کوتاه از منطقه

۱۳۹۷/۰۹/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۸۵۰

تمرکز مذاکره امریکا و طالبان بر آتش‌بس 6 ماهه

منابع نزدیک به دولت امریکا و طالبان گفته‌اند گفت‌وگو‌ها بین دوطرف بر محور رسیدن به توافق برای یک آتش‌بس شش‌ماهه و خروج متعاقب نیروهای خارجی از افغانستان دنبال می‌شود. به‌گزارش رویترز، مذاکرات جاری که برای پایان دادن به مناقشه و جنگ داخلی چندین ساله برپا شده، دوشنبه با حضور نمایندگان طالبان و فرستادگان دولت امریکا در شهر ابوظبی امارات آغاز شده است. این دستکم سومین باری است که در سال جاری زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان، با نمایندگان طالبان به‌منظور پایان دادن به جنگ ۱۷ساله افغاستان دیدار می‌کند.

امریکا قرارداد فروش «پاتریوت» به ترکیه را تایید کرد

وزارت خارجه امریکا فروش ۳.۵ میلیارد دلاری سامانه دفاع موشکی پاتریوت به ترکیه را تایید کرده است. به گزارش رویترز، وزارت خارجه امریکا فروش۸۰ موشک پیشرفته هدایت‌شونده پاتریوت، ۶۰موشک دیگر و همچنین تجهیزات مرتبط از جمله رادارها، سکوهای پرتاب و واحد کنترل و فرماندهی سیستم پاتریوت به آنکارا را تایید کرده است. این خبر در حالی منتشر شده که ترکیه سامانه دفاع موشکی چین و روسیه را به سامانه موشکی امریکایی‌ها ترجیح داده بود. اما امریکایی‌ها و ناتو بارها هشدار داده‌اند که تسلیحات روسی نمی‌تواند وارد سیستم دفاع موشکی و هوایی ناتو شود و تحریم‌های احتمالی واشنگتن را به‌دنبال خواهد داشت.

درخواست حمایت مالی عراق از امریکا

وزیر خارجه عراق از واشنگتن خواست در بازسازی شهرهای آزاد شده از کنترل داعش به کشورش کمک مالی کند. به گزارش ایسنا، محمد علی الحکیم در دیدار با برت مک‌گورک نماینده ویژه امریکا در ائتلاف بین‌المللی ضد داعش و داگلاس سیلیمان سفیر امریکا در بغداد، خواستار کمک امریکا برای باز‌سازی‌ شهرهای این کشور شده است. طبق گزارش بانک جهانی، عراق برای بازسازی خود در کوتاه‌مدت و میان‌مدت به حدود ۸۸ میلیارد دلار نیاز دارد. این رقم بیش از کل بودجه دولت عراق برای ۲۰۱۸ است.

انتشار تصاویر جدیدی از تیم ترور خاشقجی

خبرگزاری آناتولی چهارشنبه تصاویر جدیدی از تیم ترور جمال خاشقجی منتشر کرد. این خبرگزاری ترکیه‌ای نوشته، تیم ویژه‌ای از دستگاه اطلاعات، مدیریت اطلاعات و مبارزه با تروریسم در استانبول فایل‌های ۱۴۷ دوربین مداربسته در ۸۰ منطقه استانبول از جمله فرودگاه بین‌المللی آتاتورک و مناطق لافنت و سلطان احمد را مورد بررسی قرار دادند. قتل خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول خشم جامعه جهانی را برانگیخته است.

 

ارسال نظر