اقتصاد جهان از نگاه «آی‌ام‌اف»

۱۳۹۷/۱۰/۰۱ - ۰۱:۳۵:۳۴
کد خبر: ۱۳۵۹۷۲
اقتصاد جهان از نگاه «آی‌ام‌اف»

گروه جهان|

صندوق بین‌المللی پول در آخرین روزهای سال 2018 میلادی، ‌اقتصاد جهان را در 5 نمودار توضیح داد . بنا بر این گزارش اقتصاد جهان سال 2018 را با توجه به رشد اقتصادی خوب سال گذشته، امیدوارانه آغاز کرد اما این امیدواری خیلی زود از دست رفت. در ابتدای 2018 اقتصاد جهانی پس از نقطه اوج تولید و تجارت در ۲۰۱۷ همچنان با سرعت رو به جلو حرکت کرد اما با از دست رفتن اعتماد سرمایه‌گذاران به چشم‌انداز اقتصاد جهانی، رشد هم روندی معکوس را در پیش گرفت.

یکی از دلایل کم شدن این رشد، بالا بردن تعرفه‌های تجاری توسط ایالات متحده امریکا و سیاست‌های تلافی‌جویانه چین بود که تصمیمات سرمایه‌گذاری در آینده را با ریسکی بالاتر از قبل مواجه می‌کرد.

با وجود همه این تحولات، اقتصاد ایالات‌ متحده در 2018 میلادی با سیاست‌هایی چون کم کردن مالیات و افزایش هزینه‌ها توانست رشد خوبی را با تحریک تقاضا تجربه کند. فدرال رزرو هم با توجه به شرایط نرخ بهره را افزایش داد. نرخ بهره اوراق قرضه درازمدت در ایالات متحده افزایش کمتری را شاهد بود چرا که سرمایه‌گذاران نگران ریسک‌های رشد آینده و امنیت اوراق خزانه‌ بودند.

همانطور که رشد اقتصادی و نرخ بهره در امریکا به نسبت دیگر اقتصادهای بزرگ جهان بیشتر بود، دلار ایالات متحده نیز در سال 2018 نسبت به ارزهای دیگر تقویت شد.  برخی از بازارهای اقتصادهای نوظهور تحت فشار قرار گرفتند چرا که تقویت دلار امریکا و سطح ریسک افزایش پیدا کرد بطوری که سرمایه‌گذاران بازارهای مالی خود را برای کاهش‎ها آماده کرده و بنا براین با نرخ‌ها و هزینه‌های متفاوتی شرایط را مدیریت کردند.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌تر نیز درباره تاثیر منفی جنگ تجاری چین و امریکا بر رشد اقتصادی جهان از جمله رشد اقتصادی آسیا هشدار داده بود. این نهاد مالی اعلام کرده تقابل تجاری اقتصاد اول و دوم جهان پیش‌بینی‌ها برای رشد جهانی در ژانویه آینده کاهش داده است. چانگ یونگ ری رییس اداره آسیایی و اقیانوس آرام صندوق بین‌المللی پول گفته بود انتظار این صندوق برای رشد جهانی در ماه اکتبر به 3.7 درصد برای سال جاری و سال آینده کاهش یافته است. این در حالی است که پیش‌بینی این صندوق برای سال جاری و آینده در جولای 3.9 درصد بود. او همچنین پیش‌بینی کرده رشد اقتصادی آسیا از پیش‌بینی 5.6 درصد در سال جاری، تا 5.4 درصد در سال آینده کاهش یابد.

این در حالی است که در تازه‌ترین تنش میان امریکا و چین، وزارت دادگستری امریکا دو چینی مرتبط با وزارت امنیت چین را به دست داشتن در جاسوسی سایبری علیه ده‌ها شرکت و سازمان دولتی در امریکا و دیگر کشورها متهم کرده است. وزارت خارجه چین با توهین‌آمیز خواندن اتهام جاسوسی سایبری که از سوی امریکا و متحدانش علیه پکن مطرح شده، از واشنگتن خواسته این اتهام‌ها را پس بگیرد.

به‌گزارش رویترز، وزارت خارجه چین گفته پکن قاطعانه مخالف اتهام‌های توهین‌آمیزی است که از سوی امریکا و متحدانش مطرح شده است. چین همچنین در این بیانیه با رد هرگونه مشارکت در سرقت اسرار تجاری یا حمایت از چنین اقدامی، از امریکا خواسته اتهام‌های اعلام شده علیه دو تبعه چینی را لغو کند. پکن همچنین تاکید کرده مدت‌ها است اقدام سازمان‌های دولتی امریکا در حملات سایبری و استراق سمع علیه دولت‌ها، شرکت‌ها و افراد خارجی فاش شده است.

به‌گفته مقام‌های وزارت دادگستری امریکا، این هکرها عضوی از گروه هک چین موسوم به APT10 بودند که طی حملاتی پایگاه‌های اطلاعات حساس تجاری در شرکت‌ها و صنایع مختلف در ایالات متحده و دست‌کم 11 کشور دیگر را هدف قرار داده‌اند. این هکرها همچنین مرکز پروازهای فضایی و مرکز پیش‌رانش جت متعلق به سازمان هوا و فضای امریکا (ناسا) را مورد حمله قرار داده‌اند. امریکا، چین را متهم کرده که توافق سال 2015 میان باراک اوباما رئیس‌جمهوری پیشین این کشور، و شی جین‌پینگ همتای چینی وی برای توقف سرقت اطلاعات از طریق حملات سایبری را نقض کرده است. مقام‌های امریکایی همچنین مدعی هستند که این حملات سایبری با همکاری وزارت امنیت کشور چین انجام شده است. افزون بر امریکا؛ انگلیس، استرالیا و نیوزیلند نیز در ارتباط با آنچه لشکرکشی جهانی چین برای سرقت سایبری اطلاعات سری تجاری خواندند، از پکن انتقاد کرده‌اند. اتهام‌زنی‌های متقابل میان واشنگتن و پکن در حالی است که جنگ تجاری میان واشنگتن و پکن به تازگی وارد دوره موقتی از آتش‌بس شده است.

 

قوی‌تر از نقاط دیگر جهان

اقتصاد قوی ایالات متحده و نرخ بهره بالاتر ایالات متحده باعث تقویت دلار شده است.

 (نرخ ارز اسمی در برابر دلار امریکا؛ درصد؛ 31 دسامبر 2017 تاکنون)

 

 

Taadol-15-3

هزینه‌های بالاتر استقراض

افزایش هزینه‌های استقراض در 12 ماه گذشته گسترش یافت اما این افزایش در مناطق مختلف متفاوت بود.

Taadol-15-2

 

افزایش تدریجی

سیاست نرخ بهره ایالات متحده افزایش تدریجی بوده است. این در حالی است که نرخ اوراق قرضه 10 ساله هم گرچه روندی افزایش داشته اما هم‌پایه نرخ بهره نبوده است.

Taadol-15-1

 

 

ارسال نظر