سر بازگشت کارکنان سفارت‌

۱۳۹۷/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۵۵۷

گروه جهان| مسکو و لندن بر سر بازگشت کارکنان سفارت‌های متبوع خود توافق کردند. سفارت فدراسیون روسیه در بریتانیا روز جمعه از بازگشت تعدادی از دیپلمات‌های هر دو کشور خبر داد.

الکساندر یاکوونکو سفیر روسیه در بریتانیا در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی کشورش (ایتارتاس) زمان از سرگیری فعالیت دیپلمات‌های دو کشور را ماه ژانویه اعلام کرده است. او همچنین گفته مطمئن نیست که همگی دیپلمات‌های اخراج شده در این مقطع به پست خود بازگردند، اما از نظر وی دست‌کم نیمی از این دیپلمات‌ها از ماه آینده میلادی سر کار خود حاضر خواهند بود. مقامات وزارت خارجه دو کشور تاکنون در رد یا تکذیب این خبر بیانیه رسمی صادر نکرده‌اند. اگرچه یکی از سخنگوهای وزارت خارجه روسیه این مساله را تایید کرده است.

دیپلمات‌های دو کشور اوایل سال 2018 و در پی بالاگرفتن تنش‌ها بر سر پرونده ترور سرگی اسکریپال جاسوس دوجانبه روس در بریتانیا، در اقدامی دو جانبه اخراج شده بودند؛ بریتانیا ۲۳ کارمند دیپلماتیک روسیه را در پی اتهام دست داشتن مسکو در حمله با عامل اعصاب اخراج کرد.

روسیه نیز در اقدامی متقابل با رد این اتهام برخی از کارمندان سفارت بریتانیا در مسکو را به خانه بازگرداند. حمله به اسکریپال و دخترش در خاک بریتانیا در آن مقطع زمانی نه تنها روابط مسکو و لندن را تیره کرد که واکنش تند اتحادیه اروپا و غرب را علیه کرملین به‌دنبال داشت.

 

ارسال نظر