واکنش افغانستان به خروج نیروهای امریکایی

۱۳۹۷/۱۰/۰۱ - ۰۱:۴۴:۴۵
کد خبر: ۱۳۵۹۷۹

گروه جهان| سخنگوی دولت اشرف غنی در واکنش به تصمیم جدید امریکا مبنی بر خروج نیمی از سربازان این کشور از افغانستان گفت، خروج نیروهای خارجی تاثیری بر امنیت افغانستان ندارد.

به نوشته روزنامه هشت صبح افغانستان، هارون چخانسوری سخنگوی ریاست‌جمهوری گفته نیروهای امنیتی و دفاعی کشورش در چهار سال گذشته در خط مقدم نبرد حضور داشته و مسوولیت تامین امنیت کشور را به‌صورت کامل بر عهده گرفته‌اند. به گفته چخانسوری، نیروهای خارجی تنها در بخش آموزش، مشاوره‌ و حمایت‌های تاکتیکی فعالیت دارند و خروج آنها روی امنیت افغانستان هیچ‌گونه تاثیری ندارد. این در حالی است که دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا در دستوری تازه از مقامات نظامی این کشور خواسته است تا روند خروج دست‌کم هفت هزار سرباز امریکایی مستقر در افغانستان را در ماه‌های آینده آغاز کنند.

پیش از این جیمز متیس، وزیر دفاع امریکا گفته بود که کشورش برنامه‌ای برای خروج نیروها از افغانستان ندارد. هارون چخانسوری، سخنگوی ریاست‌جمهوری اما گفته است که هدف نهایی مردم و دولت افغانستان این است که نیروهای مسلح این کشور روی پای خود بایستند و مستقل از کمک دیگر کشورها از میهن دفاع کنند. سخنگوی ریاست‌جمهوری افغانستان افزوده است که نیروهای امنیتی و دفاعی کشور روز به‌روز توانمند می‌شوند و به سمت توانمندی بیشتر روان هستند.

چخانسوری تاکید کرد در سال 2014 نیز تحلیل‌ها و نگرانی‌هایی وجود داشت که با خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، این کشور سقوط می‌کند اما نیروهای مسلح کشور با فداکاری‌های خود نشان دادند که این تحلیل نادرست است. امریکا در حال حاضر حدود 14هزار سرباز در افغانستان دارد که بیشتر نقش مشاوره‌ای به نیروهای امنیتی و دفاعی افغان و نیز آموزش این نیروها را به عهده دارند؛ هرچند در بعضی از عملیات برای سرکوب طالبان هم مشارکت می‌کنند.

ترامپ هفته گذشته با وجود مخالفت مشاوران ارشد خود تصمیم گرفت تا تمام نیروهای خود را از سوریه خارج کند. مشخص نیست که امریکا چطور با کمتر از ۹ هزار نیرو در افغانستان قادر به انجام کامل ماموریت‌های خود از جمله آموزش نیروهای افغان، آموزش میدانی آنها و ایجاد یک کمپین هوایی برای مقابله با طالبان و دیگر گروه‌های شبه نظامی در افغانستان خواهد بود. امریکا بی‌شک وادار به محدود کردن ماموریت‌های خود در افغانستان می‌شود و این می‌تواند فرصتی برای طالبان به وجود آورد تا حملات خود را در سراسر افغانستان گسترش دهد.

 

ارسال نظر