دادستان نیویورک بنیاد خیریه ترامپ را تعطیل می‌کند

۱۳۹۷/۰۹/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۸۴۹

گروه جهان| دادستان کل نیویورک از توافق دونالد ترامپ برای منحل کردن بنیاد خیریه او به اتهام فعالیت‌های غیرقانونی خبر داد. همچنین صدور حکم مایکل فلین، مشاور سابق امنیت ملی ترامپ نیز به تعویق افتاده است. به‌گزارش دویچه‌وله، بنیاد خیریه ترامپ به اتهام فعالیت‌های غیرقانونی منحل می‌شود. باربارا آندروود دادستان کل ایالت نیویورک، گفته وکیل بنیاد ترامپ این توافق را امضا کرده است. آندروود گفته این بنیاد چیزی بیش از یک دسته‌چک که در جهت منافع تجاری و سیاسی ترامپ و فرزندانش به کار گرفته می‌شده نبوده است. دادستان کل نیویورک دستور داده اموال باقیمانده این بنیاد بین چند سازمان خیریه تقسیم شود. دادستانی ژوئن سال جاری ترامپ و سه فرزند ارشدش را به فعالیت‌های تجاری غیرمجاز متهم کرده بود. دادستانی گفته بود، از این بنیاد برای پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری استفاده غیرقانونی شده است.

دادستانی این بنیاد را پوششی توخالی نامیده که از ۱۹۹۹ هیأت رییسه‌ای نمایشی داشته و همه تصمیم‌ها را ترامپ به‌تنهایی می‌گرفته است. به بیانی دقیق‌تر، ترامپ و فرزندانش در این بنیاد مبالغ اهدایی به ارزش دو میلیون و ۸۰۰هزار دلار را جمع‌آوری کرده و از آن برای مبارزات انتخاباتی استفاده کرد‌ه‌اند. علاوه بر این، از پول این بنیاد برای فیصله بخشیدن به شکایت علیه تفرج‌گاه «ماراآلاگو» در فلوریدا و باشگاه گلف ترامپ، تبلیغات برای هتل‌های ترامپ و مصارف شخصی دیگر استفاده شده است.

دادستانی خواستار بازگرداندن دو میلیون و۸۰۰هزار دلار شده و می‌خواهد، ترامپ را به مدت ۱۰سال از مدیریت سازمان‌های خیریه در ایالت نیویورک منع کند. سه فرزند او، اریک، ایوانکا و دونالد ترامپ جونیور نیز از یک سال مدیریت سازمان خیریه منع می‌شوند. اینکه آندروود در این شکایت موفق شود هنوز روشن نیست. در همین حال یک دادگاه فدرال صدور حکم مجازات مایکل فلین مشاور سابق امنیت ملی امریکا در دولت ترامپ را تا ماه مارس به تعویق انداخته است. فلین به دادن اطلاعات نادرست در مورد دیدارش با سفیر وقت روسیه در واشنگتن به ‌اف‌بی‌‌آی و لابی‌گری برای ترکیه به منظور بازگرداندن فتح‌الله گولن متهم است. فتح‌الله گولن رهبر مذهبی ساکن امریکاست که ادوغان او را آمر کودتای نافرجام ۲۰۱۶ در این کشور می‌داند.

 

ارسال نظر