ترامپ به‌دنبال قربانی بعدی است

۱۳۹۷/۱۰/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۲۹۴
ترامپ به‌دنبال قربانی بعدی است

گروه جهان|

رییس‌جمهوری امریکا در پی سقوط بازارهای سهام وال‌استریت، بانک مرکزی را تنها مشکل اقتصاد امریکا خوانده است. دونالد ترامپ مسوولیت تلاطم‌های اخیر را کاملا متوجه بانک مرکزی امریکا دانسته و در توییتی نوشته: «تنها مشکل اقتصاد ما فدرال رزرو است. آنها هیچ درکی از بازار ندارند. فدرال رزرو شبیه یک گلف‌باز حرفه‌ای است که نمی‌تواند امتیازی کسب کند چون درست ضربه نمی‌زند. نمی‌تواند توپ را داخل سوراخ بیاندازد!» بلومبرگ نیز که پیش‌تر از احتمال اخراج جرومی پاول رییس فدرال رزرو خبر داده بود، حال نوشته استیو منوچین وزیر خزانه‌داری، که برکناری پاول را رد کرده بود، خود اکنون مورد غضب آقای رییس‌جمهور قرار گرفته است.

سهام داو جونز سه‌شنبه ۵۰۰ واحد ریزش و به زیر 22 هزار واحد سقوط کرد. سهام اس‌اندپی۵۰۰ هم با سقوط ۲۰ درصدی، به آستانه تحمل فنی خود رسید. در پی این سقوط که در 10 سال گذشته بی‌سابقه ارزیابی شده، بلومبرگ نوشت که ناتوانی استیو منوچین وزیر خزانه‌داری امریکا، در آرام کردن بازارها باعث شده تا دونالد ترامپ که پیش‌تر به ناتوانی خود در برکناری جرومی پاول اذعان کرده، این‌بار اخراج وزیر خزانه‌داری‌اش را بررسی کند. بورس نیویورک در هفته‌های اخیر به‌دلیل نگرانی از کندی رشد اقتصادی سقوط زیادی داشته است، بطوری که ماه دسامبر در این زمینه بدترین ماه از زمان بحران بزرگ در ۱۹۳۱ بوده است.

  روزهای دشوار وزیر خزانه‌داری

استیو منوچین دوشنبه ضمن دیدار با کارگروه ««تیم حفاظت از سقوط» و پس از تماس با 6 بانک بزرگ امریکایی اطمینان داد که بانک‌ها همچنان قادرند وام پرداخت کنند. با این حال بازار سهام نیویورک در آستانه کریسمس با سقوط شاخص‌ها کار خود را آغاز کرد و در زمان بسته شدن در ساعت شش عصر به وقت لندن، دو درصد ارزش خود را از دست داد. بلومبرگ نوشته: منوچین در تقلا است تا نخستین بحران واقعی خود در این مقام را پشت سر بگذارد. او اما موفق نشده به سرمایه‌گذاران نگران از ناآرامی سیاسی در واشنگتن اطمینان خاطر بدهد و به هدف خشم ترامپ به علت کاهش ارزش سهام تبدیل شده است. نشست اضطراری منوچین با مقامات ارشد بخش تنظیم مقررات و گفت‌وگو با مدیران بانک‌ها در روز پیش از آن هم نتوانست نگرانی‌ها درباره دولت را کاهش دهد. این نگرانی‌ها در پی انتشار گزارشی مبنی بر رایزنی‌های ترامپ درباره اخراج رییس بانک مرکزی تشدید شد. ناخشنودی ترامپ از پاول به علت عملکرد بازار، اکنون ممکن است به سمت رییس او در وزارت خزانه‌داری حرکت کند. یک فرد آشنا به تفکرات ترامپ گفته که ترامپ برکناری منوچین را بررسی کرده است. یک مقام دیگر نیز گفته ادامه کار منوچین ممکن است بستگی به این داشته باشد که بازارها تا چه حد سقوط می‌کنند. ترامپ از زمان شروع به‌کار خود تاکنون به بازار سهام به عنوان یکی از دستاوردها و پایه‌های ریاست‌جمهوری‌اش نگاه کرده است. با این حال بخش زیادی از دستاوردها در بخش سهام از زمان ریاست‌جمهوری با چند ماه ناآرامی از بین رفته و سرمایه‌گذارها بطور فزاینده‌ای از تاثیر جنگ تجاری با چین و اروپا نگران هستند. ترامپ همچنان به دنبال یک قربانی است و اکنون که اذعان کرده نمی‌تواند پاول را اخراج کند ممکن است منوچین هدف قرار گیرد.

در همین حال، نانسی پلوسی رهبر اقلیت دموکرات، ترامپ را متهم کرده که ایالات متحده را در آستانه تعطیلات کریسمس به سمت آشوب برده است. پلوسی در بیانیه مشترکی با چاک شومر (دیگر سناتور دموکرات) گفته: «بازار سهام در حال غرق شدن است و رییس‌جمهور یک تسویه حساب شخصی با بانک مرکزی به راه انداخته است.»

گذشته از درگیری دولت امریکا و فدرال رزرو، تعطیلی بخشی از دولت هم نگرانی‌ها را درباره توانایی واشنگتن برای یافتن راه‌حل‌های دوحزبی برای مشکلات افزایش داده است. دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان با ترامپ بر سر تامین مالی برای تصمیم ساخت دیوار مرزی با مکزیک اختلاف دارند. آنچه آنها نمی‌توانند بر سر آن توافق کنند، مساله پول است. آسوشیتدپرس نوشته: «تا وقتی ترامپ که به‌دنبال ساخت دیوار مرزی است و دموکرات‌ها مخالف آن هستند، دولت امریکا به حالت نیمه تعطیل می‌ماند.»

نانسی پلوسی و چاک شومر با مقصر شمردن ترامپ بابت ایجاد این بن‌بست که کشور را در ناآرامی قرار داده، گفته‌اند: «مشکلاتی که باعث بروز این تعطیلی شده شامل سقوط ارزش سهام در وال‌استریت و تصمیم ترامپ در اخراج وزیر دفاع است. رییس‌جمهوری تعطیلی را می‌خواست اما به نظر می‌رسد نمی‌داند چگونه باید خودش را از آن خارج کند.»

جنگ تجاری هم شرایط نامشخصی برای کسب‌وکار ایجاد کرده است. دولت ترامپ با چین و اروپا بر سرتعرفه‌های واردات برخی کالاها دچار جنگ تجاری شده و این کشورها نیز در اقدامی متقابل روی واردات برخی از کالاهای امریکایی تعرفه وضع کرده‌اند. این موضوع نگرانی‌هایی را در بازارهای مالی ایجاد کرده و تجار و تولیدکنندگان امریکا را در وضعیت دشواری قرار داده است.

واشنگتن‌پست در مقاله‌ای به مناسبت کریسمس با اشاره به آشفتگی فضای سیاسی و اقتصادی ایالات متحده نوشته: «بخش عمده دولت کشور ما به‌خاطر یک بودجه نمادین برای یک بخش غیرمهم از یک دیوار مرزی بی‌استفاده که ترامپ گفته مکزیک باید برای آن پول بدهد، تعطیل است. بازارهای مالی از بابت نگرانی نسبت به رخ دادن تصمیم‌های بدتر از سوی ترامپ و دستیارانش عصبی شده‌اند. متیس وزیر دفاع در اعتراض به خیال‌پردازی اخیر رییس‌جمهوری استعفا کرد و دو ماه زودتر به او در خروج نشان داده شد... آشوبی که اطراف ماست چیزی است که وقتی ملت یک فرد بی‌کفایت، خودشیفته، دمدمی مزاج و بدون مسوولیت اخلاقی را به عنوان رییس‌جمهور انتخاب می‌کنند اتفاق می‌افتد. در این کریسمس خدا باید به همه ما کمک کند.»

 

 

ارسال نظر