آشوب در واشنگتن

۱۳۹۷/۱۰/۰۲ - ۰۰:۱۰:۴۷
کد خبر: ۱۳۶۰۵۴
آشوب در واشنگتن

گروه جهان|

 دونالد ترامپ در حال گفت‌وگو برای اخراج جرومی پاول رییس بانک مرکزی امریکا (فدرال رزرو) است. خبرگزاری بلومبرگ از قول منابع آگاه نوشته، ناامیدی ترامپ درباره عملکرد رییس بانک مرکزی امریکا پس از آن شدت گرفت که نرخ بهره‌های بانکی در روزهای اخیر افزایش یافته و بازار بورس با افت روبرو شده است. اخراج احتمالی جرومی پاول در شرایطی مطرح شده که بخش‌هایی از دولت امریکا به‌دلیل اختلاف کاخ‌سفید با نمایندگان دموکرات بر سر بودجه ساخت دیوار مرزی مکزیک از نخستین ساعات شنبه تعطیل شده است. همچنین انتقادها از رییس‌جمهور امریکا به‌دلیل استعفای جیمز متیس وزیر دفاع، بالا گرفته و بسیاری از رودرویی وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) با کاخ‌سفید سخن می‌گویند. ترامپ چهارشنبه اعلام کرد که نیروهای امریکایی را از سوریه خارج می‌کند. ساعاتی پس از اعلام این خبر متیس از سمت خود استعفا کرد.

بلومبرگ شنبه به نقل از چهار مقام آگاه نوشته ترامپ در روزهای گذشته چند بار در محافل خصوصی درباره اخراج پاول صحبت کرده است. فدرال رزرو هفته گذشته به افزایش 2.25 تا 2.5 درصدی نرخ بهره رأی مثبت داد؛ اقدامی که نشان می‌دهد احتمالا نرخ بهره در آینده نیز بطور تدریجی افزایش خواهد داشت. در پی افزایش نرخ بهره شاخص داو جونز از بحران مالی ۲۰۰۸ بدترین هفته خود را گذراند و ارزشش افت کرد.

تعدادی از مشاوران ترامپ گفته‌اند امیدوار هستند خشم ترامپ در تعطیلات کریسمس فروکش کرده و پاول را اخراج نکند. برخی از مشاوران ترامپ هم به او هشدار داده‌اند که اخراج پاول اقدامی فاجعه‌بار خواهد بود. بلومبرگ نوشته: «هر گونه تلاش ترامپ برای اخراج پاول اثراتی زیان‌بار بر بازارهای مالی خواهد گذاشت و اعتماد سرمایه‌گذاران را به توانایی بانک مرکزی برای هدایت اقتصاد امریکا بدون دخالت سیاسی تضعیف خواهد کرد.» ترامپ پیش‌تر هم گفته بود که ممکن است از انتخاب پاول به عنوان جانشین ژانت یلن (رییس سابق فدرال رزرو) پشیمان شود.

     تعطیلی بخش‌هایی از دولت

گمانه‌زنی‌ها درباره اخراج رییس بانک مرکزی امریکا در شرایطی است که بخش‌هایی از دولت هم به‌دنبال عدم توافق دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بر سر تصویب بودجه مورد نظر ترامپ برای ساخت دیوار مرزی با مکزیک تعطیل شده است.

به‌گزارش خبرگزاری آلمان، نمایندگان کنگره امریکا در جلسه شامگاه جمعه نتوانستند بر سر تصویب قانون مورد نظر به توافق برسند. اکثریت مجلس نمایندگان امریکا به طرح بودجه موقت دولت که هدف آن جلوگیری از تعطیلی وزارتخانه‌ها و ادارات دولتی بود رأی مثبت داد. اما سنا بر سر تصویب نهایی این لایحه به توافق نرسید. احداث دیوار مرزی با مکزیک از وعده‌های انتخاباتی ترامپ بود و بودجه‌ای که او برای ساخت آن درخواست کرده بالغ بر بیش از پنج میلیارد دلار می‌شود. هدف از ساخت این دیوار جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی از مکزیک به امریکاست. دموکرات‌ها با این اقدام مخالفت کرده ‌و تأمین چنین بودجه‌‌ای را اتلاف منابع مالی تلقی می‌کنند. بیزینس اینسایدر نوشته، تعطیلی محدود دولت امریکا دارای تبعات گسترده‌ای بر بازار کار و اقتصاد این کشور خواهد بود به گونه‌ای که از ۱۲ردیف بودجه‌ای امریکا، تنها بودجه برای ۵ ردیف دفاعی، سلامت و خدمات انسانی، آموزش، امور کهنه سربازان و انرژی پرداخت شده و بودجه سایر نهادها از جمله نهادهای مرتبط با کشاورزی، بازرگانی، حمل و نقل و توسعه شهری تا زمان بازگشایی دولت به حال تعلیق درآمده است.

گفته شده، ترامپ که قرار بود برای گذراندن تعطیلات کریسمس به فلوریدا سفر کند به‌دلیل تعطیلی بخش‌هایی از دولت سفر خود را به تعویق انداخته است. او تهدید کرده بود اگر لایحه بودجه شامل پول مورد نیاز برای ساخت دیوار مرزی مکزیک نباشد آن را امضا نخواهد کرد. نیویورک‌تایمز شنبه نوشته: «پافشاری ترامپ بر تصویب بودجه دیوار مرزی یا تعطیلی بخش‌هایی از دولت نشان می‌دهد که او قصد دارد با ایستادن بر مواضع خود در 2020 به‌لحاظ سیاسی بازی مرگ و زندگی را در پیش بگیرد. کاخ سفید هفته گذشته گفته بود که دولت برای جلوگیری از تعطیلی دولت از خواسته خود درباره بودجه دیوار مرزی عقب‌نشینی می‌کند. این مساله انتقاد بسیاری از حامیان محافظه‌کار دو آتشه ترامپ را در پی داشت تا جایی که باعث شد تا نظرش را تغییر دهد.» فوریه ۲۰۱۸ نیز بخش‌هایی از دولت امریکا به‌دلیل اختلافات بر سر بودجه تعطیل شده بود که تنها چند ساعت به طول انجامید.

     ادامه واکنش‌ها به کناره‌گیری «متیس»

واکنش‌ها به خبر کناره‌گیری جیمز متیس وزیر دفاع دولت، نیز همچنان ادامه دارد. واشنگتن‎پست نوشته: «اظهارات غیرمنتظره و متظاهرانه ترامپ درباره خروج نیروهای امریکایی از کانون‌های درگیری در سوریه و افغانستان، آخرین قطره‌ای بود که کاسه صبر جیمز متیس را لبریز کرد. او بر سر اختلاف‌نظر سیاسی توخالی و پوچ درباره مدیریت و چند جانبه‌گرایی با ترامپ استعفا نکرده است. او خودش را با ماندن در کابینه ریاکاران، ابلهان و متملق‌ها که بزرگ‌ترین مرداب در واشنگتن را در ۵۰ سال گذشته ایجاد کردند، سرافکنده کرد و این چیزی نبود که از روی میل در برابر آن تاب آورده باشد... مطلع کردن جهان از جمله داعش از نحوه تحرک نیروهای امریکا در سوریه، حتی پیش از آنکه طرحی برای خروج امن این نیروها برنامه‌ریزی شود، آخرین قطره‌ از اقدام خیانت‌آمیزی بود که کاسه صبر متیس را لبریز کرد. »

وال‌استریت ژورنال هم نوشته مقامات پنتاگون نگران هستند که کنار رفتن متیس ممکن است موجب بازگشت نیروهای امریکایی از مکان‌های بیشتری در سراسر جهان شود و متحدان کلیدی امریکا به این نتیجه برسند که امریکا یک شریک قابل اعتماد نیست.

 

 

ارسال نظر